دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

۵ فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل کدامند؟

۵ فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل کدامند؟
جوامع با تبدیل شدن سیل به واقعیتی مکرر در سراسر جهان، به راه حل‌های جدید برای کاهش خطرات و محافظت از جمعیت روی می‌آورند و فناوری و رویکرد‌های مبتنی بر طبیعت راه‌های پایدار و سازگاری را برای مقابله با تهدید فزاینده سیل ارائه می‌دهند.
کد خبر : 937078

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از مجمع جهانی اقتصاد ، با بهره گیری از فناوری و راه حل‌های مبتنی بر طبیعت، شهر‌ها و مناطق می‌توانند بهتر برای حوادث سیل آینده آماده شوند و از مردم و زیرساخت‌ها محافظت کنند و در عین حال انعطاف پذیری طولانی مدت را ارتقا دهند.

گزارش خطرات جهانی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۴، آب و هوای شدید را به عنوان یک خطر کلیدی شناسایی کرد و بر تهدیدات زیست محیطی بلند مدت آن صحه گذاشته است.

سیل در حال تبدیل شدن به بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی در بسیاری از مناطق در سراسر جهان است. از سیل‌های شدید در کشور‌های خلیج فارس و آمریکا گرفته تا سیل‌های غیرمنتظره در انگلیس، لیبی و شمال ایتالیا، دیگر نمی‌توان افزایش رویداد‌های شدید آب و هوایی را نادیده گرفت. دو سوم از پاسخ دهندگان به آخرین گزارش خطرات جهانی مجمع جهانی اقتصاد، آب و هوای شدید از جمله سیل را به عنوان بزرگترین خطر برای سال ۲۰۲۴ شناسایی کردند.

سیل نه تنها شایع‌ترین نوع بلایای طبیعی در سراسر جهان محسوب می‌شود بلکه مطالعات نشان می‌دهند که نسبت جمعیت جهانی که در معرض آنها قرار دارند نیز در حال افزایش است.

پیش بینی می‌شود این روند با افزایش سطح دریا سرعت بیشتری بگیرد. بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان از جمله توکیو، نیویورک و بمبئی، در نزدیکی خطوط ساحلی قرار دارند و از این رو تعداد زیادی از مردم را در معرض خطر قرار دارند.

با افزایش مکرر سیل، پژوهشگران در حال ارائه راه حل‌های نوآورانه و پیشرفت‌های فناوری به منظور کاهش خطرات و محافظت از مردم و زیرساخت‌ها هستند. از برنامه ریزی شهری هوشمند گرفته تا فناوری‌های پیشرفته، در این گزارش، پنج راه برای مدیریت خطر فزاینده سیل توسط جوامع ارائه می‌شود.

خانه‌های شناور در هلند

خانه‌های شناور حاصل همکاری شرکت معماری انگلیسی «گریمشاو» «Grimshaw» و سازنده هلندی «کانکریت ولی» «Concrete Valley» است. این خانه‌ها که برای مقابله با تهدید فزاینده سیل در مناطق کم ارتفاع طراحی شده اند، بر روی یک سازه پانتونی شناور قرار می‌گیرند.

پنج فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل، کدامند؟

هنگامی که سطح آب بالا می‌رود، خانه‌ها شناور می‌شوند و خطر ورود آب به فضا‌های زندگی را کاهش می‌دهد. این خانه‌ها که با مواد بادوام و غیر خورنده مانند بتن و شیشه ساخته شده اند، به گونه‌ای طراحی شده اند که در برابر شرایط سیل مقاومت کنند. همچنین این خانه‌ها مجهز به پنل‌های خورشیدی و مبدل‌های حرارتی هستند که می‌توانند حتی در هنگام سیل برق را تولید و حفظ کنند.

سیستم حفاظت از سیل وین

در سال ۱۹۶۹، شهر وین یک کانال ۲۱ کیلومتری به نام «دانوب جدید» ساخت که برای محافظت از شهر در برابر سیل طراحی شده بود.

دانوب جدید به موازات رودخانه دانوب و برای مدیریت آب اضافی در هنگام وقوع سیل طراحی شده است و به محافظت از وین در برابر خطرات حوادث مرتبط با آب کمک می‌کند.

در شرایط آب و هوایی معمولی، کانال غیرفعال است ولی وقتی آب سیل بالا می‌آید، سرریز‌ها فعال می‌شوند که به دانوب جدید اجازه می‌دهد آب اضافی را جذب کرده و فشار را از روی رودخانه اصلی بردارد.

شهر‌های اسفنجی چین

چین مفهوم «شهر اسفنجی» را به وجود آورد. یک رویکرد طراحی شهری که از راه حل‌های برپایه طبیعت، از جمله سطوح نفوذپذیر، تالاب‌های بازسازی شده و کانال‌های آب برای جذب و ذخیره آب باران و کاهش خطرات سیل استفاده می‌کند.

پنج فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل، کدامند؟

این مفهوم که از دنیای طبیعی الهام می‌گیرد در تلاش برای تقلید از توانایی زمین در جذب آب است و برخلاف طراحی شهری سنتی عمل می‌کند که اغلب بر سطوح سخت و سیستم‌های زهکشی متکی است که به سرعت آب را هدایت می‌کنند.

دیواره اقلیم سبز دانمارک

در دانمارک، یک سیستم مدیریت آب باران که به عنوان «دیواره اقلیم سبز» شناخته می‌شود، برای مدیریت رواناب‌های ساختمان‌های کنار هم با استفاده از فرآیند‌های طبیعی طراحی شده است.

آب باران از ناودان به بالای دیواره هدایت می‌شود، و از آنجا به سراسر ساختار، پخش و توسط پشم معدنی در پشت حصاری از چوب‌های بید جذب می‌شود. بخشی از این آب تبخیر می‌شود و بخشی به داخل گلدان زیر دیواره هدایت شده و یا در هنگام بارندگی شدید به دیگر مناطق سبز آن حوالی سوق داده می‌شود.

پنج فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل، کدامند؟

در مواقع بارندگی بسیار شدید، آب به مناطقی هدایت می‌شود که برای نگهداری حجم زیادی از آب طراحی شده اند و به کاهش خطرات سیل کمک می‌کنند.

دیواره اقلیم سبز، آب باران را در بالای سطح زمین کنترل و از اضافه کردن زیرساخت‌های پرهزینه‌ای مانند تونل جلوگیری می‌کند. این سیستم با تکیه بر گرانش به جای پمپ، نیاز به تجهیزات مصرف کننده انرژی را نیز از بین می‌برد.

بکار گیری هوش مصنوعی و تصویربرداری ماهواره‌ای در تگزاس و اطراف
 
می‌توان از فناوری جدید و یادگیری ماشینی برای افزایش آمادگی و درک اینکه کدام مناطق جغرافیایی بیشتر تحت تاثیر سیل قرار دارند، استفاده کرد.

«بِث تِلمَن» «Beth Tellman» استادیار دانشگاه آریزونا، جایزه نوآوری ۲۰۲۳ برای هوش مصنوعی در تغییر اقلیم، برای همکاری با سازمان‌های مبتنی بر جامعه در ریو گراند ولی در تگزاس، دریافت کرده است.

وی از یادگیری ماشینی و داده‌های ماهواره‌ای برای ایجاد نقشه‌های دقیق سیل و پایگاه داده‌ای برای حمایت از دعاوی عدالت سیل و ترویج سازگاری در منطقه‌ای که به طور نامتناسبی تحت تاثیر سیل قرار گرفته است، استفاده خواهد کرد.

این گروه از داده‌های ماهواره‌ای با وضوح بالا برای بهبود ۱۰ درصدی مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که نقشه‌ها به طور دقیق شرایط سیل واقعی را منعکس می‌کنند.

پنج فناوری قابل اجرا در مبارزه با سیل، کدامند؟

گوگل نیز یک ابتکار پیش بینی سیل مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «Flood Hub» «مرکز سیل» دارد که برای ارائه داده‌های محلی سیل و پیش بینی‌های تا هفت روز قبل طراحی شده است و به مردم کمک می‌کند تا از قبل برای کاهش خطرات سیل آماده شوند.

در حال حاضر «Flood Hub» بیش از ۸۰ کشور را پوشش می‌دهد و پیش بینی سیل را برای بیش از ۱۸۰۰ منطقه امکان پذیر کرده است. پیش بینی‌های آن روزانه به روزرسانی می‌شود و آن را به منبعی قابل اعتماد برای پیش بینی و آمادگی برای حوادث سیل تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب