دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 09:22

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 918261

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

تیمی به نام «هاسکی‌ورکز» (HuskyWorks) از دانشگاه فناوری میشیگان، یک ابزار حفاری روبات را بر روی بتن با استفاده از جرثقیل بدون گرانش در 12 ژوئن آزمایش کردند. آنها این کار برای رفع چالش شکستن یخ ماه ناسا در مرکز آگریبیتیون‌اِی‌&ام (Agribition A&M) در‌هانتسویل آلاباما انجام دادند. پروفسور پل ون سوسانته (Paul van Susante) تیم را رهبری کرد. هدف آنها شبیه‌سازی شرایط در قطب جنوب ماه بود.

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

تصویر روز apod

در سحابی تاریک Lynds 1251، ستاره‌های جدیدی در حال شکل گیری هستند. این سحابی در فاصله 1000 سال نوری از ما، بالای کهکشان راه شیری قرار دارد. این منطقه به «سحابی ماهی گندیده» (Rotten Fish Nebula) نیز معروف است. LDN 1251 یک ابر مولکولی غبارآلود در میان سحابی‌های تاریک دیگر در نزدیکی منطقه شعله ور قیفئوس است. مطالعات نشان می‌دهد که شوک‌ها و جریان‌های پرانرژی مرتبط با ستارگان جوان و همچنین درخشش مایل به قرمز از اجرام پراکنده هربیگ-هارو (Herbig-Haro) در آنجا وجود دارد. در تصویر کهکشان‌های دوردست را نیز می‌توانید ببینید که تقریباً توسط غبار پنهان شده اند. کل نما در آسمان تقریباً به اندازه چهار ماه کامل یا 35 سال نوری بر اساس فاصله تخمینیLDN 1251  است.

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

کورت وارهورست (Kurt Warhurst) در رصدخانه رادیویی-نجوم مورچیسون CSIRO عکس زیبایی گرفت. او این عکس را در 16 خرداد ساعت 6:48 بعد از طلوع خورشید گرفت. این منطقه معمولاً خشک و با آسمان آبی روشن است، اما اخیراً باران بیشتر شده است. میانگین بارندگی سالانه این ناحیه تنها 200 میلی متر است. دو روز بعد از گرفتن عکس، بارندگی بیشتری داشتند که برای چند روز باعث لغزنده شدن جاده‌های خاکی و بسته شدن جاده به سمت رصدخانه شد.

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط راد پومیر (Rod Pommier) در رصدخانه پرامیئر، پورتلند، ایالات متحده آمریکا در تاریخ/زمان عکس: 24/11/2023 تا 22/12/2023 ثبت شد. تجهیزات تصویر شامل تلسکوپ: PlaneWave CDK 17، پایه دوربین PlaneWave L500 و  دوربین SBIG STL 11000M است. در این عکس که در رصدخانه پرامیئر در پورتلند گرفته شده است، می‌توانیم سحابی سر اسب را در جبار مشاهده کنیم. ستاره سیگما اوریونیس تابش شدید فرابنفش ساطع می‌کند و باعث می‌شود که هیدروژن در سحابی IC 434 به رنگ قرمز بدرخشد. بادهای شدید این ستاره در سحابی رگه‌هایی ایجاد می‌کند و با مقاومت ابر غبار مولکولی تیره، سحابی تاریک Lynds 1630، موج ضربه‌ای را تشکیل می‌دهد.

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

تصویر روز Earthsky

تصویر کهکشان قنطورس ای (NGC 5128)  کهکشانی است که در فاصله 12 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. اعتقاد بر این است که از یک کهکشان مارپیچی تشکیل شده که از میان یک کهکشان بیضی شکل بریده شده است! این پدیده به دلیل تأثیر بالقوه قابل توجه آن برای کسانی که نجوم رادیویی را مطالعه می‌کنند، جالب است. تلسکوپ مورد استفاده برای رصد Ngc 5128 یک Gso RC-16 اینچی با فوکوس کننده 3 اینچی Essatto و یک دوربین 6200MC ZWO  است که بر روی iOptron CEM120 نصب شده است. فنرهای آینه ای که در ابتدا استفاده می‌شد به اندازه کافی قوی نبودند، بنابراین با فنرهای سوپاپ ماشین جایگزین شدند که کار چالش برانگیزی بود.

تصاویر نجومی دوم تیر (۲۲ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته