دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1403 - 17:38
حقایق علمی ۵۷؛

خرس آبی سخت‌جان‌ترین موجود جهان!

خرس آبی سخت‌جان‌ترین موجود جهان!
خرس‌های آبی از سخت‌جان‌ترین موجودات جهان به شمار می‌آیند و توانایی آنها در تحمل شرایط نامتعارف آنها را به قهرمانان واقعی بقا در محیط‌های سخت تبدیل می‌کند!
کد خبر : 936871

به گزارش خبرگزاری آنا، خرس آبی که برخی آن را «خوکچه خزه‌ای» (Tardigrades) نیز می‌نامند موجود بسیار کوچکی است که طولش کمتر از یک میلی‌متر است. وقتی از خرس آبی صحبت می‌کنیم می‌توانیم گریزی به آن ضرب المثل قدیمی داشته باشیم: « فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه!»

 خرس‌های آبی با وجود اندازه کوچکشان خصوصیات قابل‌توجهی دارند و برای مثال می‌توانند در شرایط نامتعارفی که اکثر اشکال حیات را نابود می‌کند زنده بمانند (به موجوداتی از این دست اکستریموفیل گفته می‌شود).

این حیوانات کوچک شگفت‌انگیز در محیط‌های مختلفی زندگی می‌کنند و می‌توانید آنها را در خزه، گلسنگ و حتی در اقیانوس پیدا کنید! خرس‌های آبی عملاً همه جا از بلندترین کوه‌ها تا عمیق‌ترین دریاها هستند.

آنها در رطوبت رشد می‌کنند، اما می‌توانند شرایط خشک را نیز تحمل کنند. اگر محیط خشک باشد، به حالت خاصی می‌روند که به آن نهان‌زیوی (cryptobiosis) گفته می‌شود. در این حالت سوخت‌وساز بدن آنها به شدت کاهش می‌یابد و همین ویژگی به آنها اجازه می‌دهد تا مدت‌ها بدون آب زنده بمانند!

خرس آبی در دماهای عجیب نیز زنده می‌ماند. آنها می‌توانند گرما را تا 150 درجه سانتیگراد و سرما را تا دمای 272- درجه سانتیگراد تحمل کنند! این ویژگی آنها را به یکی از سرسخت‌ترین موجودات روی زمین تبدیل می‌کند!

خرس آبی سخت‌جان‌ترین موجود جهان!

با این حال تمام این دانسته‌ها را کنار بگذارید. جالب‌ترین حقیقت در مورد این جاندار عجیب با اختلاف این است که می‌تواند در فضا زنده بماند! دانشمندان در سال 2007 تعدادی خرس آبی به فضا فرستادند و آنها در معرض تشعشعات شدید و همچنین خلاء قرار گرفتند.

 دانشمندان پس از مدتی آنها را به زمین بازگرداندند. در کمال تعجب اغلب خرس‌های آبی زنده مانده بودند! آنها حتی پس از بازگشت به زمین موفق به تولید مثل شدند. این آزمایش ثابت کرد که خرس آبی می‌تواند شرایط موجود در فضای خارج از زمین را نیز تحمل کند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آنها چطور اینقدر جان‌سخت هستند. توانایی‌های منحصر به فرد آنها از پروتئین‌های خاصی درون بدنشان ناشی می‌شود. پروتئین‌ مزبور از سلول‌ها و دی‌ان‌ای این جاندار محافظت می‌کند که همین باعث می‌شود خرس آبی حتی در صورت مواجهه با محیط‌های خشن نیز سالم بماند. دانشمندان در حال بررسی این پروتئین‌ها هستند و امیدوارند این تحقیقات بتواند در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی و اکتشافات فضایی کمک کند. خرس‌های آبی بدنی چاق دارند و به آرامی حرکت می‌کنند. آنها در رنگ‌های زیادی از جمله شفاف، قهوه‌ای و حتی سبز وجود دارند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب