دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1403 - 12:10
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

7 حوزه شغلی رشته مهندسی شیمی از زبان عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان

7 حوزه شغلی رشته مهندسی شیمی از زبان عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان
عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان گفت: رشته مهندسی شیمی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در کشور و عرصه صنایع از مهم‌ترین حوزه‌های شغلی این رشته است.
کد خبر : 933217

خبرگزاری آنا؛ نادیا اسفندیاری دانشیار تمام‌وقت گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا و با استناد به شاخص عملکرد پژوهشی۲۰۲۴ مستخرج از پایگاه اسکوپوس به‌عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد برتر جهان انتخاب شد.

تازه‌ترین گزارش دانشگاه استنفورد بر اساس تحلیل نتایج ارجاعات به برونداد‌های علمی در شهریور ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) از افزایش قابل توجه تعداد پژوهشگران پراستناد ایرانی خبر می‌دهد.

در این فهرست، تعداد ۲۳۲۷ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۲۳،۱۵۲ پژوهشگر بین‌المللی به ثبت رسیده‌اند. این آمار در مقایسه با سال گذشته با حضور ۲۱۳۵ پژوهشگر، نشان‌دهنده رشد ۱۹۲ نفری و افزایش رؤیت‌پذیری محققان ایرانی در عرصه جهانی است.

ارزیابی و انتخاب این محققان بر اساس شاخص کامپوزیت C و معیار‌های ۶ گانه Total citation، H-index، Coauthorship-adjusted H-index، Total citation to single authored papers، Total citation to single+first authored papers و Total citation to single+first+last authored papers بوده است.

نادیا اسفندیاری دانشیار تمام‌وقت گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره اینکه برای قرارگرفتن در جمع دانشمندان ۲ درصد برتر جهان چه مؤلفه‌هایی تأثیرگذار هستند؟ اظهار کرد: انتشار حداقل ۵ مقاله شرط بررسی کارنامه اشخاص و شاخص‌های تعداد استناد، تعداد استناد بدون خوداستنادی، شاخص اچ و یک شاخص ترکیبی، ملاک ارزیابی افراد اعلام شده است.

اسفندیاری در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با آنا به تحلیل زوایای مختلف رشته مهندسی شیمی ازجمله بازار کار آن پرداخت و تشریح کرد: آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته مهندسی شیمی به طور کلی مثبت است. این رشته به صورت گسترده در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی کاربرد دارد و دانش‌آموختگان آن می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مشغول به کار شوند.

با توجه به تنوع و گستردگی کاربرد‌های مهندسی شیمی، دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند پیشرو باشند و فرصت‌های شغلی متعددی داشته باشند. موفقیت آنها بستگی به عواملی مانند تخصص، مهارت‌های عملی و نرم‌افزاری، خلاقیت و نوآوری دارد

وی توضیح داد: برخی از مهم‌ترین حوزه‌های شغلی در رشته شیمی عبارتند از صنایع شیمیایی؛ از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها گرفته تا تولیدکنندگان مواد شوینده، رنگ، پلیمر و ....، صنایع دارویی و بهداشتی؛ تولید داروها، مواد اولیه دارویی و محصولات بهداشتی، صنایع غذایی؛ طراحی و بهینه‌سازی فرایند‌های تولیدی در این صنعت، صنایع نفت و گاز؛ پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و طرح‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز، صنایع انرژی؛ تولید سوخت‌های زیستی، سلول‌های سوختی و سایر فناوری‌های انرژی پاک، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ انجام تحقیقات و توسعه محصولات جدید و آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی.

دانشیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت یادآور شد که در مجموع با توجه به تنوع و گستردگی کاربرد‌های مهندسی شیمی، دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند پیشرو باشند و فرصت‌های شغلی متعددی داشته باشند. موفقیت آنها بستگی به عواملی مانند تخصص، مهارت‌های عملی و نرم‌افزاری، خلاقیت و نوآوری دارد.

وی درباره اینکه رشته شیمی اکنون چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟ گفت: رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌های ایران جایگاه مهم و پراهمیتی دارد. این رشته یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در کشور است.

5 ویژگی‌ رشته شیمی در دانشگاه‌های ایران

عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان برخی ویژگی‌های رشته شیمی در دانشگاه‌های ایران را برشمرد و بیان کرد:  محبوبیت و تقاضای بالا یکی از این ویژگی‌هاست، رشته مهندسی شیمی همواره جزء رشته‌های پرطرفدار و پُرمتقاضی در کنکور سراسری بوده و این حاکی از اهمیت و جایگاه این رشته بین داوطلبان است.

اسفندیاری پذیرش در دانشگاه‌های برتر را دیگر ویژگی رشته شیمی عنوان و اظهار کرد: این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و برتر ایران مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و ... ارائه می‌شود. پذیرش در این دانشگاه‌ها، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه آن است.

دانشیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت با بیان اینکه تعداد زیاد دانشجویان از دیگر ویژگی‌های رشته شیمی است، افزود: تعداد دانشجویان مهندسی شیمی در سطح کشور بسیار زیاد است و این رشته همواره یکی از پُرجمعیت‌ترین رشته‌های مهندسی در ایران محسوب می‌شود.

وی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و گرایش‌های متعدد را دو ویژی دیگر رشته مهندسی شیمی برشمرد و اضافه کرد: برای آموزش و پژوهش در این رشته، دانشگاه‌ها امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. از طرفی در بسیاری از دانشگاه‌ها، رشته مهندسی شیمی با گرایش‌های متنوعی مانند پلیمر، بیوتکنولوژی، محیط زیست و ... فعال است.

چالش‌ها و راهکارها در رشته مهندسی شیمی

عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان درباره چالش‌های این رشته گفت: رشته مهندسی شیمی با وجود فرصت‌های شغلی متعدد، چالش‌های خاص خود را نیز دارد. برخی از مهم‌ترین چالش‌های این رشته؛ سختی و پیچیدگی دروس، نیاز به دانش چندرشته‌ای، تجهیزات آزمایشگاهی گران‌قیمت، نیاز به تجربه عملی، محدودیت‌های صنعتی و زیست‌محیطی و رقابت پُرچالش در بازار کار هستند.

اسفندیاری راهکار‌های غلبه بر این چالش‌ها را تقویت پایه‌های علمی و مهارتی، تجربه‌اندوزی و کارورزی، استفاده از روش‌های تدریس فعال، توسعه مهارت‌های عمومی، به‌روزرسانی دانش و مهارت‌ها، بهره‌گیری از مشاوره و تخصصی‌شدن در زمینه‌های خارجی برشمرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب