دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 09:27

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 917822

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز apod

سحابی NGC 6188، معروف به اژدهای آرا (Dragons of Ara)، سحابی پر از گاز و غبار درخشان است که در فاصله حدود 4000 سال نوری از ما در صورت فلکی آرا قرار دارد. ستارگان جوان و پرجرم در گروه Ara OB1 که چند میلیون سال پیش متولد شدند، با بادهای قوی و تابش فرابنفش خود به این سحابی شکل می‌دهند. نسل‌های قبلی ستاره‌ها احتمالاً از طریق رویدادهای انفجاری خودشان باعث شکل‌گیری این ستاره‌های جدید شدند. این تصویر که بیش از 2 درجه در آسمان را پوشش می‌دهد (حدود چهار ماه کامل)، جزئیاتی را در بیش از 150 سال نوری در فاصله NGC 6188 نشان می‌دهد.

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط نیکلاس کلارک (NicholasClarke) در کوهونا، استرالیا به  تاریخ/زمان: ژانویه 2024 با  تجهیزات دوربین FLI ProLine KAF 16803 در تلسکوپ PlaneWave CDK 17 ثبت شد. این تصویر NGC 2442، کهکشان Meathook را در صورت فلکی Volans نشان می‌دهد. این عکس طی شش شب حدود 20 ساعت طول کشید تا داده LRGB با استفاده از دوربین و تلسکوپ گرفته شود.

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)

تصویر روز astronomy

عکاس این تصویر آنوشتوپ رویچودهاری (Anushtup Roychoudhury ) اهل کلکته هند است. این تصویر در لاداک، هند آسمان منطقه مرکزی کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد. تصویر از 7 پنل عمودی تشکیل شده است که هر پانل پنج فریم فرعی 15 ثانیه ای را نشان می‌دهد. این عکس‌ها با استفاده از دوربین بدون آینه Sony a7 II با لنز 14 میلی متری f/2.8، تنظیم شده در ISO 10000 گرفته شده اند. می‌توانید نسخه حاشیه نویسی تصویر را با کلیک کردن اینجا ببینید.

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)

تصویر روز Earthsky

این عکس شهاب سنگ توسط جلیتا والینسکی (Jelieta Walinski) در یک سپیده دم گرفته شد. در اوایل روز 2 ژوئن 2024، در ساعت 3:57 صبح در سنت دیوید، آریزونا، ایالات متحده، یک شهاب سنگی تماشایی در آسمان شب رد شد و با زیبایی خود شاهدان را شگفت زده کرد. شهاب‌ها که اجرام سنگی هستند که با ورود به جو زمین می‌سوزند و رگه‌های درخشانی از نور ایجاد می‌کنند. اگرچه روزانه هزاران شهاب سنگ وارد جو زمین می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بدون تجهیزات خاص دیده شوند، به خصوص در طول روز که درخشندگی خورشید آنها را پنهان می‌کند. شهاب سنگی که در سنت دیوید، آریزونا مشاهده شد، نمایشی نادر و خیره کننده داشت. مطالعه شهاب‌ها به دانشمندان کمک می‌کند ترکیب و منشأ آن‌ها را درک کنند و بینش‌هایی را در مورد منظومه شمسی و فراتر از آن ارائه دهند. مشاهده شهاب سنگ طبیعت پویای جهان، زیبایی آن و اسرار در انتظار کشف را به ما یادآوری می‌کند.

تصاویر نجومی سی‌ام خرداد (۱۹ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته