دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستگاه زباله سوز گاز ساز به کمک محیط زیست می‌آید

دستگاه زباله سوز گاز ساز به کمک محیط زیست می‌آید
مدیر یک شرکت دانش از بومی‌سازی فناوری تبدیل پسماند به گاز خبر داد.
کد خبر : 936653

مسعود لطفی هجراندوست مدیر یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: تکنولوژی ما سامانه گازی سازی زباله است که از طریق زباله‌ها به تولید گاز و برق میرسیم، این تکنولوژی در کشور بومی سازی شده است.

وی افزود:  یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم زباله‌سوزی را انجام دهیم، بهبود محیط‌زیست است. متاسفانه هزینه‌های بازیافت زباله و پسماندهای مختلف شهری بسیار زیاد است. به همین خاطر، ما محصولی را راه‌اندازی کردیم که هزینه‌های بازیافت را کاهش دهیم و در عین‌حال به محیط‌ زیست آسیب نرسانیم.

لطفی ادامه داد: با استفاده از دستگاه زباله‌سوز_ گازی‌ساز می‌توان مشکل بازیافت را برطرف و انرژی تولید کرد، در این کار ما پسماندی که برای محیط زیست مضر و آـسیب زا است را داخل دستگاه گذاشته و از آن برق تولید می کنیم.

وی افزود: فرآیند به این شکل است که وقتی پسماند وارد رآکتور می‌شود، احتراق اولیه توسط سیستمی که طراحی کرده‌ایم، انجام شده و بعد از آن ارزش حرارتی نهفته در خود پسماند استفاده می‌شود.

لطفی ادامه داد: بعد از تولید، گاز سنتز برای خشک شدن و گرفتن رطوبت به مخازنی وارد می‌شود و بعد از گرفتن رطوبت، گاز جداسازی شده تا ارزش حرارتی گاز بالاتر رود. سپس گاز وارد یک «کندانسینگ» می‌شود که در این مرحله، هیدروکربن‌های سنگین از گاز جدا شده تا آلودگی نداشته و پاک باشد.

مدیر این شرکت دانش بنیان تاکید کرد:  سپس در داخل فیلترهایی، «تست کرامتوگرافی گازی» می‌گیریم تا براساس نوع پسماند ورودی هر نوع گازی که اضافه بر گاز قابل اشتعال وجود داشته باشد، از بین رفته و گازی کاملا پاک وارد ژنراتور گازسوز ‌شود که می‌توان از آن برق تولید کرد. مازاد این گاز را می‌توان در صنایع دفن زباله به‌منظور کاهش هزینه‌ها استفاده کرد.

وی افزود: ما یک مقدار رطوبت  نیاز داریم و این از مزایای سیستم های ما است که رطوبت برای دستگاه ما هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و می توانیم از آن استفاده کنیم، این تکنولوژی تکنولوژی روز دنیاست و در دنیا و کشور های اروپایی استفاده می شود.

سه راز طلایی در حفظ محیط زیست چیست؟

لطفی ادامه داد: طی یک عملیات ترموکرمیکال  یا ترمووشیمیایی در دما و فشار عملیاتی خاص بر حسب نوع زباله هر شهراست. ما کار را سفارشی و تنظیم می‌کنیم و تولید مستقیماً در داخل رآکتور تولید گاز سنتز می‌کنیم که در اینجا جداسازی رطوبت گاز را انجام می شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان از استفاده این تکنولوژی در آسفالت سازی گفت:  ارزش افزوده دیگر، اشک خاکستر رآکتور است که در صنایع آسفالت به کار می‌رود و استحکام آن را بالا برده و هم خیرگی آسفالت را در زمان رانندگی از بین می‌برد.

وی درباره تفاوت این تکنولوژی با نمونه های خارجی گفت: در فرایند زباله سوزی دستگاههای آمریکا، آلمان، ایتالیا و چین حدود 2 ساعت زمان می برد.اما دستگاه ما  در زمان ۱۰ دقیقه از زباله گاز می‌گیرد.

به گفته لطفی؛هفت سوله در کارخانه موجود است و  قابلیت تولید 30 تا  40 دستگاه را در سال دارد که برای هر شهری تولید زباله متفاوت بوده که می توانند از ظرفیت های مختلف این دستگاه استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب