دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۴۲)؛

نقش توسعه بیوتکنولوژی در محیط زیست و زندگی بشری

نقش توسعه بیوتکنولوژی در محیط زیست و زندگی بشری
توسعه زیست فناوری محیط زیست به کاربرد موجودات زنده ذره‌بینی و گیاهان در بهبود کیفیت محیط زیست و زندگی انسان‌ها اشاره دارد و بر پاکسازی محیط‌های آبی، خاکی و هوا متمرکز است.
کد خبر : 930976

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محیط زیست بزرگترین سرمایه بشر برای زندگی است که در صد سال اخیر به دلیل فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و افزایش جمعیت آسیب بسیاری دیده است. حفاظت از محیط زیست در برابر فعالیت‌های صنعتی و افزایش جمعیت انسانی یکی از بزرگترین ماموریت‌های بشری است که زندگی سالم و پایدار نسل‌های بعدی را تضمین می‌کند. 

زیست فناوری محیط زیست با حفاظت از تنوع زیستی و ابداع راهکار‌هایی مانند حذف آلاینده‌های آب، خاک و هوا، امکان بهره وری از زیست توده و زیست دیزل را در تامین سوخت فراهم کرده است و با ایجاد زمینه‌ای برای بهره برداری از قابلیت استخراج مواد ژنتیکی ناشی از بقایای منقرض شده گونه‌های گیاهی و جانوری به منظور شبیه سازی گونه‌های منقرض شده یا در معرض انقراض، بستری را برای توسعه و بهبود محیط زیست ایجاد کرده است.

این امر به ویژه با ارائه سازوکار‌های جایگزین در مقابل روش‌های سنتی همچنین پیشگیری و حفاظت از تخریب محیط زیست می‌تواند به توسعه زیست فناوری محیط زیست کمک شایانی کند.

با وجود نقش موثر فناوری زیستی در توسعه محیط زیست، ترکیبات سمی ناشناخته، واکنش‌های آلرژیک و آلودگی ژنتیک غیرقابل پیش بینی برآمده از عرضه ارگانیسم‌های سمی ناشی از دخل و تصرف در ارگانیسم‌های موجود به اکوسیستم‌ها می‌تواند زمینه‌ای را برای تخریب یا آلودگی مضاعف محیط زیست فراهم کند.

این در حالی است که پیامد‌های مثبت این فناوری و تاثیرات زیان بار آن از جمله عوامل تعیین کننده در شتاب بخشی به تغییر نگاه جامعه نسبت به اهمیت محیط زیست و لزوم حفاظت و صیانت از آن شده که درنهایت روند توسعه فناوری محیط زیست را سبب می‌شود.

زیست فناوری به دلیل گستردگی و ماهیت چندمنظوره‌اش می‌تواند ایده‌آل‌ترین فناوری محافظ محیط زیست باشد. حذف مؤثر آلاینده‌های خطرناک از محیط زیست با استفاده از موجودات پالایشگر مانند موجودات زنده ذره‌بینی و گیاهان، حذف آلاینده‌های حاصل از صنایع مانند فلز‌های سنگین، حذف سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها، تولید ظرف‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر با استفاده از پروتئین‌های گیاهی، تولید مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست، کاهش آلاینده‌های هوا، خاک و آب، تشخیص موجودات شاخص جهت شناسایی و استخراج سریع معادن و آلاینده‌ها از جمله کاربرد زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست به شمار می‌رود.

امروزه توانایی ایجاد زیست فناوری، یکی از مبنا‌های توسعه کشورهاست. این دانش، عموما در نقاطی از جهان کاربرد دارد که به دانش‌های جدیدتری دست می‌یابند. پیشرفت مداوم در پردازه‌های زیست فناوری، افزایش آگاهی از ساختمان سلولی موجودات و استفاده از موادی که در جریان سوخت و ساز سلولی تولید می‌کنند، تحقیقات پایه‌ای را در سال‌های اخیر دگرگون کرده است.

توجه سیاستگذاران به تاثیر زیست فناوری برای جلوگیری از تخریب محیط زیست

همچنین افزایش جمعیت و کاهش منابع به‌روز، مشکلات ناشی از به کارگیری فناوری‌های شیمیایی، فیزیکی، مشکلات بهداشتی و ناشی از تخریب محیط زیست توجه سیاستگذاران را به فناوری زیستی جلب کرده است که خود، نوید‌های امیدبخشی را برای توسعه به همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب