دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1403 - 09:31

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 933490

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر کهکشان NGC7640 از دسکنسو کالیفرنیا درتاریخ/زمان 31 اوت 2024  با تجهیزات  Deep Sky Instruments RC10C اصلاح‌گر RC  و دوربین FLI ML6303E  ، 1867 میلی متر @ f/7.3 ، فیلترهای Astrodon Gen2 LRGB  توسط SBIG ST-i که از طریق Astrodon MMOAG هدایت می‌شود و پایه AP1200  ثبت شد. کهکشان NGC7640 توسط ستاره‌های رنگارنگ زیادی احاطه شده است. این عکس توسط بهیار بخشنده ثبت شده است.

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)

تصویر روز earthsky شماره 1

این تصویر که با دوربین فوجی فیلم dSLR ثبت شده کهکشان M31  را نشان می‌دهد. تاریخ ثبت عکس 2024/09/25  و زمان تصویربرداری 10:01 شب در شهر شاین مرکز ایالت وایومینگ ایالات متحده آمریکا است.

لنز مورد استفاده برای تصویربرداری Nikkor 180mm f/2.8  و مدت  نوردهی 231 شات در هر 20 ثانیه  با شاخص  ISO با حساسیت2000   در فرمت خام  و ردیابی Astrotrac  است.

عکاس این تصویر جان کورتیس (Jan Curtis) در رابطه با عکس خود می‌گوید:

«من برای این عکس از دوربین Fujifilm X-T5 استفاده کردم. این سنسور 45 مگابایت رزولوشن دارد و امکان برش تصاویر عمیق آسمان را بدون از دست دادن جزئیات فراهم می‌کند. در این زمان از سال، M31 در تمام طول شب به راحتی قابل مشاهده است. ستاره‌های درخشان به دلیل باز بودن عدسی به صورت‌هاله نظر می‌رسند. نوردهی کوتاه 20 ثانیه‌ای به دلیل نورهای روشن شهر ضروری بود. ثبت 231 عکس به کاهش نویز کمک کرد. من تصویر را با استفاده از Pixinsight و Photoshop ویرایش کردم.»

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)

تصویر روز earthsky شماره 2

در 25 سپتامبر 2024 در ساعت 10:30 شب رندی اشتراوس (Randy Strauss) این تصویر را از یک پارک عمومی در شرق نبراسکا ثبت کرد و آن را «پایانی زیبا برای مناظر تابستانه کهکشان راه شیری» نامگذاری کرد.

اشتراوس در رابطه با این عکس می‌گوید: «آسمان فوق‌العاده صاف بود. هوا خنک بود و بادی نمی وزید. شبی عالی برای گرفتن عکس از کهکشان راه شیری بود. تصمیم گرفتم از افق تا بالاترین نقطه آسمان (سمت‌الرأس) عکس بگیرم. 300 تصویر گرفتم و 225تای بهتر را برای این تصویر انتخاب کردم. اکنون فصل برداشت ذرت و سویا است. کمباین‌ها در شب با نورافکن کار می‌کنند. گاهی اوقات مجبور می‌شدم کارم را متوقف کنم چرا که نورهای یک کمباین در فاصله چند مایلی دورتر به سمت من می‌تابیدند. جو آنقدر شفاف بود که وقتی از دوربین دوچشمی 10*50 استفاده کردم، خوشه‌های زیبا و متراکم ستاره‌ها را که شبیه ابر بودند می‌دیدم.»

عکاس از Canon 6D MKII DSLR با لنز Tamron 19-35mm روی 19mm استفاده کرد. 225 فریم با f/3.5 و ISO 6400 ثبت شد که هر فریم 20 ثانیه طول کشید. همچنین از یک شاتر از راه دور و یک سه پایه استفاده کرد. تصویربرداری حدود ساعت 8:30 بعد از ظهر شروع شد و 11:00 شب به پایان رسید.

اشتراوس پنچ گروه تصاویر را با استفاده از برنامه Sequator با هم تجمیع کرد  سپس از Image Composite Editor برای ادغام پانل‌ها در یک تصویر مجزا استفاده کرد. پس از آن پانل‌ها را با استفاده از برنامه GIMP متوازن کرد.

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)

تصویر روز astronomy

مایکل پی.کالیگیوری (Michael P. Caligiuri) این تصویر را از کارلزباد، کالیفرنیا ثبت کرد. CTB 1 (آبل 85) یک باقیمانده ابرنواختر کم نور است که در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد و حدود 9800 سال نوری از ما فاصله دارد. جورج آبل ستاره شناس آمریکایی دهه‌ها پیش در هنگام رصد این منظره در ابتدا فکر کرد که این سحابی از نوع سیاره ای است.  عرض CTB 1 بیش از نیم درجه است که آن را بزرگتر از ماه کامل می‌کند. تصویر Hα/OIII/RGB با استفاده از یک انکسارگر 4.2 اینچی در f/5 با زمان کلی نوردهی 8.25 ساعت گرفته شد.

تصاویر نجومی هفتم مهر (28 سپتامبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب