دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1403 - 10:39
حقایق نجومی ۵۰؛

جادوی شفق قطبی + فیلم

جادوی شفق قطبی + فیلم
در یازدهم اکتبر شفق قطبی به دلیل طوفان خورشیدی شدید، در برخی مناطق زمین قابل رؤیت بود. در این پدیده ذرات خورشیدی بعد از برخورد با اتم‌های اکسیژن در اتمسفر بالای سرمان درخشش رنگارنگ زیبایی را ایجاد می‌کنند.
کد خبر : 935792

به گزارش خبرگزاری آنا، شفق قطبی نور طبیعی و خیره کننده‌ای است که در اثر مواجهه ذرات خورشیدی با جو زمین به وجود می‌آید. این ذرات در فضا حرکت می‌کنند و به جو زمین برخورد می‌کنند که در پی آن رنگ‌های زیبایی ایجاد می‌شود. رایج ترین رنگ‌ها سبز، صورتی، زرد و بنفش هستند. بهترین زمان برای دیدن شفق‌های قطبی در فصل‌های سرد سال است چرا که شب‌ها طولانی‌تر و تاریک‌تر هستند.

 این رویداد معمولاً در نزدیکی نواحی قطبی سیاره ما رخ می‌دهد. با این حال اگر شدت انتشار ذرات خورشیدی بالا باشد، در نقاط دیگر زمین نیز قابل مشاهده است. عموماً بسیاری از مردم به مکان‌هایی مانند نروژ، کانادا و آلاسکا سفر می‌کنند تا شاهد این منظره نفس‌گیر باشند. برخی نیز برای تماشای نورهای جنوب از قطب جنوب دیدن می‌کنند.

در برخی مناطق شفق‌های قطبی اهمیت فرهنگی دارد. برخی بومیان آمریکایی در مورد این پدیده داستان‌سرایی می‌کنند و آن را به ارواح نیاکان خود ربط می‌دهند. برخی دیگر معتقدند که این پدیده نشانه خوش‌شانسی است.

در تاریخ یازدهم اکتبر به دلیل طوفان خورشیدی شدید، شفق قطبی در برخی مناطق زمین (جدای از نواحی قطبی) قابل دیدن بود. یک شعله خورشیدی غول پیکر کلاس X در روز سه شنبه هفته گذشته ایجاد شد. این شعله، الکترون‌ها و پروتون‌های پر انرژی را به منظومه شمسی فرستاد. این ذرات از طریق میدان مغناطیسی به زمین برخورد کردند و هنگامی که با اتم‌های اکسیژن در اتمسفر بالای سرمان مواجه شدند، درخشش قرمز رنگی را ایجاد کردند.

 ویدئوی زیر یک نمایش تایم‌لپس از شفق قطبی را نشان می‌دهد که از بالای برج تاریخی توردوگوآرز در کانتون‌وو سوئیس ثبت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب