دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1403 - 09:41

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 917629

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) در شیلی به تاریخ 05/01/2022 ثبت شده است. تجهیزات مورد استفاده شامل تلسکوپ - CHI-1 PlaneWave CDK24، دوربین - FLI PL16083 است. عکس در ریو هورتادو، منطقه کوکیمبو، شیلی با استفاده از فیلترهای Ha، Oiii و LRGB گرفته شده است. تصویر با استفاده از Pixinsight و Photoshop پردازش شد.

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

ان‌جی‌سی (NGC 5584) یک کهکشان مارپیچی در گروه Virgo III (گروهی متشکل از حداقل 75 کهکشان خوشه‌ای) است که در شرق ابرخوشه Virgo قرار دارد و ۷۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. دو ابرنواختر شناخته شده SN1996aq و SN2007af دارد. محققان با استفاده از بررسی نقشه تکاملی کیهان (EMU ASKAP)، انتشارات رادیویی SN1996aq را یافتند، اما نه از SN2007af. آنها همچنین دو منطقه رادیویی دیگر را که با مناطق یونیزه شده HII مطابقت داشتند شناسایی کردند. تصویر سمت چپ پیوستار رادیویی ASKAP-EMU را نشان می‌دهد و سمت راست تصویر NIRCam تلسکوپ فضایی جیمز وب را با خطوط رادیویی نشان می‌دهد. مربع‌ها مکان قرارگیری SN1996aq و SN2007af را نشان می‌دهند.

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

تصویر روز astronomy

این عکس توسط کفیر سیمنون (Kfir Simon) از مزرعه تیوولی (Tivoli) در نامیبیا گرفته شد. سحابی سر میمون (NGC 2174) در صورت فلکی شکارچی قرار دارد و 6400 سال نوری از ما فاصله دارد. این تصویر از این سحابی با استفاده از تلسکوپ 24 اینچی با نوردهی چهار ساعته گرفته شده است.

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

تصویر روز Earthsky

عکاس این تصویر کاوثر جهان علی (Kauser Jehan Ali) ساکن دوبی امارات درباره این تصویر می‌گوید: من این عکس را از بالکن خود در شهری با نور زیاد گرفتم. من از تلسکوپ دابسونی Apertura با دیافراگم 8 اینچی و چشمی 30 میلی متری استفاده کردم. سپس قبل از ارسال آن در صفحه اینستاگرامم از فیلتر LUX استفاده کردم.

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

تصویر روز apod

فوران‌هایی فشانه ای موسوم به جت‌های غول پیکر (gigantic jets) هفته گذشته بر فراز کوه‌های هیمالیا مشاهده شدند. این جت‌ها از یک طوفان تندری در چین و بوتان به وجود آمدند. این تصویر ترکیبی چهار فوران طولانی را نشان می‌دهد که تنها چند دقیقه از هم فاصله دارند. جت‌های غول پیکر نوعی تخلیه رعد و برق هستند که بین برخی از رعد و برق‌ها و یونوسفر زمین اتفاق می‌افتد. آنها با رعد و برق معمولی متفاوت هستند. قسمت پایین جت‌های غول پیکر مانند رعد و برق معمول (در آسمان) هستند و جت آبی (blue jets) نام دارند. در حالی که قسمت‌های بالایی آن به حالتی شبیه به تخلیه بار الکتریکی از بالای جو شبیه است. علت وقوع جت‌های غول پیکر هنوز در حال بررسی است، اما به کاهش عدم تعادل بار در جو زمین کمک می‌کند. با تماشای یک رعد و برق قدرتمند اما دور از یک مکان روشن می‌توانید جت‌های غول پیکر را ببینید.

تصاویر نجومی بیست‌ونهم خرداد (۱۲ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته