دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1403 - 09:33

تصاویر نجومی یازدهم مهر (۲ اکتبر)

تصاویر نجومی یازدهم مهر (۲ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 934234

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

این تصویر کهکشان ابر ماژلانی بزرگ را نشان می‌دهد. اعتبار تصویر به آیرنیوسز نوآک (Ireneusz Nowak)   می‌رسد. ابر ماژلانی بزرگ (LMC) بزرگترین کهکشان اقماری کهکشان راه شیری است.  اگر در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنید، به راحتی می‌توانید آن را ببینید. حدود 10 درجه در سراسر آسمان شب امتداد دارد. این ماه 20 برابر بزرگتر از ماه کامل است و در صورت فلکی جنوبی قرار دارد.

ابر ماژلانی بزرگ حدود 160000 سال نوری از ما فاصله دارد. ما به دلیل این فاصله می‌توانیم جزئیات زیادی را ببینیم. این کهکشان دارای یک میله مرکزی و یک بازوی مارپیچ است. کهکشان دارای سحاب‌های زیادی است که در آن ستارگان جدید در حال شکل گیری هستند. این ستاره‌های جدید در تصاویر صورتی به نظر می‌رسند.

LMC همچنین خانه سحابی رتیل است. این منطقه فعال ترین منطقه ستاره ساز در بین گروه محلی کهکشان‌ها است. گروه محلی شامل کهکشان‌های نزدیک، عمدتاً آندرومدا و کهکشان راه شیری است.

هنریتا سوان لیویت (Henrietta Swan Leavitt) ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک را مطالعه کرد. تحقیقات او منجر به کشف رابطه دوره-درخشندگی ستارگان متغیر قیفاووسی شد. این رابطه کمک می‌کند فاصله‌ها را در جهان نزدیک اندازه گیری کنیم.

تصاویر نجومی یازدهم مهر (2 اکتبر)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس این تصویر فردی به نام پیئر آرپین (PIERRE-ARPIN) است و عکس در کِبک کانادا ثبت شد. تاریخ و زمان ثبت این عکس 18 سپتامبر 2024 است و تجهیزات مورد استفاده نیکون D7500 + 94 میلی متر f/5.5 شارپس استار رفرکتور است. وقتی عکاس در حال تصویربرداری در شروع فاز ماه گرفتگی جزئی در 17 سپتامبر 2024 بود، ناگهان یک هواپیما از آنجا عبور کرد و او عکس را ثبت کرد.

 تصاویر نجومی یازدهم مهر (2 اکتبر)

تصویر روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا

تصویر این روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا تصویری خلاصه وار را از آغاز کیهان تا امروز نشان می‌دهد.

از طلوع کیهانی تا امروز: شکل گیری کهکشان و تکامل از شبیه سازی‌ها

دانشمندان کهکشان‌ها را مطالعه می‌کنند تا بفهمند که چگونه در طول زمان تغییر می‌کنند. آن‌ها به نور کهکشان‌ها نگاه می‌کنند تا دریابند چطور به اصطلاح انتقال به سرخ (redshifted) یافته است. این عبارت بدین معنی است که رنگ تغییر کرده زیرا کهکشان از ما دور می‌شود. هنگامی که آنها کهکشان‌هایی را با انتقال به سرخ z=10 یا بالاتر مشاهده می‌کنند، خواص متفاوتی را در مقایسه با کهکشان‌های امروزی می‌بینند.

بدین منظور از چند باند موج و طیف‌سنجی میدان انتگرال (integral field) برای مطالعه نور ستاره‌ای، گاز و ماده تاریک در کهکشان‌ها در طول زمان استفاده می‌شود. محققان استرالیایی بزرگترین شبیه‌سازی کیهان‌شناسی هیدرودینامیکی را انجام داده اند و این تحقیق اولین حالات شکل گیری کهکشان‌ها را تا وضعیت فعلی آنها پوشش می‌دهد.

تصاویر نجومی یازدهم مهر (2 اکتبر)

تصویر روز astronomy

آنتونی گریلو (Anthony Grillo) اهل بل ورنون، پنسیلوانیا است. او از کهکشان سه‌گوش (M33) عکسبرداری کرد. تصویر شاید از سایر تصاویر موجود در اینترنت متفاوت به نظر برسد اما هنوز به راحتی قابل تشخیص است. تصویر با استفاده از یک فیلتر Hα گرفته شد و ده ساعت در یک اسکوپ 14 اینچی طول کشید. داده‌های Hα گاز هیدروژن گرم شده را در بازوهای مارپیچی نشان می‌دهد. اینجاست که ستاره‌های جدید متولد می‌شوند.

تصاویر نجومی یازدهم مهر (2 اکتبر)

تصویر روز earthsky

این تصویر در تاریخ 2024/10/01 ساعت 2:00 توسط اندی دانگان (Andy Dungan) نزدیک کوتوپاکسی در ایالت کلرادو ایالات متحده آمریکا ثبت شد.

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: «به تازگی تجهیزات جدیدی خریدم. از ماه می‌تا آگوست با چالش‌های زیادی مواجه شدم. اکنون، می‌توانم عکس‌های نجومی مناسبی بگیرم. من از گرفتن عکسی از سحابی جبار لذت بردم. وقتی بزرگنمایی می‌کنم ابرهای گازی شبیه ابرهای واقعی به نظر می‌رسند.»

جزئیات تنظیمات دوربین شامل:

- ASI2600MC Pro، افزایش 100

- تقویت کننده RGB Antlia

- Askar V@600 f7.5

- 19 عکس، هر 6 دقیقه (به علاوه تیره و تخت)

- AM5/ASIair، EAF، Askar OAG و ASI174mini برای راهنمایی

- Affinity Photo 2 برای  پردازش

تصاویر نجومی یازدهم مهر (2 اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب