دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1403 - 10:33

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 937505

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

در تصویر یک ابر ماه آبی در روز دوشنبه، 18 اوت 2024 بر فراز مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا طلوع می‌کند. اگرچه این ماه در واقع آبی به نظر نمی‌رسد، اما به عنوان سومین ماه کامل باید آن را ماه "آبی" خواند. ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل و نزدیک به زمین باشد. در این مدت، ماه بزرگتر و روشن تر از حد معمول به نظر می‌رسد. ناسا در تیتر این مطلب، این پدیده را یک «ابرماه آبیِ نارنجی» نامیده است!

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

تصویر روز apod

در تصویر خوشه ستاره ای کروی NGC 6752را مشاهده می‌کنید. این تصویر توسط ماسیمو دی فوسکو(Massimo Di Fusco) و آیگن ارکاسلان (Aygen Erkaslan) ثبت شده است. NGC 6752  یک خوشه ستاره ای کروی است که در فاصله 13 هزار سال نوری از ما قرار دارد. در صورت فلکی جنوبی پاوو قرار گرفته است. این خوشه بیش از 10 میلیارد سال قدمت دارد. NGC 6752 پس از امگا قنطورس، 47 توکانا و مسیه 22  چهارمین خوشه کروی درخشان در آسمان شب زمین است.

بیش از 100 هزار ستاره دارد و قطر آن حدود 100 سال نوری است. تلسکوپ‌ها نشان داده‌اند که بسیاری از ستاره‌های نزدیک به مرکز خوشه بخشی از سامانه‌های متعدد ستاره‌ای هستند. آنها همچنین ستارگانی را پیدا کرده اند که برای خوشه ای بسیار جوان و پرجرم به نظر می‌رسند و انتظار می‌رود بسیار پیر باشد. ستارگان آبی احتمالاً از ادغام یا برخورد ستارگان در هسته متراکم خوشه شکل می‌گیرند.

این تصویر همچنین ستارگان غول قرمز باستانی را در رنگ‌های زرد نشان می‌دهد. توجه: ستاره آبی روشن که در حدود ساعت 8 از مرکز خوشه قرار دارد، یک ستاره پیش زمینه است، نه بخشی از NGC 6752.

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

تصویر روز Skyandtelescope

 این عکس توسط ماسیمو دی فوسکو  در شیلی در تاریخ/زمان عکس 10/10/2024 ساعت 00:00 ثبت شده است. تجهیزات مورد استفاده عبارت است از داده‌های  TelescopeLive Planewave CDK24، دوربین FLI ProLine PL9000، فیلترهای LRGB.

مسیه 83 با نام‌های M83، NGC 5236 یا کهکشان فرفره جنوبی نیز شناخته می‌شود. این کهکشان مارپیچی میله ای در صورت فلکی هیدرا است. 15.2 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. M83 در 30 درجه جنوب استوای سماوی قرار دارد. این کهکشان جنوبی ترین کهکشان در فهرست مسیه است. این امر دید ناظران شمالی را سخت می‌کند، زیرا در افق جنوبی پایین می‌ماند.

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

تصویر روز Astronomy

لوکاس تیبا (Lucas Thibaud) این عکس را در نزدیکی سرو پاچون در شیلی گرفته است. کهکشان راه شیری شبیه یک قاب برای نور زودیاک و دنباله دار سوچینشان-اتلس (C/2023 A3) دیده می‌شود. او این تصویر پانوراما را در 19 اکتبر از کوه‌های آند شیلی ثبت کرد. عکاس از دوربین Canon 6Da DSLR با لنز 20mm f/1.4 استفاده کرده است. او دوازده تصویر نوردهی 8 ثانیه ای در ISO 1600 گرفت.

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

تصویر روز Earthsky

در تصویر دنباله دار C/2023 A3 بر فراز دریای ژاپن دیده می‌شود. در 24 اکتبر 2024، در ساعت 20:15، فیلیپ رومانوف (Filipp Romanov) در یوژنو مورسکوی، ناخودکا، روسیه، دنباله دار سوچینشان-اتلس (C/2023 A3) و کهکشان راه شیری را رصد کرد. این دنباله دار بر فراز دریای ژاپن قابل مشاهده بود.

عکاس می‌گوید: «من آن را با چشمانم دیدم و روشنایی آن را 4.5+ قدر تخمین زدم. دم دنباله دار حدود 5 درجه طول داشت. من از دوربین Canon EOS 60D استفاده کردم. 22 عکس گرفتم که هر کدام 15 ثانیه طول کشید، با ISO 5000، f/3.5 و لنز 18 میلی متری. تجهیزات مورد استفاده شامل یک تلسکوپ LS50THa و یک دوربین QHY5III568M بود و از ابزارهای نرم افزاری AutoStakkert، IMPPG، PixInsight و GIMP استفاده کردم.»

تصاویر نجومی چهارم آبان (۲۵ اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب