دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1403 - 10:53
آنا بررسی می‌کند؛

چگونه از تلفن هوشمند خود در برابر تهدیدها محافظت کنیم؟

چگونه از تلفن هوشمند خود در برابر تهدیدها محافظت کنیم؟
افزایش حملات سایبری و نقض حریم خصوصی که تلفن‌های همراه را هدف قرار می‌دهد، نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از گوشی‌های هوشمند را در برابر تهدیدات برجسته می‌سازد.
کد خبر : 933498

به گزارش خبرگزاری آنا، در دنیای در هم تنیده امروزی، گوشی‌های هوشمند حاوی اطلاعات شخصی، اسناد کاری و گنجینه‌ای از اطلاعات مهم و حساس زندگی ما هستند. به همین علت امنیت تلفن‌های همراه نیز اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. افزایش تعداد حملات سایبری و نقض حریم خصوصی که تلفن‌های همراه را هدف قرار می‌دهند، نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از تلفن همراه در برابر تهدیدات را برجسته می‌کند.


احراز هویت را فعال کنید

اولین خط دفاعی در برابر دسترسی غیرمجاز به تلفن شما، استفاده از احراز هویت است. ابتدایی‌ترین سطح امنیت بعد از راه اندازی توسط رمز عبور، استفاده از پین یا الگو است. با این حال گوشی‌های هوشمند جدیدتر با روش‌های احراز هویت پیشرفته‌تر مانند اسکن اثر انگشت یا تشخیص چهره عرضه می‌شوند. این‌ روش‌ها به طور کلی امن‌ترند و می‌توانند به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز کمک کنند.

هنگام انتخاب رمز عبور، از ترکیبات ساده مانند «1234» یا «گذرواژه» اجتناب کنید. رمز عبور پیچیده‌ای را انتخاب کنید که شامل ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. این روش خطر حملات جستجوی فراگیر (brute-force) که هکرها چندین ترکیب را برای باز کردن قفل دستگاه شما امتحان می‌کنند به حداقل می‌رساند.

نکته: در صورت امکان احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)  را فعال کنید، به ویژه برای برنامه‌هایی که اطلاعات حساس را ذخیره می‌کنند، مانند برنامه‌های بانکی یا شبکه‌های اجتماعی. این روش یک لایه حفاظتی اضافی با نیاز به یک فرم ثانویه تأیید، مانند کد ارسال شده به تلفن شما، اضافه می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه امنیتی تلفن‌های هوشمند (1)  

سیستم عامل و برنامه‌های خود را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی‌ سیستم عامل و برنامه‌های تلفن همراه می‌تواند آسیب‌پذیری‌ گوشی شما را برطرف کند. مجرمان سایبری به طور مداوم در حال یافتن راه‌های جدیدی برای بهره‌برداری از نرم افزار هستند و توسعه‌دهندگان، به آپدیت‌هایی را برای مقابله با این تهدیدات منتشر می‌کنند. نادیده گرفتن به‌روزرسانی‌ها می‌تواند دستگاه شما را در معرض آسیب‌پذیری‌ بیشتری قرار دهد.

مطمئن شوید که به‌روزرسانی‌ خودکار برای سیستم عامل و برنامه‌های تلفن شما فعال است. اگر اعلان به روزرسانی ظاهر شد، آن را در اسرع وقت نصب کنید. اگرچه ممکن است گاهی اوقات ناخوشایند به نظر برسد، اما به روز بودن  نرم افزار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ امنیت تلفن همراه شما است.

نکته: تولیدکنندگان معمولاً پس از چند سال پشتیبانی از دستگاه‌ها را متوقف می‌کنند، که می‌تواند تلفن شما را در برابر تهدیدات جدید آسیب‌پذیر کند.

اقدامات پیشگیرانه امنیتی تلفن‌های هوشمند (1)  

در مورد مجوز دادن به برنامه‌ها محتاط باشید

هنگامی که برنامه‌ای را نصب می‌کنید، ممکن است برای دسترسی به بخش‌های مختلف تلفن شما مانند مخاطبین، مکان، دوربین و میکروفون، درخواست مجوز کند. در حالی که برخی از مجوزها برای عملکرد برنامه ضروری هستند، برخی دیگر ممکن است ضروری نبوده و حفظ حریم خصوصی را به خطر اندازد.. به عنوان مثال، یک بازی ساده نیازی به دسترسی به مخاطبین یا میکروفون شما ندارد.

همیشه مجوزهایی را که یک برنامه درخواست می‌کند قبل از نصب مرور کنید. اگر چیزی غیر ضروری یا تهاجمی به نظر می‌رسد، در نصب برنامه تجدید نظر کنید یا مجوز خاص را رد کنید. در هر دو گوشی  iOS و Androidمی‌توانید مجوزهای برنامه را در تنظیمات تلفن خود مدیریت کنید تا مطمئن شوید برنامه‌ها فقط به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی دارند.

نکته: به طور مرتب مجوزهای برنامه خود را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که برنامه‌ای به داده‌هایی دسترسی دارد که به آن نیازی ندارد، مجوز را غیرفعال کنید یا برنامه را حذف کنید.

 اقدامات پیشگیرانه امنیتی تلفن‌های هوشمند (1)  

از رمزگذاری استفاده کنید

رمزگذاری ابزار قدرتمندی است که داده‌های تلفن شما را  به شکل غیرقابل خواندن ذخیره می‌کند و بنابراین قابل شنود نیستند. اکثر تلفن‌های هوشمند مدرن به طور خودکار داده‌ها را رمزگذاری می‌کنند، اما ارزش آن را دارد که تنظیمات تلفن خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید رمزگذاری فعال است.

رمزگذاری تضمین می‌کند که اگر شخصی تلفن شما را بدزدد، بدون رمز عبور نمی‌تواند به داده‌های شما دسترسی پیدا کند. حتی اگر هکرها صفحه قفل شما را باز کنند، رمزگذاری از اطلاعات حساس ذخیره شده در دستگاه شما محافظت می‌کند.
برای بررسی اینکه دستگاه iOS شما رمزگذاری شده است یا خیر می‌توانید به منوی تنظیمات بروید و سپس روی Touch ID & Passcode کلیک کنید. پس از این از شما خواسته می‌شود قفل صفحه‌ خود را وارد کنید. در نهایت به پایین صفحه بروید که باید با Data Protection is enabled مواجه شوید؛ یعنی حفاظت از داده‌ها فعال شده است.

برای امنیت اندروید و رمزگذاری اطلاعات در گوشی‌های اندروید ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه شما 80% شارژ شده است. سپس به بخش امنیت Security دستگاه خود بروید و گزینه‌ Encrypt SD card یا رمزگذاری کارت حافظه را انتخاب کنید. رمزگذاری داده‌ها به حفظ اطلاعات شما کمک می‌کند و کارت حافظه‌ای که رمزگذاری شده، تنها قابل خواندن در دستگاه شما خواهد بود؛ به این ترتیب اگر بخواهید کارت حافظه‌ خود را در دستگاه دیگری باز کنید ابتدا باید آن را در گوشی خود رمزگشایی کنید. فرآیند رمزگذاری یک ساعت یا بیشتر زمان می‌خواهد و در طول مدت این کار نیز نمی‌توانید از اطلاعات روی کارت حافظه‌ خود استفاده کنید.

نکته: اگر تلفن شما از رمزگذاری خودکار پشتیبانی نمی‌کند، از یک برنامه ثالث برای رمزگذاری فایل‌های حساس، مانند اسناد مالی یا عکس‌های شخصی استفاده کنید.

اقدامات پیشگیرانه امنیتی تلفن‌های هوشمند (1)  


نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید

درست مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند نیز می‌توانند توسط بدافزارها، ویروس‌ها و جاسوس‌افزارها آلوده شوند. نصب یک اپلیکیشن امنیتی معتبر روی موبایل می‌تواند به شناسایی و جلوگیری از این تهدیدها کمک کند. برنامه‌های امنیتی موبایل می‌توانند ویژگی‌هایی مانند اسکن بدافزار، ابزارهای ضد سرقت، و محافظت از مرور وب را ارائه دهند.

چندین ارائه‌دهنده نرم‌افزار آنتی‌ویروس، مانند Norton، McAfee، و Avast، نسخه‌های امنیتی تلفن همراه را ارائه می‌دهند که می‌توانند از تلفن شما در برابر انواع تهدیدات محافظت کنند. برخی از برنامه‌های امنیتی دارای ویژگی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفنتان، از راه دورآن را مکان یابی، قفل یا اطلاعاتش را پاک کنید.

نکته: همیشه برنامه‌های امنیتی را از منابع مطمئن مانند Google Play Store یا Apple App Store  دانلود کنید.

اقدامات پیشگیرانه امنیتی تلفن‌های هوشمند (1)  

 

انتهای پیام/

برچسب ها: امنیت سایبری
ارسال نظر
قالیشویی ادیب