دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 14:12
حقایق علمی ۳۶؛

حلزون مخروطی، جانداری مرگبار با ظاهر هنری! +فیلم

حلزون مخروطی، جانداری مرگبار با ظاهر هنری! +فیلم
زهر حلزون مخروطی از ترکیبی از سموم مختلف تشکیل شده است. این سم روی سیستم عصبی قربانی تأثیر می‌گذارد و سیگنال‌های بین اعصاب و عضلات بدن را قطع می‌کند.
کد خبر : 929748

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حلزون‌ها موجودات جذابی هستند که به خاطر حرکت آهسته و لاک‌های مارپیچی منحصر به فردشان شناخته می‌شوند. آنها را می‌توان در محیط‌های مختلف، از باغ‌های سرسبز گرفته تا اقیانوس‌های عمیق یافت. لاک یا به اصطلاح دقیق‌تر صدف حلزون‌ها نه تنها از آنها در برابر شکارچیان محافظت می‌کند بلکه به آنها کمک می‌کند رطوبت لازم را حفظ کنند.

حلزون‌ها نقش زیست محیطی قابل توجهی دارند. آنها مواد آلی را تجزیه می‌کنند و مواد مغذی را به خاک برمی‌گردانند؛ امری که به رشد گیاهان کمک می‌کند. برخی از گونه‌ها نیز برای شبکه غذایی اکوسیستم حیاتی هستند و طعمه پرندگان، پستانداران و سایر موجودات حیات وحش می‌شوند.  

تاکنون ده‌ها هزار حلزون توسط دانشمندان کشف و طبقه‌بندی شده است! یکی از این حلزون‌ها که خصوصیات منحصر به فردی دارد، حلزون مخروطی (Cone Snail) است. حلزون مخروطی یک موجود دریایی جذاب است که بیش از همه به دلیل صدف رنگارنگش جلب توجه می‌کند. با این حال پشت این نمای بیرونی زیبا یک راز مخوف نهفته است!

 حلزون مخروطی یکی از قوی‌ترین سم‌ها را در قلمرو حیوانات تولید می‌کند. این سم می‌تواند ماهی‌ها را فلج کند و حتی برای انسان نیز تهدیدکننده است.

حلزون‌های مخروطی در آب‌های نواحی گرمسیری، آب‌سنگ‌های کم عمق و برکه‌های کف ماسه‌ای زندگی می‌کنند. این حلزون‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای طرح و رنگ‌های منحصر به فردی است. صدف این جانداران می‌تواند بسیار چشمگیر و زیبا باشد و اغلب در طرح‌های خاصی زینت یافته است. در حالی که زیبایی آنها را تحسین می‌کنیم، باید به قدرت ترسناک آنها نیز احترام بگذاریم!

حلزون مخروطی از سم خود برای شکار استفاده می‌کند. این حلزون دارای یک دندان خاص به نام «رادولا» (radula) است. این دندان مانند یک نیزه عمل می‌کند و به حلزون اجازه می‌دهد زهر خود را به سرعت وارد بدن قربانی‌اش کند. وقتی یک حلزون مخروطی ماهی را در نزدیکی‌اش حس ‌کند، سریع دست به کار می‌شود و ماهی نگون‌بخت را که بعد ازنیش زدن فلج شده، با قصاوت می‌بلعد. ورود سم به بدن ماهی اغلب به فلج شدن این جاندار می‌انجامد. این فرآیند کار حلزون مخروطی را راحت می‌کند تا صید خود را با خیال راحت با دهان منعطف خود ببلعد.

سم حلزون مخروطی از ترکیبی از سموم مختلف تشکیل شده است. این سموم روی سیستم عصبی قربانی تأثیر می‌گذارند و سیگنال‌های بین اعصاب و عضلات بدن را قطع می‌کنند. هنگامی که این اتفاق افتاد، حیوان آسیب‌دیده قادر به حرکت نیست. حلزون مخروطی آنگاه با طعمه بی‌حرکت خود روبروست و می‌تواند یک مهمانی ترتیب دهد! این تکنیک شکار، کشنده و بسیار کارآمد است.

حلزون مخروطی، جانداری مرگبار با ظاهر هنری!

یکی از بدنام‌ترین حلزون این گونه، حلزون مخروطی جغرافیایی (geographic cone snail) نام دارد. سم این جانور به قدری قوی است که یک قطره کوچک از آن می‌تواند برخی ماهی‌ها را فوراً بکشد و حتی برای انسان نیز عواقب جدی مانند فلج، نارسایی تنفسی و حتی نارسایی قلبی و... در پی داشته باشد.  

جالب است بدانید دانشمندان مجذوب سم حلزون مخروطی شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد برخی از اجزای تشکیل‌دهنده این زهر می‌تواند منجر به تولید مسکن‌های جدید شود. ایده استفاده از سم برای تولید دارو ممکن است، اما راه حلی عملی است، چرا که همچون همیشه طبیعت خود کلید راهکارهایی را که هنوز کشف نکرده‌ایم در اختیار ما می‌گذارد.

بنابراین با وجود زیبایی حلزون‌های مخروطی باید با احتیاط با آنها رفتار کرد. حلزون‌های مخروطی در خلیج فارس نیز وجود دارند. آنها ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند، اما سم آنها بسیار خطرناک است. شناگران باید از دست زدن به این حلزون‌ها خودداری کنند. اگر کسی دچار گزش شد، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. حلزون‌های مخروطی در اکوسیستم با کنترل جمعیت ماهی‌ها، به حفظ تعادل زیست دریایی کمک می‌کنند. با این حال ظاهر رنگارنگ آن سلاح مرگبار و قدرتمندی را پنهان می‌کند که طعمه خود را زمین‌گیر خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته