دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دستار معاون علمی رئیس جمهور خبر داد؛

ایجاد و توسعه ۱۳ مرکز نوآوری دولتی، دانشگاهی و پارکی

ایجاد و توسعه ۱۳ مرکز نوآوری دولتی، دانشگاهی و پارکی
دستیار معاون علمی رئیس جمهور در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری از ایجاد و توسعه ۱۳ مرکز نوآوری دولتی، دانشگاهی و پارکی خبر داد.
کد خبر : 926798

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری هدف حمایت از ایجاد و توسـعه فعالیت‌های زیرسـاخت‌های زیست بوم نوآوری را «ارتقاء و تقویت زیرساخت‌ها» خواند و اظهار کرد: این برنامه حمایت در سه بخش مختلف شـامل مراکز نوآوری با ماهیت سـازمان موسـس دولتی ذیل پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشـد، مراکز نوآوری دانشـگاهی، پژوهشـگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مراکز نوآوری با ماهیت سازمان موسس بخش خصوصی، کارخانه‌های نوآوری و شـتابدهنده‌های نوآوری ارائه شده است.

 مراکز نوآوری دولتی دانشگاهی و پارکی

به گفته او، توسـعه مراکز نوآوری ذیل دانشـگاه ها، پارک هـای علم و فنـاوری و سازمان‌های دولتی نقش مهمـی در تبدیل دانش بـه ارزش دارند.

صدری مهر افزود: ایـن مراکـز نوآوری به تیم‌ها و هسـته‌ها اجـازه می‌دهند تـا با همـکاری دولت، دانشـگاه ها، پژوهشـگاه‌ها و پارک هـای علـم و فنـاوری ایده‌های خـود را اجرا کرده و با همراهی خبرگان صنعتی و سـرمایه گذاران خدمـات و محصـولات جدیـدی بـر پایـه دستاورد‌های خـود به بازار عرضه کرده و فعالیت‌های خود را به یک مدل کسـب و کار پایدار تبدیل کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه، رویکرد اصلی در اجرای آیین‌نامه «حمایت از ایجاد، توسـعه فعالیت و اعتباربخشـی به مراکز نوآوری»، حمایت هدفمند از توسـعه زیرسـاخت‌ها با رویکرد ایجاد زنجیره ارزش در زیسـت‌بوم نوآوری کشـور است؛ ادامه داد: حمایت از ایجاد و توسعه ۱۳ مرکز نوآوری دولتی، دانشگاهی و پارکی و پیگیری تکمیل ۵۶ پروژه مرکز نوآوری در دست اجرا از جمله اقدامات صورت گرفته است.

صدری مهر در ادامه به مراکز نوآوری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: حمایت از ایجاد و توسعه مرکز نوآوری بخش خصوصی در قالب پنج توافقنامه به متراژ ۱۵۵۰۰ مترمربع و پیگیـری تکمیـل سه پـروژه مرکـز نـوآوری نـوآوری در دسـت اجرا به متـراژ ۸۰۰۰ مترمربع از جمله اقداماتی است که دفتر در سال ۱۴۰۲ رقم زده است.

وی ضمن اشاره به اینکه کارخانه‌های نوآوری امروزه نقش بسیار مهمی در ایجاد زیست بوم پویا و نوآور در کشور دارند، اذعان کرد: آنچه که در کارخانه‌های نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌آفریند، ایجاد فضایی برای تجمع موجودیت‌های مختلف زیست‌بوم نوآوری در کنار یکدیگر است. به گونه‌ای که بدون وابستگی‌های بیرونی این موجودیت‌ها بتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کرده و به سودآوری برسند.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری ادامه داد: به بیان دیگر، کارخانه‌های نوآوری فضایی جهت استقرار زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری همچون فضای کار اشتراکی، مراکز نوآوری، شتابدهنده ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های فناور و دفاتر تحقیق و توسعه فراهم می‌کنند. به همین دلیل، کارخانه‌های نوآوری به عنوان یکی از مهمترین اجزا زیست بوم نوآوری در استان‌های مختلف شناخته می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در همین راستا، برنامه‌های توسعه کارخانه‌های نوآوری در سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتری در دستور کار دفتر توسعه زیرساخت‌های زیستبوم نوآوری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حمایت از ایجاد و توسعه کارخانه‌های نوآوری در قالب چهار توافق نامه به متراژ ۲۱ هزار مترمربع و مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال، پیگیری تکمیل هفت پروژه کارخانه نوآوری در دست اجرا به متراژ ۳۳ هزار مترمربع و مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال، حمایت از توسعه کارخانه‌های نوآوری گلستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، سمنان، یزد و فاز چهارم کارخانه نوآوری زاهدان،اقدامات دفتر توسعه زیرساخت زیست بوم معاونت علمی بوده است.

صدری مهر ادامه داد: همچنین حمایت از فاز‌های توسعه کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، حمایت از راه اندازی کارخانه نوآوری نساجی قائم شهر، حمایت از ایجاد پاویون کارخانه‌های نوآوری در نمایشگاه نورث استار دبی ۱۴۰۲، شکل گیری انجمن صنفی خصوصی کارخانه‌های نوآوری به منظور مشارکت‌های هر چه بیشتر بخش خصوصی درمدیریت فضا‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور، حمایت از برگزاری رویداد ترویجی شبکه سازی و توانمندسازی در کارخانه‌های نوآوری سطح کشور، ارائه بیش از سه هزار ساعت مشاوره و منتورینگ و کوچینگ برای شرکت‌های مستقر در کارخانه‌های نوآوری و مشارکت و همکاری با نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی با هدف ترویج کار آفرینی برای دانش آموزان کم بضاعت از جمله اقدامات دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری در سال گذشته بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته