دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1403 - 00:03
توسط محققان داخلی انجام شد؛

تولید فناورانه انواع کود‌ آلی و ارگانیک/ محصولی بیولوژیک که از یک معضل زیست‌محیطی ایده‌ گرفت + فیلم

تولید فناورانه انواع کود‌ آلی و ارگانیک  محصولی بیولوژیک که از یک معضل زیست‌محیطی ایده‌ گرفت + فیلم
محققان یک شرکت فناور داخلی برای نخستین بار در دنیا موفق به تولید کود‌ آلی ارگانیک شده‌اند، محصولی بیولوژیک و فناوری‌ای که علاوه بر رفع مشکل زیست محیطی صنعت نساجی به ارتقای صنعت کشاورزی و حفظ سلامت آحاد جامعه نیز کمک می‌کند.
کد خبر : 925611

ریحانه‌سادات رفیعی علوی علویجه مدیرعامل شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح نحوه فعالیت و نوع عملکرد شرکت متبوع خود اظهار کرد: این شرکت سال ۱۴۰۲ در زمینه تخصصی کشاورزی بر پایه محصولات ارگانیک راه‌اندازی شد.

دکتری رشته شیمی تجزیه ادامه داد: ایده اولیه راه‌اندازی شرکت با رفع یک معضل زیست محیطی از صنعت نساجی شکل گرفت که خوشبختانه توانستیم علاوه بر رفع مشکل زیست محیطی این صنعت با تولید محصولی کاملاً ارگانیک با ویژگی‌های خاص به ارتقای صنعت کشاورزی و حفظ سلامت آحاد جامعه نیز کمک کنیم.

کود ارگانیک، بدون بوی نامطبوع و عاری از تخم حشرات و بذر علف‌های هرز است که استفاده از آن در تولید محصولات کشاورزی علاوه بر تولید محصولی ارگانیک با جذب رطوبت، میزان مصرف آب را حدود ۳۰درصد کاهش داده و مصرف‌کننده را از مصرف سموم و کود‌های شیمیایی تا حد زیادی بی‌نیاز می‌کند

وی با بیان اینکه هسته اولیه شرکت متشکل از تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاهی و فعالان صنعتی است که با اتکا به علم و تجربه توانسته‌اند موفقیت‌های درخشانی کسب کنند، گفت: این شرکت مبنای فعالیت‌های خود را تحقیق و توسعه و فرهنگ‌سازی در زمینه محصولات ارگانیک کشاورزی قرار داده است و با تولید محصولات نوآورانه و مبتنی بر علم روز دنیا، سبد محصولی خود را ارائه کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت فناور «توچال کشت سبز» از محصولات تولیدی این شرکت کود‌های آلی و ارگانیک بوده و در راستای ارتقا و ایجاد محصولات نوین دیگر فعالیت‌های پژوهشی و علمی مجدانه در حال انجام است.

رفیعی علوی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ بیان کرد: کار تحقیقاتی این شرکت از حدود چهار سال پیش آغاز و منجر به تولید یک نوع کود آلی ارگانیک با ویژگی‌های کیفی خاص شد.

دکتری رشته شیمی تجزیه اضافه کرد: از مهم‌ترین خدمات شرکت رفع معضلات زیست محیطی صنایع، ارتقای رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی سالم و تلاش برای ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک و سالم در جامعه است که می‌تواند منجر به رفع بسیاری از مشکلات مردم شود.

وی به این پرسش که «وجه تمایز محصول شما با محصولات مشابه داخلی و خارجی چیست؟» پاسخ داد: این محصول بیولوژیک برای نخستین بار در دنیا با استفاده از این نوع از مواد اولیه و روش، تولید شده و سرعت تولید را نسبت به محصولات مشابه به یک سوم زمان رسانده و باعث ایجاد ویژگی‌های خاص کیفی در آن شده است.

تولید فناورانه انواع کود‌های آلی و ارگانیک/ ایده‌ای که با رفع یک معضل زیست محیطی شکل گرفت

فعال حوزه علم و فناوری ادامه داد: این کود ارگانیک به عنوان یک ماده غنی از عناصر مفید برای محصولات کشاورزی، بدون بوی نامطبوع و عاری از تخم حشرات و بذر علف‌های هرز است که استفاده از آن در تولید محصولات کشاورزی علاوه بر تولید محصولی ارگانیک، با جذب رطوبت میزان مصرف آب را حدود ۳۰درصد کاهش داده و مصرف کننده را از مصرف سموم و کود‌های شیمیایی تا حد زیادی بی نیاز می‌کند.

مدیرعامل این شرکت فناور، تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده شرکت متبوع خود را حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی برای ارائه راهکار‌های کشاورزی مدرن و ارگانیک و معرفی تولیدات، ارسال مقاله برای همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا، تحقیق و توسعه در جهت ارتقای تولیدات و کمک به رشد کیفی و کمی محصولات کشاورزی، نگارش مقالات علمی، فرهنگ‌سازی مصرف محصولات ارگانیک برای حفظ سلامت جامعه و رعایت اخلاق زیستی و کشاورزی، شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی و خارجی، ایجاد بازار فروش داخلی و خارجی به سبک‌های مدرن و سنتی و اشتغال‌زایی برشمرد.

تولید فناورانه انواع کود‌های آلی و ارگانیک/ ایده‌ای که با رفع یک معضل زیست محیطی شکل گرفت

رفیعی علوی به وجود نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور هم گریزی زد و تشریح کرد: این محصول قابلیت تجاری سازی داخلی و بین المللی را داشته و تنها عامل کندشدن فرایند تجاری سازی محصول، کاغذبازی‌های اداری است. مسئولان و مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد همواره از این شرکت و دیگر شرکت‌های مستقر در پارک حمایت کرده و سعی بر رشد و ارتقای آن‌ها داشته‌اند؛ اما در بروکراسی‌های اداری نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر شاهد کم‌لطفی‌های زیادی بوده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان و مدیران ارشد کشور راهکار‌هایی در جهت سهل الوصول شدن دریافت مجوزات و تولید در کشور ایجاد کنند تا ان‌شاء‌الله بتوانیم شاهد ارتقا و سربلندی هرچه بیشتر کشور با تکیه بر جوانان تحصیل‌کرده و دلسوز این ملت، باشیم؛ چراکه قطعاً مدیریت صحیح و بابرنامه، افق نگاه بلند و حمایت‌های مادی و معنوی، تعریف پروژه‌های دانشگاهی در راستای رفع نیاز‌های صنعت و اعتماد به جوانان کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه علمی و تولیدی کشور را حل کند.

این مدیر شرکت فناور در پاسخ به این پرسش که برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟ به آنا گفت: با توجه به جهش علم و صنعت در دنیا امید است کشور ما و به‌ویژه مراکز رشد و مراکز علمی کشور سعی بر آموزش نوین علم و رفع نیاز‌های جامعه و صنعت داشته باشند و ان‌شاءالله روزی پایان‌نامه هر دانشجو بتواند نقطه پرشی برای یک بُعد از صنعت کشور عزیزمان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته