دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 10:12
در یک پژوهش بررسی شد؛

فن‌کاوی؛ تکنیکی توانمند در نوآوری فناورانه

فن‌کاوی؛ تکنیکی توانمند در نوآوری فناورانه
پژوهش تعامل میان فناوری و اجتماع، اطلاعاتی را به‌صورت مستند به وجود می‌آورد که کاوش در میان این اطلاعات، دانشی را خلق می‌کند که می‌تواند در حوزه رقابت، سازمان را به برتری برساند.
کد خبر : 935197

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، دنیای کسب‌وکار به‌دلیل محدودیت منابع به سمت محیطی رقابتی میل می‌کند و در این میان، بقا و پیروزی ضرورتی لازم برای حضور در میدان رقابتی است.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «فن‌کاوی: تکنیکی توانمند در نوآوری فناورانه» به این موضوع پرداخته‌اند که مشتریان زمانی حاضر به پرداخت بهای کالا یا خدمت سازمان هستند که فایده لازم برای رفع نیاز خود را ببرند و این را می‌توان تعریف ارزش دانست.

* تاثیر نوآوری‌ در سازمان‌ها

نوآوری‌های اثربخش می‌توانند ارزش جدیدی را در سازمان ایجاد کنند و این خود به رقابت در خلق نوآوری منجر می‌شود

در این پژوهش آمده است که نوآوری، رویکردی است که سازمان‌ها برای رقابت برگزیده‌اند، چرا که نوآوری‌های اثربخش می‌توانند ارزش جدیدی را ایجاد کنند و این خود به رقابت در خلق نوآوری منجر می‌شود. 

این پژوهش مطرح می‌کند که سازمان‌ها باید در مورد توسعه برای نوآوری نیز خلاقانه عمل کنند و به این وسیله از آن به سان یک کاتالیزگر بهره ببرند و از تنگنا‌های رقابت نوآوری به خوبی عبور کنند.

نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که در این میان لازم است از ابزار‌ها و روش‌هایی که سازمان را در دستیابی به این هدف یاری می‌رساند، بهره جست و پرداختن به این موضوع با نگاه به حجم بالای اطلاعات و تأثیر آن در محیط رقابتی امری درخور توجه است.

* تعریف اقتصاد اطلاعات و فناوری اطلاعات

در این پژوهش آمده است که اقتصاد اطلاعات عبارت است از: مطالعه و بررسی تولید، توزیع، بازاریابی، قیمت‌گذاری، فروش، مصرف و کلیه درآمد‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تولید، انتشار، فروش، ذخیره، پردازش و دسترسی به اطلاعات حاصل می‌شود، در این میان درک مفهوم فناوری‌های نوظهور نیز ضروری است.

به زعم این پژوهش فناوری اطلاعات عبارت است از: هر نوع فناوری که هنوز به طور کامل تجاری و به بازار عرضه نشده است، اما در حدود پنج سال آینده این چنین خواهدشد. 

* داده‌کاوی و متن‌کاوی

در این پژوهش آمده است که  داده‌کاوی فرایندی ضروری است که با اعمال روش‌های هوشمند به استخراج الگو‌ها در میان داده‌ها می‌پردازد. عد‌ه‌ای داده‌کاوی را مترادف با واژه‌ کشف دانش از داده‌ها می‌دانند و عد‌ه‌ای آن‌را یکی از گام‌های اساسی در فرایند کشف دانش تلقی می‌کنند همان منبع کشف اطلاعات ناشناخته و جدید توسط رایانه به همراه استخراج اطلاعات به صورت خودکار از منابع نوشتاری متفاوت.

این پژوهش مطرح می‌کند که بیش از هشتاد درصد اطلاعات به صورت متن است و نیاز به استفاده از این ابزار در سازمان ضروری است، به‌طور کلی متن‌کاوی عبارت است از: کشف اطلاعات ناشناخته و جدید توسط رایانه به همراه استخراج اطلاعات به صورت خودکار از منابع نوشتاری متفاوت.

* چگونگی آگاهی سازمان‌های نوآور از محیط رقابتی

این پژوهش توضیح می‌دهد که جهانی که بشر برای خود ساخته دارای پیچیدگی فراوانی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان بر مشکلات فائق آمد. برای این منظور به‌کارگیری ابزار‌هایی با توانایی بیشتر ضروری است.

به گفته این پژوهش تعامل میان فناوری و اجتماع، اطلاعاتی را به‌صورت مستند به وجود می‌آورد که کاوش در میان این اطلاعات، دانشی را خلق می‌کند که می‌تواند در حوزه رقابت، سازمان را به برتری برساند. فن‌کاوی ابزاری است که با کاوش الگو‌های خاص در میان منابع علم و فناوری، پایگاه‌های علمی مانند چکیده مقالات و پتنت‌ها، روابط، مفاهیم و دانش پنهان آنها را استخراج کرده و از آن به عنوان خوراک اطلاعاتی و مبنایی برای تصمیم‌سازی‌های سازمان در راستای دستیابی به اهداف بهره می‌جوید.

آگاهی سازمان‌های نوآور از محیط رقابتی با کاوش در میان این اطلاعات افزایش می‌یابد

این پژوهش ادامه می‌دهد که آگاهی سازمان‌های نوآور از محیط رقابتی با کاوش در میان این اطلاعات افزایش می‌یابد و چنانچه سازمان‌ها در پی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید باشند ریسک کمتری را متحمل خواهند شد، چرا که به کمک فن‌کاوی می‌توان دریافت که روند نوآوری در حال حرکت به کدام جهت است و فناوری‌های محتمل نوظهور در آینده چه خواهند بود.

* سرمایه‌گذاری در پژوهش در راستای نوآوری فناورانه

این پژوهش خاطرنشان می‌کند که سرمایه‌گذاری در پژوهش و توسعه در این راستا، احتمال موفقیت را با افزایش آگاهی نسبت به مسیر آتی فناوری بالا می‌برد و نوآوری فناورانه در خوری را در پی خواهد داشت و این امر باعث کاهش هزینه‌های پژوهش و توسعه می‌شود و تصمیم‌سازی را بهبود میبخشد.

در پایان این پژوهش به این مهم اشاره شده است که نمونه‌های عملی بسیاری در حوزه فناوری نانو با استفاده از این تکنیک انجام شده که نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. بسیار بجا و ضروری است که این حوزه به‌صورت عملی در سازمان‌های کشور مورد توجه قرار گیرد و سازمان‌ها با استفاده از این تکنیک، در رقابت موفقتر عمل کنند.

در پایان یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از این تکنیک باعث کاهش هزینه‌ها و ریسک نوآوری می‌شود و بنابراین توجه دانشگاهیان، مدیران سازمان و فعالین این حوزه به این تکنیک، بسیار ضروری است.

این پژوهش به کوشش حمیدرضا عزتی (کارشناسی ارشد MBA دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران) و محمدعلی شاه‌حسینی (استادیار گروه MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب