دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 09:35

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 918668

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

دورترین شی جدید در جهان کشف شد. این تصویر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. این جرم یک کهکشان کم نور به نام JADES-GS-z14-0 است که تنها 300 میلیون سال پس از شروع جهان شکل گرفت و آن را به دورترین جرم مشاهده‌شده (تا این تاریخ) تبدیل کرد. این کهکشان دارای رکورد انتقال به سرخ (Redshift) z=14.32 است که نشان می‌دهد زمانی وجود داشته است که جهان تنها یک پنجاهم سن کنونی‌اش بوده است. علاوه بر این، تقریباً تمام اجرام در تصویر کهکشان هستند.

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

رهیاب آرایه کیلومتر مربعی استرالیا (ASKAP) به‌روزرسانی جدیدی را برای ماه ژوئن منتشر کرده است. این سند حاوی اطلاعات کلیدی از کارگاه بررسی پروژه علوم نظرسنجی و داده‌های تکمیلی پردازش RACS-high است. تیم RACS داده‌های 1656 مگاهرتز با فرکانس بالا را که در پایان سال 2021 و آغاز سال 2022 مشاهده شده بود، دوباره پردازش کرد. پردازش اولیه برای ارزیابی کیفیت داده‌ها انجام شد، اما نتایج به صورت عمومی منتشر نشد. آخرین پردازش RACS-high از تجربه به دست آمده با RACS-mid بهره برده و به سرعت تکمیل شده است. همه فیلدها اکنون در CASDA برای دسترسی همه در دسترس هستند. RACS-high سومین و آخرین باند فرکانسی تحت پوشش این نظرسنجی است. بهترین وضوح فضایی را در بین تمام باندهای RACS، با عملکرد Point Spread کمی بیش از 10 ثانیه قوسی و میانگین سطح نویز ریشه میانگین مربع 192.9 uJy/beam دارد. با هر سه باند موجود در CASDA، تیم RACS اکنون بر ایجاد یک مدل آسمان جهانی از مجموعه کامل داده‌ها تمرکز خواهد کرد. این یافته مبنایی برای بهبود روش‌های کالیبراسیون ASKAP در آینده خواهد بود.

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

تصویر روز astronomy

مایکل تلسکو (Michael Telesco) عکاس این تصویر اهل نیو کنان، کانکتیکات است. سحابی زنبق در فاصله 1300 سال نوری در صورت فالکی قیفاووس قرار دارد. این سحابی از نوع بازتابی است که به لطف خوشه ستاره ای باز NGC 7023 روشن شده است. یک تلسکوپ 2 اینچی برای ثبت این تصویر در «جشن ستاره جنگل سیاه» در سال 2023 در پارک ایالتی چری اسپرینگز استفاده شد. نوردهی 6.7 ساعت در زیر آسمان Bortle 2 طول کشید.

*توضیحات: جشن ستاره جنگل سیاه، گردهمایی سالانه ستاره شناسان آماتور و حرفه ای و همچنین علاقه مندان به فضا است که در کوه‌های شرق پنسیلوانیا، ایالات متحده برگزار می‌شود. این رویداد فرصتی را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند تا اجرام آسمانی را از طریق تلسکوپ مشاهده کنند، در سخنرانی‌های ستاره شناسان مشهور شرکت کنند و در فعالیت‌های مختلف رصد ستارگان شرکت کنند.

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

تصویر روز earthsky

در 22 ژوئن 2024 ساعت 20:00، جیم گرانت (Jim Grant) از سن دیگو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا غروب خیره کننده‌ای را با پلیکان‌ها در پس زمینه ثبت کرد. آسمان برای هفته‌ها ابری بود، اما در آن روز، ابرها صاف شدند و دید واضحی از افق فراهم شد. شرایط آب و هوایی مطبوع ناشی از یک سیستم فشار کمی بود. جیم از دوربین نیکون 7100 با لنز پرایم 300 میلی متری برای ثبت لحظه استفاده کرد. او با استفاده از لایت روم (Lightroom) تغییرات جزئی روی عکس انجام داد.

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

تصویر روز skyandtelescope

لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) در تاریخ 18/06/2024 در آگرولا ایتالیا این عکس را گرفت. او در آن روز از تجهیزات مختلفی برای ثبت زحل استفاده کرد و این عکس زیبا ظاهر شد که مناطق مختلف و حلقه‌های باریک سیاره را به دلیل شرایط خوب دید و شفافیت به وضوح نشان می‌دهد.

تصاویر نجومی چهارم تیر (۲۴ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته