دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشجویان حقوق در قالب کار‌های پژوهشی جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهند

دانشجویان حقوق در قالب کار‌های پژوهشی جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهند
معاون قضایی دادگستری ارومیه گفت: دانشجویان حقوق در قالب کار‌های پژوهشی، جلسه محور و تبیینی، جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهند.
کد خبر : 934404

به گزارش خبرنگار آنا، حجت خبازخدایی، معاون قضایی دادگستری ارومیه در نشست تخصصی بررسی حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این نشست‌ها، بررسی، اطلاع‌رسانی و تبیین درباره مسائل مختلف حقوقی بوده که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حقوقدانان مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت حقوق بین‌الملل، ساختار‌ها و مقررات مرتبط با آن عنوان کرد: یکی از اهداف تشکیل سازمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مختلف، ایجاد نظم، حفظ حقوق بشر و جلوگیری از تعدی‌ها و حفظ حریم‌ها بوده؛ اما شاهدیم که در شرایط کنونی مهم‌ترین عامل و رکن در حقوق بین‌الملل قدرت و منافع بین‌المللی شده و نزاکت، اخلاق بین‌المللی و حقوق اساسی بشریت نادیده گرفته می‌شود.

خبازخدایی مطرح کرد: اکنون شاهد آن هستیم که کشوری به دلیل اینکه حمایت ابرقدرت‌ها را دارد به خود اجازه می‌دهد هرگونه تعدی و تجاوزی انجام داده و با عدم پایبندی به مقررات مشهور کنوانسیون‌های مختلف نسل‌کشی گسترده انجام دهد.

معاون قضایی دادگستری ارومیه با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده دشمنان و ادعای عدم رعایت قوانین و مقررات درباره دفاع مشروع و حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به رژیم غاصب صهیونیستی بیان کرد: حافظه تاریخی جهانیان باید حفظ شود، این رژیم جنایتکار اسرائیل است که در چندین دهه با نسل‌کشی‌های گسترده، تجاوز به حریم انسانی و نقض مرز و حریم، حتی حقوق بشر اولیه را رعایت نکرده و پایبند به هیچ قانون و مقرراتی نیست.

خبازخدایی با ابراز تأسف از اینکه پس از عملیات وعده صادق ۲، برخی از کشور‌های اروپایی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند، افزود: چند روز پیش از این عملیات، رژیم صهیونیستی با استفاده نامشروع و غیرقانونی از بمب‌های سنگرشکن سرزمین‌های لبنان و مناطق مسکونی را مورد هدف قرار داده و جنایت بی‌سابقه‌ای را رقم زد و این در حالی بود که یک بیانیه محکومیت از سوی همین کشور‌ها صادر نشد.

وی لازمه صلح جهانی را اقتدار دانست و ادامه داد: بدون اقتدار نمی‌شود صلح جهانی را به دست آورد آن هم در شرایطی که اربابان قدرت مسائل مختلف را به نفع خود مصادره می‌کنند.

معاون قضایی دادگستری ارومیه خواستار ایفای نقش حقوقدانان به‌ویژه دانشجویان حقوق در بررسی حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی و تبیین ابعاد مختلف آن در سطوح مختلف شد و تبیین کرد: حقوقدانان و به‌ویژه دانشجویان حقوق با توجه به رسالتی که بر عهده دارند، باید ایفای نقش کرده و جنایات رژیم صهیونیستی را در قالب کار‌های پژوهشی، جلسه محور و تبیینی مورد بررسی قرار دهند.

روشنگری با توجه به فلسفه و ماهیت مسائل حقوقی رسالت‌ حقوقدانان است

مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز با اشاره به مقررات کنوانسیون ۱۹۹۶ ژنو که خود رژیم صهیونیستی نیز آن را پذیرفته، گفت: در این کنوانسیون به صراحت به نفی استفاده از سلاح‌های نامتعارف و کشتارجمعی که مبتنی بر رعایت حقوق بشر و جلوگیری از نسل‌کشی بوده، اشاره شده است.

دانشجویان حقوق در قالب کار‌های پژوهشی جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهند

نیوشا قهرمانی‌افشار اضافه کرد: با لحاظ ماده هفت پروتکل الحاقی دوم و کنوانسیون ژنو مصوب ۱۹۹۶ در همه جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، لبنان و حتی قضیه پیجر‌ها نقض آشکار قوانین و مقررات از سوی رژیم غاصب را شاهدیم.

وی با اشاره به کنوانسیون ۱۹۴۸ ناظر بر پیش‌بینی و مجازات نسل‌کشی به احراز مسئولیت برای نهاد‌های رسیدگی کننده در عرصه بین‌المللی با لحاظ این دو مقرره تأکید کرد و توضیح داد: نقض مقررات بین‌المللی مانند ضمانت اجرا‌های حقوق داخلی نبوده، نیست و سوگیری‌های سیاسی و قدرت‌های مختلف این مسائل را به نفع خود مصادره کرده و مانع از به اجرا درآمدن این قاعده آشکار، واضح و پذیرفته شده حقوقی می‌شوند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تأکید بر دو رسالت حقوقدانان تأکید کرد: حقوقدانان باید بصیرت لازم، قدرت تحلیل و انطباق کامل وقایع و رخداد‌ها با مصوباتی که در مقررات بین‌المللی آمده و به‌وضوح نقض می‌شوند را داشته باشند.

قهرمانی‌افشار روشنگری با توجه به فلسفه و ماهیت مسائل حقوقی را از دیگر رسالت‌های حقوقدانان برشمرد و بیان کرد: امروز با تکیه بر دو اصل کرامت انسانی و اصل حاکمیت سرزمینی و اقتدار دولت‌ها و کشور‌ها می‌توان در مقابل چنین تعرضات آشکاری از جانب رژیم صهیونیستی عکس‌العمل مناسبی نشان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب