دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1403 - 09:36

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 919834

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

از آغاز پیدایش کیهان تا کنون در مارپیچ زمان اتفاق‌های زیادی افتاده است. همه چیز با انفجار بزرگ حدود 13.8 میلیارد سال پیش آغاز شد. پس از این رخداد، اتم‌ها، ستارگان، کهکشان‌ها، خورشید و زمین ما در طی میلیاردها سال شکل گرفتند. زندگی در حدود 3.8 میلیارد سال پیش روی زمین شروع شد و به دنبال آن سلول‌ها به وجود آمدند و سپس فتوسنتز انجام شد. حیات چند سلولی حدود 1.7 میلیارد سال پیش آغاز شد و ماهی‌ها حدود 500 میلیون سال پیش شروع به شنا کردند. پستانداران حدود 200 میلیون سال پیش شروع به راه رفتن روی خشکی کردند و انسان حدود 6 میلیون سال پیش ظاهر شد. اولین شهرها حدود 10000 سال پیش ساخته شدند. پس از آن، حدود 75 سال پیش پروازهای فضایی انسان آغاز شد و هوش مصنوعی مفید در سال‌های اخیر توسعه یافته است.

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

اندرو زیک (Andrew Zic) برنده جایزه انجمن استرالیا (جایزه لوئیز وبستر) در سال 2024 شد. این جایزه هر ساله توسط انجمن نجوم استرالیا برای قدردانی از تحقیقات استثنایی یک دانشمند در دوره پسا دکتری اعطا می‌شود. اندرو زیک که در CSIRO کار می‌کند، این جایزه را برای مقاله‌اش «آرایه سومین انتشار داده‌های آرایه زمان‌بندی پارکز پالسار» دریافت کرد. این مقاله شامل مشاهداتی از 32 تپ اختر است که با استفاده از تلسکوپ رادیویی 64 متری پارکز به نام موریانگ انجام شده است. این مشاهدات بخشی از تلاش‌های جهانی برای تشخیص اختلالات ضعیف در فضا-زمان ناشی از امواج گرانشی است. در این تصویر اندرو زیک سخنرانی خود را در نشست سالانه اخیر انجمن نجوم استرالیا آغاز می‌کند.

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

تصویر روز astronomy

اریک کولز (Eric Coles) این عکس را در رصدخانه سیرا ریموت گرفت و باب فرا (Bob Fera) آن را پردازش کرد. سحابی‌های سیاره ای خیره کننده اما کم‌دوام هستند. این نوع سحابی زمانی تشکیل می‌شود که یک ستاره در حال مرگ لایه‌های بیرونی خود را از دست می‌دهد. معمولاً گاز در عرض 20000 سال سرد و پراکنده می‌شود. با این حال، سحابی متوساله (MWP1) که در فاصله 4500 سال نوری از ما در سیگنوس قرار دارد، یک استثنا است. به نظر می‌رسد این سحابی به دلیل اندازه بزرگ و سرعت انبساط مواد آن 150000 سال قدمت داشته باشد. تصویر با استفاده از یک تلسکوپ 20 اینچی در f/7.7 و با استفاده از فیلترهای Hα/OIII/RGB گرفته شده است. زمان نوردهی به ترتیب 410، 270، 90، 90 و 90 دقیقه بود.

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

تصویر روز earthsky

این تصویر توسط پل هنکیل (Paul Henkiel) در فلگستاف، آریزونا، ایالات متحده آمریکا در 04/30/2024 در ساعت 02:20 بامداد گرفته شده است. این عکس صورت فلکی تاج بورئیلیس و نواختر تاج بوریالیس (T CrB) را نشان می‌دهد. پل هنکیل برای گرفتن عکس از یک پایه ردیاب ستاره با یک Canon 60D و یک لنز 50 میلی متری، با یا بدون فیلتر Kenko Pro Softon استفاده کرد. فیلتر Kenko Pro Softon باعث برجسته شدن ستاره‌های صورت فلکی می‌شود. کل زمان عکسبرداری 6 ساعت بود و از نرم افزار ویرایش تصویر  سیریل و فتوشاپ استفاده شد.

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

عکاسی به نام محمد العانی این عکس را در قطر در تاریخ 03/06/2024 گرفته است. او از تجهیزاتی و تنظیماتی شامل  Celestron HD 8 @f/7، iOptron GEM45، Celestron OAG، ZWO 174MM، ZWO 2600MM @-5، فیلتر Meade UV/IR 2 اینچی، فیلترهای Antlia SHO 3nm 2، ZWO EFW 2x5 و Celestron Focus استفاده کرده است. این عکس سحابی عقاب M16، ابر بزرگی از گاز و غبار بین ستاره ای را نشان می‌دهد که در آن ستارگان شکل می‌گیرند. پرتو فرابنفش ستارگان جدید باعث می‌شود گاز هیدروژن قرمز و گاز اکسیژن آبی به نظر برسد. این سحابی در فاصله 7000 سال نوری از زمین قرار دارد.

هدف عکاس بازآفرینی تصویر تلسکوپ فضایی ‌هابل از ستون‌های خلقت در سحابی عقاب، با استفاده از پالت‌هابل بوده است. تصویر ت در PI و PS پردازش شد. العانی این تصویر را طی 4 شب در شاخص بورتل 4 گرفت.  

تصاویر نجومی یازدهم تیر (۱ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته