دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 14:00
حقایق علمی ۱۷؛

از کوسه‌هایی که ۴۰۰ سال عمر می‌کنند چه می‌دانید! +فیلم

از کوسه‌هایی که ۴۰۰ سال عمر می‌کنند چه می‌دانید! +فیلم
کوسه‌های گرینلند می‌توانند تا بیش از ۴۰۰ سال زندگی کنند. این ویژگی‌شان آنها را به کهنسال‌ترین مهره‌داران روی زمین تبدیل می‌کند.
کد خبر : 916252

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در اعماق آب‌های سرد و تاریک قطبی، موجودی مرموز به نام کوسه گرینلند (Greenland Sharks) زندگی می‌کند. این حیوانات باورنکردنی رکورد قابل توجهی را در قلمرو مهره‌داران زمین دارند چرا که سن برخی از آن‌ها به بیش از 400 سال می‌رسد!  

کوسه‌های گرینلند موجودات عظیم و کُندی هستند که در آب‌های اقیانوس اطلس و اقیانوس منجمد شمالی زندگی می‌کنند. آنها با بدن قدرتمند و دندان‌های تیز خود شکارچیان ماهری به شمار می‌آیند و از ماهی‌ها، فوک‌ها و حتی سایر کوسه‌های کوچکتر تغذیه می‌کنند. این کوسه‌ها به رغم ظاهر ترسناکشان، رفتاری آرام و تقریباً سست دارند.

آنچه واقعاً کوسه گرینلند را از همه موجودات دیگر متمایز می‌کند، طول عمر شگفت‌آور آنها است. دانشمندان کشف کرده‌اند که این کوسه‌های مرموز می‌توانند قرن‌ها زنده بمانند. به عبارت دیگر برخی از این کوسه‌ها از زمان شاه عباس صفوی و یا حتی قبل از آن در آب‌های اقیانوس شنا می‌کنند! راز طول عمر فوق‌العاده آنها برای محققان یک راز باقی مانده است، اما گمان می‌رود این امر به متابولیسم کُند آنها و دمای سرد زیستگاه‌شان مرتبط باشد.

این موجودات باستانی قرن‌ها شاهد تغییرات در دنیای اطراف خود بوده‌اند، اما در برابر آزمون زمان بدون تغییر و مقاوم مانده‌اند. هر جای زخم و رد بر بدن فرسوده آنها داستانی از بقا و سازگاری را در یکی از خشن‌ترین محیط‌های زمین روایت می‌کند.

کوسه‌های گرینلند با وجود طول عمر چشمگیرشان در‌هاله‌ای از رمز و راز قرار دارند و هنوز هم بسیاری از مسائل در مورد حیات‌شان از نظر دانشمندان دور مانده است. علت ناشناخته بودن آنها این است که بررسی این موجودات به دلیل زیستگاه آنها در اعماق دریا و سرعت رشد آهسته‌شان چالش‌برانگیز است، اما محققان همچنان به کشف رازهای این حیوانات شگفت‌انگیز ادامه می‌دهند. ما با درک بیشتر در مورد کوسه گرینلند، نه تنها می‌توانیم از پیچیدگی‌های اکوسیستم‌های دریایی بیاموزیم، بلکه می‌توانیم رازهای زیستی این موجودات باستانی را که در اعماق اقیانوس پرسه می‌زنند بهتر درک کنیم. این موجودات باستانی انعطاف‌پذیری و سازگاری حیات حتی در سخت‌ترین محیط‌ها را به ما نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته