دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۶۹)

سهم دانش بنیان‌ها در بسته‌بندی خلاقانه/ رابطه علت و معلولی صنعت بسته‌بندی و صادرات

سهم دانش بنیان‌ها در بسته‌بندی خلاقانه  رابطه علت و معلولی صنعت بسته‌بندی و صادرات
نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در مسیر و پیشرفت صنعت بسته‌بندی نباید تنها منتظر دانش‌بنیان‌های داخلی شد بلکه باید با رفع موانع نسبت به واردات دانش و تکنولوژی از خارج نیز اقدام کرد، گفت: در صنعت غذایی کشور هنوز به موضوع بسته بندی خلاقانه توجه نشده و فقدان این موضوع مهم توانسته چالش بزرگی در صادرات صنعت غذایی کشور ایجاد کند.
کد خبر : 933210

به گزارش خبرنگارخبرگزاری آنا، در تمام کشور‌های توسعه‌یافته صنایع غذایی همواره پیشرو بوده و توانسته بخش مهمی از درآمد ناخالص ملی آن کشور را کسب کند. در ایران و طی سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه شگفت‌انگیز محصولات این صنایع بوده‌ایم، اما همواره وجود مشکلات داخلی همزمان با اعمال تحریم‌ها موجب شده تا شاهد شکوفایی صنعت غذا در کشورمان نباشیم که بخشی از این مشکل به ضعف صنعت بسته‌بندی مرتبط است.

انتقال از روش‌های سنتی به روش‌های مبتنی بر فناوری، اولویت امروز صنایع بسته بندی است، به طوری که هم با مصرف‌کنندگان مدرن همراه شود و هم محیط‌زیست را در اولویت قرار دهد.

امروزه شرکت‌های بسته بندی مدرن و انعطاف پذیر مشتاق کشف روش‌هایی هستند که می‌تواند به آنها کمک کند صنایع مختلف را متحول کنند و به نتایج قابل توجهی دست یابند.

در این باره، امیر یوسفی، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره ضعف صنعت بسته‌بندی در کشور که مانع ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر در صنایع غذایی نیز شده است، اظهار کرد:‌ این یک واقعیت است که بخشی از محصولات در صنایع غذایی به صورت فله در بازار داخلی یا صادراتی عرضه می‌شوند و نمونه رایج آن زعفران است و بار‌ها مطرح شده که محصول ارزشمند کشور به صورت فله به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی افزود: دلایل و عوامل متعددی موجب شده تا در صنایع غذایی کشور، ضعف صنعت بسته‌بندی وجود داشته باشد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این بحث نداشته‌اند. در صنعت غذایی کشور هنوز به موضوع بسته بندی خلاقانه توجه نشده و این فقدان بحث مهم توانسته چالش بزرگی در صادرات صنایع مختلف به ویژه صنعت غذایی کشور ایجاد کند.

هزینه بالای تجهیزات و تکنولوژی‌ها در صنعت بسته‌بندی

یوسفی خاطرنشان کرد: تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز در صنعت بسته‌بندی، هزینه‌های بالایی دارند و برای بسیاری از مجموعه‌های تولیدی خرید آنها توجیه اقتصادی لازم را ندارد. این موضوع در مورد محصولاتی که قرار است در بازار‌های صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد، چشمگیرتر است و هزینه‌های بسیار بالاتری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد:‌حتی در صورت خریداری چنین تجهیزاتی، نگهداری آنها و تعمیر و تامین قطعات در صنعت بسته‌بندی بسیار بالاست و تامین مالی آن برای واحد‌هایی که با مشکلات متعدد نقدینگی مواجه هستند، کار ساده‌ای نیست.

صنعت بسته‌بندی

کشور‌های صاحب نام در صنعت بسته‌بندی حاضر به فروش مستقیم این تجهیزات به ایران نیستند

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که ایران در وضعیت تحریمی است و کشور‌های صاحب نام در صنعت بسته‌بندی حاضر به فروش مستقیم این تجهیزات به ایران نیستند. اگر دولت به ارزآوری بازار صادراتی توجه داشته باشد باید پای کار بیاید و تمهیداتی را برای به‌روزرسانی صنعت بسته‌بندی فراهم کند.

اینکه کالا در بسته‌بندی‌های مناسب به بازار صادراتی عرضه شود به طور قطع در افزایش ارزآوری آن نقش مهمی خواهد داشت، اما با توجه به نیاز بالای صنایع به تامین نقدینگی برای واردات تجهیزات بسته‌بندی به روز لازم است تا سیستم بانکی در این زمینه همراهی لازم را با تولیدکنندگان داشته باشد

تصمیم‌های خلق‌الساعه در بازار صادراتی انگیزه صادرکنندگان را کاهش می‌دهد

یوسفی به موانع و چالش‌های صادراتی پیش‌روی صادرکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان برای کسب سهم از بازار صادراتی تلاش‌هایی کرده و هزینه‌هایی متحمل می‌شوند، اما به یکباره با برخی از تصمیم‌های خلق‌الساعه در بازار صادراتی این هزینه‌ها و قرارداد‌ها تحت شعاع قرار گرفته و در نهایت از دست می‌روند. این موضوع هم می‌تواند در بی‌انگیزه‌گی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بر موضوع بهبود صنعت بسته‌بندی موثر باشد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در صنعت بسته‌بندی پیشرفت حاصل شود باید در بحث تامین ارز و موانعی که از سوی دستگاه‌های مرتبط به وجود می‌آید برطرف شود.

وی با بیان اینکه در کشور به بخش بسته‌بندی چندان توجه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وقوع این اتفاق موجب برگشت حتی بسیاری از محصولات غذایی ایرانی توسط کشور‌های واردکننده شده است. عقب‌ماندگی صنعت بسته‌بندی در ایران باعث شده است تا در بخش صادارت با مشکلات زیادی مواجه شویم.

ضرورت همگامی استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی و خارجی در بهبود صنعت بسته‌بندی

یوسفی با تاکید بر اینکه در مسیر بهبود صنعت بسته‌بندی باید از ظرفیت دانش و محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی استفاده کرد، افزود: در مسیر و پیشرفت صنعت بسته‌بندی به ویژه در صنایع غذایی نباید تنها منتظر دانش‌بنیان‌های داخلی شد بلکه باید با رفع موانع نسبت به واردات دانش و تکنولوژی از خارج نیز اقدام کرد. در غیر این صورت همان فضایی به وجود می‌آید که سالهاست در صنعت خودرو به وجود آمده و در نهایت نیز منجر به بهبود وضعیت این صنعت نشده است.

وی با اشاره به موانع تحریم برای واردات تکنولوژی اظهار کرد: حتی با وجود راه‌هایی که برای دورزدن تحریم وجود دارد نمی‌توان در شرایط برابر با سایر تولیدکنندگان رقابت کرد. به این دلیل که تحریم، هزینه‌های واردات تکنولوژی را افزایش می‌دهد و به طور مثال شرایط برابری برای تولیدکنندگان ایرانی و ترکیه برقرار نیست و آنها تجهیزات و تکنولوژی را حتی با خدمات پس از فروش خریداری می‌کنند.

بسیاری از محصولات کشاورزی از ایران فله‌ای به امارات می‌روند

صنعت بسته‌بندی

یوسفی عنوان کرد: اکنون بسیاری از محصولات کشاورزی از ایران فله به امارات می‌روند و در آنجا بسته‌بندی می‌شوند. یکی از دلایل این است که ماشین‌الات بسته‌بندی در امارات ارزان‌تر است و دوم اینکه کالای صادراتی به نام ایران صادر نشود تا بتواند موفقیت بیشتری در بازار صادراتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت چهاردهم بحث "اف‌ای تی اف" را مطرح کرده است، گفت:‌این اظهارات امیدواری زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است تا با کاهش موانع تحریمی را بتوان شرایط بهتری را برای تولید در داخل و بازار صادراتی رقم زد.

الزامات بسته بندی آینده برای کسب‌و‌کار‌های پیشرو در بازار 

براساس این گزارش استفاده از بسته بندی‌های معمولی هنوز هم در صنعت رایج است و موضوعی است که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع را در ایجاد ارزش افزوده بالاتر عقب نگه می‌دارد. زمان آن رسیده است که با پذیرش رویکردی جسورانه برای تغییر رفتار مصرف‌کننده در مورد مواد بسته بندی و طراحی، این عدم‌تمایل به تکامل تغییر کند.

کارشناسان معتقدند شرکت‌های بسته بندی مدرن و انعطاف پذیر مشتاق کشف روش‌هایی هستند که می‌تواند به آنها کمک کند صنعت را متحول کنند و به نتایج قابل توجهی دست یابند. در این مسیر، درک رابطه بین مصرف‌کنندگان فعلی و الزامات بسته بندی آینده برای کسب‌و‌کار‌ها برای پیشروی در بازار امروز بسیار مهم است.

شرکت‌های بسته بندی باید با استفاده از پیشرفت‌های فن آوری موجود و استفاده از موادی از طیف گزینه‌های بسته بندی پایدار در دسترس، با ترجیحات مشتری که به سرعت در حال تغییر است، همگام باشند. یکی از تغییرات در صنعت بسته‌بندی استفاده از بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست است که به طور قطع نیاز به نوآوری دارد.

نوآوری‌ها در بسته بندی‌های سازگار با محیط‌زیست مانند پلاستیک‌های زیستی و مواد کمپوست پذیر باعث کاهش ردپای کربن و حفظ منابع می‌شود. بسته بندی سازگار با محیط‌زیست همچنین می‌تواند به عنوان ابزاری برای آموزش با ارائه اطلاعات در مورد اثرات زیست محیطی و تشویق مصرف‌کنندگان به انتخاب‌های پایدارتر عمل کند. به علاوه اتخاذ شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست در بسته بندی می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه واقعی به شکل کاهش هزینه‌های فرآیند و ضایعات کمتر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع صادرات
ارسال نظر
قالیشویی ادیب