دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1403 - 00:03
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان/ بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای تولید می‌شود

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان  بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای تولید می‌شود
رئیس سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک، دستیابی به کشاورزی پایدار و دانش‌بنیان را از مأموریت‌های این سرا برشمرد و گفت: از برنامه‌های مهم سرا، ساخت گلخانه شیشه‌ای در ۵ هکتار به منظور تولید بذر هیبرید است.
کد خبر : 934922

سیدمجید تولیت ابوالحسنی رئیس سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در تشریح دلایل انتخاب واحد دانشگاهی کرج برای ایجاد این سرای نوآوری بیان کرد: بخش کشاورزی به دلیل گستردگی دامنه فعالیت و حجم زیاد بهره‌برداران و بهره‌برداری‌ها و تولید محصولات متنوع به نحوی با آحاد مردم ارتباط داشته و موتور محرک سایر بخش‌های فعال نیز به حساب می‌آید و توجه به بخش کشاورزی باعث رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور خواهد شد.

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان/ تولید بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای ۵ هکتاری

وی توضیح داد: مزیت‌های نسبی استان البرز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با تهران در تولید صنعتی، بازار محصولات کشاورزی و تحقیقات علمی، نقش ممتازی در عرصه کشاورزی داشته و با توجه به اینکه سهم بزرگی از موسسات تحقیقاتی و مراکز پژوهشی حوزه کشاورزی در این استان واقع شده و از طرفی وجود دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با وجود متخصصان و اعضای هیئت علمی برجسته و زیرساخت‌های لازم و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف استان در تقسیم کار ملی، واحد دانشگاهی کرج را بر آن داشت تا سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک را از سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی و این سرا فعالیت خود را آغاز کند.

استفاده از فناوری‌های نوین در علوم کشاورزی، دامی، آبزیان و ...

این مسئول یادآور شد: نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین در علوم کشاورزی، دامی، آبزیان و ... برای رفع محدودیت‌های موجود با به‌کارگیری نیرو‌های متخصص و خلاق به منظور رفع چالش‌های موجود، وجود منابع ارزشمند طبیعی، اراضی و باغات حاصلخیز کشاورزی در استان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور و به فعل رساندن ظرفیت‌های موجود در منطقه، ضرورت وجود سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک را توجیه می‌کند.

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان/ تولید بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای ۵ هکتاری

تولیت ابوالحسنی در تشریح مأموریت‌ها و تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک اظهار کرد: دستیابی به کشاورزی پایدار و دانش‌بنیان، کمک به تأمین غذای سالم، کمک به نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین برای انجام پژوهش‌های کاربردی، نوآورانه، اثرگذار و ثروت‌آفرینی از دانش تولیدشده و ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاه، تولیدکنندگان و تصمیم‌گیران در بخش کشاورزی، دامپروری و ... ازجمله مأموریت‌های این سراست و به سه حوزه تجاری، فناورانه و آموزشی تقسیم می‌شود. 

فعالیت گسترده‌ در بخش کشت و تولید گیاهان دارویی

رئیس سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک با بیان اینکه این سرا در بخش کشت و تولید گیاهان دارویی فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است، درباره نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرا گفت: در استان البرز صنایع مختلفی در شهرک‌های صنعتی و اطراف استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی در حال فعالیت هستند، ازجمله بیش از ۲۴۰ واحد صنعتی در حوزه صنایع غذایی، حدود ۸۰ شرکت ثبت در حوزه کشاورزی، کود و سموم، آبیاری و حدود ۵۰ شرکت در حوزه صنایع سلولزی و چوب و کاغذ در استان حضور دارند.

از اهداف اصلی که جزء مأموریت‌های اصلی سرا نیز هست، فعالیت در حوزه تولید بذر هیبرید و خالص و کشت‌بافت گیاهان استراتژیک است. پرورش جلبک در زمینه تغذیه طیور و آبزیان هم جزء برنامه‌های دیگر است

وی اضافه کرد: سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک با اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع کاری خود ارتباط مستمر دارد، ازجمله با شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی سها جیسا (وابسته به هلال احمر)، شرکت صنایع سلولزی لطیف، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سازمان منابع طبیعی استان البرز، گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام و ... قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده است.

اخذ مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری در مجتمع تحقیقاتی و فناوری و نوآوری ماهدشت 

این مسئول در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه فعالیتی در سرای متبوع شما صورت گرفته است؟ به آنا گفت: در این خصوص مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری در مجتمع تحقیقاتی و فناوری و نوآوری در ماهدشت اخذ شده است و مقررشده که ۷ هکتار از زمین‌های مجتمع به پارک اختصاص یابد و این سرا یکی از اجزای اصلی پارک خواهد بود.

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان/ تولید بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای ۵ هکتاری

تولیت ابوالحسنی که تخصص گیاهان دارویی دارد و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی است، افزود: برای استقرار مرکز شتابدهی هم با همکاری مشارکت کننده اقداماتی صورت گرفته است، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نیز برای بررسی دقیق علائم بیماری و آفات و نسخه‌نویسی علمی و کاربردی توسط متخصصان و عقد قرارداد برای مانیتورینگ مزارع با مدیریت اعضای هیئت علمی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی سرا خواهد بود. 

رئیس سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک برنامه‌های پیش روی سرا را تشریح و بیان کرد: از اهداف اصلی که جزء مأموریت‌های اصلی این سرا نیز هست، فعالیت در حوزه تولید بذر هیبرید و خالص و کشت‌بافت گیاهان استراتژیک است. پرورش جلبک در زمینه تغذیه طیور و آبزیان هم جزء برنامه‌های دیگر است.

ساخت گلخانه طرح ونلو در سطح ۵ هکتار از مزرعه تحقیقاتی ماهدشت

وی ادامه داد: از برنامه‌های مهم سرای نوآوری کشاورزی، ساخت گلخانه طرح ونلو هلندی(گلخانه شیشه‌ای) در سطح ۵ هکتار در مزرعه تحقیقاتی ماهدشت برای تولید بذر هیبرید است که در این خصوص در نظراست همزمان تولید تجاری محصولات مورد نیاز منطقه نیز انجام شود. 

تولیت ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش که تأثیرگذاری سرای نوآوری در دانشگاه (درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و... چگونه بوده است؟ گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در سرا که طبق قرارداد‌ها به‌صورت مشارکتی مشغول هستند، چند قرارداد در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی در سطح ۱۰ هکتار و تولید و پرورش طیور در حال انجام است. با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم اقداماتی هم برای پرورش آبزیان در حال انجام بوده که همگی کمک شایانی به درآمد غیرشهریه‌ای داشته است.

تلاش محققان برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان/ تولید بذر هیبرید در گلخانه شیشه‌ای ۵ هکتاری

این مسئول در ارزیابی استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری به آنا گفت: فعالیت‌های فعلی سرا مورد استقبال قرار گرفته و باعث شده تعدادی از دانشجویان، استادان و صاحبان ایده برای استقرار در سرا و فعالیت در حوزه‌های مختلف ازجمله تولید نشاء گیاهان دارویی و کود‌های بیولوژیک، طیور و... ابراز تمایل کرده و پروپوزال خود را به سرا ارائه داده و حتی در رابطه با موضوع پیشنهادی شرکت به ثبت رسانده‌اند. 

به گفته رئیس سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک دانشگاه آزاد کرج به‌تازگی هیئت عاملی این سرا تصویب شده است و اداره آن به صورت هیئت عاملی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب