دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی آنا با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد؛

گذر ایده‌های دانش‌بنیانی از راهروهای دو وزارت‌خانه تا دانشگاه‌ها برای تبدیل به محصول

گذر ایده‌های دانش‌بنیانی از راهروهای دو وزارت‌خانه تا دانشگاه‌ها برای تبدیل به محصول
به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی؛ در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده تا عقب‌ماندگی‌های برنامه‌های پنجم و ششم در بحث کشاورزی صنعتی در این برنامه جبران شود و بهانه‌ای نیز وجود ندارد. حالا در برنامه هفتم توسعه، وزارت علوم و وزارت جهاد مکلف شده‌اند تا با همکاری دانشگاه‌ها، ایده‌های دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی را تبدیل به محصولات، تکنولوژی و فناوری کنند.
کد خبر : 934640

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا رشد سهم اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی سالانه ۷ باشد. در این برنامه تاسیس سالانه حدود ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان جدید و رسیدن به ۳۰ هزار شرکت فعال این حوزه در ۵ سال آینده، از پیش‌بینی‌ها برنامه‌ای و ظرفیتی برای شرکت‌های فعال در این حوزه است.

یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور که نقشی مهم در تامین امنیت غذایی نیز دارد، بخش کشاورزی است. سند دانش‌بنیان امنیت غذایی، محور خودکفایی در محصولات استراتژیک است و آنگونه که محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌های مناسبی برای آب، خاک، محیط‌زیست و کشاورزی دیده شده که موجب می‌شود مشکلاتی که در برخی از بخش‌ها در حال حاضر وجود دارد برطرف شود، ضمن آنکه این برنامه ظرفیتی مناسب برای جذب دانش‌بنیان‌ها در این بخش دارد که می‌تواند تولیدات بیشتر در بخش کشاورزی و بهره‌وری بالاتر در منابع را به ارمغان آورد.

تشریح موانع گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی

محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره موانع گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده تا موانع قانونی در این مسیر برداشته شود. بانک‌ها نیز مکلف شده‌اند تا ۱۵ درصد منابع خود را به تسهیلات بخش کشاورزی اختصاص دهند و امحال و استمهلال وام‌های بخش کشاورزی را در دستور کار دارند بنابراین تقریبا همه موضوعاتی که مرتبط با بخش کشاورزی است در قالب زیرساخت قانونی فراهم شده است.

تلاش برنامه هفتم توسعه برای جبران عقب‌ماندگی‌های برنامه پنجم و ششم توسعه در بخش کشاورزی

عسگری خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده تا عقب‌ماندگی‌های برنامه‌های پنجم و ششم در بحث کشاورزی صنعتی در این برنامه جبران شود و بهانه‌ای نیز وجود ندارد.

محصول کشاورزی

اهداف بلندمدت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: قانون برنامه هفتم توسعه، سندی استراتژیک برای رشد اقتصادی است که به ویژه، اهداف بلندمدتی را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تعریف کرده است. این پیش‌بینی‌ها، شامل چهار محور اساسی است که هرکدام نقشی تعیین‌کننده در توسعه اکوسیستم فناوری، خلاقیت، نوآوری و به روز‌شدن تکنولوژی‌ها در کشور دارند.

الزام صنایع بزرگ به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه

عسگری عنوان کرد:‌یکی از پیش‌بینی‌های مناسب برنامه هفتم توسعه در این مسیر، الزام صنایع بزرگ به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید تجهیزات راهبردی داخلی است. این همکاری با عنوان حمایت از تولید بار اول مطرح شده و اجرایی‌شدن آن می‌تواند به توسعه فناوری‌های بومی و کاهش وابستگی به واردات کمک کند.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ، به‌ویژه در حوزه‌های راهبردی مانند نفت و پتروشیمی می‌توانند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، نیاز‌های کشور را از طریق تولیدات داخلی برطرف کنند و این فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی مهیا شده که با اتکای به دانش محصولاتی تولید کننده که در صنایع مهم و حیاتی کشور مورد استفاده قرار گیرد و باید از این فرصت مهم به خوبی استفاده کنند.

یکی از محور‌های مهم در برنامه هفتم توسعه، حذف بروکراسی اداری مرتبط با بیمه قرارداد‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌تواند برای این شرکت‌ها سودمند باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه آنها که در ابتدای مسیر و راه دانش‌بنیانی شدن هستند معمولاً با محدودیت‌های مالی مواجه هستند و هرگونه کاهش در هزینه‌های غیرضروری به‌ویژه هزینه‌های مرتبط با بیمه می‌تواند به آنها کمک کند تا بودجه بیشتری برای تولید دانش، تحقیق و توسعه و نوآوری در اختیار داشته باشند

 ظرفیت بالای بخش کشاورزی برای جذب دانش‌بنیان‌ها

وی تاکید کرد:‌دانش‌بنیان‌ها نقشی مهم در اقتصاد کشور دارند و ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی برای جذب دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، اما عقب‌ماندگی زیادی در جذب دانش‌بنیان‌های این بخش وجود دارد.

عسگری اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، وزارت علوم و وزارت جهاد مکلف شده‌اند تا با همکاری دانشگاه‌ها، ایده‌های دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی را تبدیل به محصولات، تکنولوژی و فناوری کنند.در واقع ایده‌های دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به محصول باید از راهروهای این دو وزارتخانه به دانشگاه ها برسد.

موفقیت طرح‌های نوآورانه افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: تبدیل طرح نوآورانه به یک طرح سودآور صنعتی، مسیری طولانی دارد که اگر بستر‌های آن فراهم شده باشد راه را تسهیل خواهد کرد. اگر یه طرح یا ایده دانش‌بنیانی موفق شود، سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: بنابراین باید به روند شکل‌گیری و نیازمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای بالغ شدن در برنامه‌های توسعه‌ای توجه کرد. در چنین شرایطی می‌توان به آینده این بخش در کشور امیدوار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب