دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1403 - 10:40
حقایق علمی ۵۸؛

تعداد درختان زمین از ستارگان کهکشان راه شیری بیشتر است!

تعداد درختان زمین از ستارگان کهکشان راه شیری بیشتر است!
مقایسه بین درختان و ستاره‌ها کمک می‌کند تا غنای حیات روی زمین را درک کنیم چرا که این جانداران بی‌تحرک برای بقای ما ضروری هستند و غذا، سرپناه و هوای پاک را برای انسان و حیات‌وحش فراهم می‌کنند.
کد خبر : 936923

به گزارش خبرگزاری آنا، وقتی به وسعت کیهان فکر می‌کنیم، اغلب ستارگان متراکمی به ذهن خطور می‌کند که در آسمان شب می‌درخشند و به معنای حقیقی کلمه بی‌شمارند. تقریبا در هر مطلب نجومی از بی‌نهایت بودن فضای بی‌کران چیزها شنیده‌ایم و مطالب بسیار خوانده‌ایم.

در عین حال روزی نیست که از جنگل‌زدایی و قطع بی‌رویه درختان نشنویم. براساس گزارش بانک جهانی تنها بین سال 1990 تا  2016، بیش از 1.3 میلیون کیلومتر مربع (مساحتی به اندازه کشور آفریقای جنوبی) از جنگل‌های جهان از بین رفت. بر طبق پژوهش دیگری که در ژورنال نیچر سال 2015 منتشر شد تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از درختان جهان تاکنون توسط بشر نابود شده اند.  

با این وجود شاید مایه تعجب و حتی شادمانی باشد که هنوز تعداد قابلی توجهی درخت روی زمین قرار دارد. برای اینکه یک تصویر کلی از این شمار درختان زمین به دست آورید، ذکر این گزاره را جالب توجه خواهید یافت که اکنون تعداد درختان زمین از تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری بیشتر است!

 برآوردها نشان می‌دهد که حدود 3 تریلیون درخت در سیاره ما وجود دارد، در حالی که تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری بین 100 تا 400 میلیارد ستاره است. این مقایسه فراوانی باورنکردنی درختان روی زمین را برجسته می‌سازد.

 درختان نقش حیاتی در اکوسیستم ما دارند. آنها اکسیژن را تأمین می‌کنند، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند و زیستگاه گونه‌های حیوانی و گیاهی بسیاری هستند. درختان همچنین با جذب دی اکسید کربن به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی نیز کمک می‌کنند. این فرآیند برای حفظ یک محیط سالم ضروری است.

 تخمین تعداد 3 تریلیون درخت از مطالعه‌ای برگرفته شده که مدتی پیش در نیچر منتشر شد. محققان از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های زمینی برای شمارش درختان در مناطق مختلف جهان استفاده کردند. آنها دریافتند که جنگل‌ها حدود 30 درصد از مساحت خشکی‌های زمین را پوشش می‌دهند.

تعداد درختان زمین از ستارگان کهکشان راه شیری بیشتر است

این مطالعه همچنین نشان داد که جنگل‌های بارانی آمازون به تنهایی دارای حدود 390 میلیارد درخت است که آن را به یکی از مهم‌ترین جنگل‌های زمین تبدیل می‌کند. در مقابل تخمین دقیق تعداد ستارگان کهکشان ما کار بسیار چالش برانگیزتری است.

ستاره‌شناسان از تلسکوپ‌ها و مدل‌های ریاضی برای تعیین تعداد ستاره در کهکشان راه شیری استفاده می‌کنند و تعداد برآوردشده متفاوت است زیرا دائماً ستاره‌های جدید متولد می‌شود (و البته بسیاری هم از بین می‌روند). در حال حاضر تخمین‌ها بین 100 تا 400 میلیارد ستاره است که واریانس بالایی دارد اما به مراتب کمتر از تعداد درختان است.

مقایسه بین درختان و ستاره‌ها کمک می‌کند تا غنای حیات روی زمین را درک کنیم چرا که درختان برای بقای ما ضروری هستند. آنها غذا، سرپناه و هوای پاک را برای انسان و حیات وحش فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب