دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 09:29

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 919629

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز skyandtelescope

عکاس کونیهیکو اوکانو (Kunihiko Okano) این عکس را در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ استرالیا در 10 دسامبر 2023 گرفت. او از تلسکوپی با قطر 508 میلی متر و نسبت کانونی 6.8 به همراه دوربین CCD FLI PL16803 استفاده کرد. زمان نوردهی برای روشنایی در مجموع 120 دقیقه و برای طیف رنگی RGB حدود 21 دقیقه برای هر رنگ بود. عکس با استفاده از فیلترهای LRGB سری Astrodon E گرفته شده است.  

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

نشست علمی سالانه انجمن نجوم استرالیا در سال 2024 این هفته برگزار می‌شود. میزبانی این برنامه CSIRO و ICRAR است. امسال این جلسه بیشتر به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برخی رویدادهای محلی در روز چهارشنبه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری جلسه آنلاین، سازگاری با محیط زیست، در دسترس بودن برای افراد بیشتر اعلام شده است. برای جذاب‌تر کردن جلسه پلتفرم‌های آنلاین مختلفی مانند Slack، زوم، یوتیوب و فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمیته سازماندهی این نشست نجومی آرم زیر را برای این رویداد که به طور مخفف ASA2024 نامیده می‌شود، طراحی کرد

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)

تصویر روز Earthsky

در 28 ژوئن 2024 در ساعت 11:50 شب، مایک برومفیت (Mike Brumfit) در لندن، انگلستان با یک ابر شب‌تاب (Noctilucent cloud) در جنوب شرقی لندن مواجه شد. او این منظره را در آیفون 14 خود ثبت کرد. ابرهای شب‌تاب، ابرهای نازکی هستند که در قسمت‌های بالایی جو، معمولاً در حوالی غروب یا طلوع خورشید دیده می‌شوند. این ابرها در ارتفاعات بالا، حدود 50 مایل بالاتر از سطح زمین، جایی که بخار آب روی ذرات غبار یخ می‌زند، تشکیل می‌شوند. این ابرها اغلب به رنگ آبی برقی یا نقره ای ظاهر می‌شوند و در ماه‌های تابستان در مناطق قطبی قابل مشاهده هستند.

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)

تصویر روز astronomy

دیوید گلوچوفسکی (David Gluchowski)، که اهل بروکلین، نیویورک تصویری را از صورت فلکی ماکیان منتشر کرده است. در تصویر، توده‌هایی از گسیل هیدروژن آلفا در سمت چپ وجود دارد که نمای دو سحابی گسیلی را نشان می‌دهد. این سحابی‌ها عبارتند از Sharpless 2-115 در سمت راست بالا و سحابی کوچک سیاره ای Sh 2-116 در سمت راست پایین. عکاس طوری تصویربرداری کرده که گویی ساختارهای ابری درون عکس دارای عمق هستند. او می‌گوید وقتی به سحابی نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد در حال حرکت به داخل سحابی هستید. این عکس با استفاده از 17 ساعت نوردهی با فیلترهای SHO و RGB و دوربین 6 اینچی f/4 گرفته شده است.

تصاویر نجومی دهم تیر (۳۰ ژوئن)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته