دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1403 - 16:20
حقایق نجومی ۵۴؛

تپ‌اخترها فانوس‌های دریایی کیهانی

تپ‌اخترها فانوس‌های دریایی کیهانی
تپ‌اخترها اطلاعات زیادی در مورد ماهیت گرانش شدید، چرخه حیات ستارگان و حتی ساختار خود فضا-زمان به ما می‌دهند. با بررسی این فانوس‌های دریایی کیهانی، نگاهی اجمالی به اسرار پنهان جهان می‌اندازیم!
کد خبر : 937028

به گزارش خبرگزاری آنا، تپ‌اخترها اجرام کیهانی جذابی در فضا هستند. آنها نوعی ستاره نوترونی محسوب می‌شوند که پس از یک انفجار ابرنواختری باقی مانده‌اند. وقتی سوخت یک ستاره عظیم تمام می‌شود، دیگر نمی تواند نیروی خود را تأمین کند. در این زمان ستاره تحت الشعاع نیروی جاذبه خود قرار می‌گیرد و سپس منفجر می‌شود. چیزی که در نهایت در پشت سر باقی می‌ماند فوق العاده متراکم و داغ است و ستاره نوترونی نام دارد.

تپ‌اخترها خیلی سریع می‌چرخند و اغلب یک چرخش کامل را فقط در چند میلی ثانیه انجام می‌دهند. آنها در حین چرخش، پرتوهایی از امواج رادیویی ساطع می‌کنند. این پرتوها به ارسال نور فانوس دریایی بی‌شباهت نیست. وقتی پرتو به سمت زمین می‌رسد، می‌توانیم آن را تشخیص دهیم. به همین دلیل است که تپ‌اخترها اغلب «فانوس دریایی جهان» نامیده می‌شوند.

اولین تپ‌اختر در سال 1967 توسط جوسلین بل برنل و آنتونی هیویش کشف شد. در ابتدا آنها فکر کردند که سیگنال‌هایی از یک تمدن بیگانه پیدا کرده‌اند. با این حال، به زودی متوجه شدند که این سیگنال‌ها از یک ستاره نوترونی آمده است. از آن زمان تاکنون هزاران تپ‌اختر کشف شده است. هر یک دارای سرعت چرخش منحصر به فرد و الگوی امواج رادیویی خود بوده است.

تپ‌اخترها می‌توانند از طرق مختلف به دانشمندان کمک کنند که یکی آنها کمک به کشف سرنخ‌هایی در مورد اسرار جهان است. دانشمندان با مشاهده تپ‌اخترها می‌توانند در مورد شرایط مختلف کیهان اطلاعات مختلفی کسب کنند. تپ‌اخترها به طرز باورنکردنی متراکم هستند، فقط یک قاشق مواد ستاره نوترونی به اندازه یک کوه وزن دارد! آنها همچنین دارای میدان‌های مغناطیسی قوی هستند که به منحصر به فرد بودن آنها می‌افزاید.

علاوه بر این تپ‌اخترها می‌توانند مانند ساعت‌های کیهانی عمل کنند. پالس‌های منظم آنها به محققان اجازه می‌دهد زمان را بسیار دقیق اندازه‌گیری کنند. این دقت در زمینه‌های مختلف از جمله آزمایش نظریه‌های گرانش مفید است. به عنوان مثال دانشمندان نحوه رفتار تپ‌اخترها در حضور دیگر اجرام پرجرم، مانند سیاهچاله‌ها را مطالعه می‌کنند.

نوع خاصی از تپ‌اختر به نام تپ‌اختر میلی‌ثانیه‌ای (millisecond pulsar) وجود دارد. این تپ‌اخترها صدها بار در ثانیه می‌چرخند. آن‌ها می‌توانند خیلی سریع بچرخند، زیرا موادی را از یک ستاره همراه جمع‌آوری کرده‌اند. این فرآیند به طور قابل توجهی سرعت آنها را افزایش می‌دهد.

 

در سال‌های اخیر تپ‌اخترها در جستجوی امواج گرانشی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این امواج در فضا هستند و در اثر حرکت اجسام عظیم مانند ادغام سیاهچاله‌ها ایجاد می‌شوند. تپ‌اخترها می‌توانند با نظارت بر تغییرات کوچک در زمان‌بندی پالس امواج به شناسایی آنها کمک کنند.

به طور خلاصه تپ‌اخترها اجرام قابل توجهی هستند که نقش‌های متعددی را در درک ما از جهان ایفا می‌کنند. آنها دانش‌هایی در مورد ماهیت گرانش شدید، چرخه حیات ستارگان و حتی ساختار خود فضا-زمان ارائه می‌دهند. با مطالعه این فانوس‌های دریایی کیهانی، بینشی اجمالی به اسرار پنهان جهان پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب