دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1403 - 00:03
از سوی یک شرکت فناور؛

بستنی گیاهی غیرلبنی برای دیابتی‌ها و فشارخونی‌ها تولید شد

بستنی گیاهی غیرلبنی برای دیابتی‌ها و فشارخونی‌ها تولید شد
یک شرکت فناور موفق به تولید نوعی بستنی غیرلبنی وگن‌دار (بستنی گیاهی) شده که بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون می‌توانند آن را مصرف کنند.
کد خبر : 932113

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت فناور مستقر در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و یک سال بعد ثبت شد.

این شرکت فناور که تولید محصولات غذایی سلامت‌محور را در دستورکار قرار داده است، تنها شرکت ایرانی عضو سازمان تجارت کشورهای آسیا و اقیانوسیه (cacci)، عضو سازمان کارآفرینان آسیا و اقیانوسیه (yegap)، عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک و انجمن وگن ایران شناخته می‌شود.

شرکت موفق به تولید نوعی بستنی غیرلبنی کاملاً وگن‌ شده که هیچ‌گونه افزودنی ندارد، سایر محصولات این شرکت را هم گان‌های رژیمی و دیابتی تشکیل می‌دهد و بیماران مبتلا به دیابت و چاقی می‌توانند از محصولات قندی تولیدشده استفاده کنند.

خبرنگار آنا سراغ نارین شاهرخی مدیرعامل شرکت فناور «صلح گستران آسمان فردا» و نایب‌رئیس انجمن وگن ایران رفته تا جزئیات محصولات غذایی تولید شده این شرکت را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

از گیاه‌خواری تا تولید محصولات وگن

شاهرخی با بیان اینکه شرکت فناور بازرگانی و تولیدی است، اظهار کرد: فعالیت بازرگانی ما تولید محصولات سلامت‌محور است و در این راستا دو برند داریم، برند نخست شرکت، نخستین مارکت سلامت‌محور ایران است و در آن از تکنولوژی بسیار بالا و «های‌تک»، «هوش مصنوعی» و فیچر‌های خاص استفاده شده است.

وی اضافه کرد: برند دوم محصولات غذایی شرکت، محصولات قابل استفاده برای وگن‌ها(گیاه‌خواران)، دیابتی‌ها و کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند و ورزشکارانی که منع مصرف لاکتوز یا منع مصرف کلسترول بالا دارند، مانند دیابتی‌ها و فشارخونی‌هاست.

مدیرعامل شرکت فناور با تأکید بر اینکه محصول شرکت کاملاً سلامت‌محور است، ادامه داد: این محصولات برای تمام دسته‌بندی‌های رژیم غذایی قابل مصرف است و برخی محصولات حتی رژیم‌های کتوژنیک را هم پوشش می‌دهد؛ البته با رژیم کتوژنیک خیلی موافق نیستیم، اما از آنجایی که محصولات لبنیات ولاکتوز و قند ندارد، قابل مصرف برای افرادی است که رژیم کتوژنیک دارند.

شاهرخی در تعریف رژیم کتوژنیک بیان کرد: این رژیم غذایی گونه‌ای رژیم غذایی با چربی زیاد است، اندازه کافیِ پروتئین و قندِ اندک دارند که بدن را وادار می‌کند به‌جای قند از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با اشاره به تولید بستنی کاملاً وگن توسط شرکت فناور برای نخستین‌بار در ایران گفت: با آغاز تولید بستنی وگن برند‌های دیگر هم شروع به تولید کردند، این محصول کاملاً خاص است و از آنجا که محصولات شرکت نگهدارنده یا افزودنی‌های مجاز ندارند، بنابراین خاص شده‌اند؛ چراکه بیشتر محصولات تولید شده توسط شرکت در ایران نمونه ندارد.

مدیرعامل شرکت فناور یادآور شد: این شرکت از سال ۱۳۹۷ فعالیت را آغاز کرده و سال ۱۳۹۸ شرکت را ثبت کردیم و یکی از اصلی‌ترین دلایل ورود به این فضا این بود که خودم گیاه‌خوار بودم و نیاز‌هایی که در بازار احساس می‌کردم را فرد یا ارگانی رفع نمی‌کرد؛ بنابراین به رفع آنها اقدام کردم.

شاهرخی توضیح داد: در مراحل اولیه و بخش توسعه محصولات وگن فعالیت می‌کردیم و در تلاش بودیم محصولات وگن توسط شرکت‌های بزرگ تولید شوند و در قسمت فرمولاسیون هم هرکاری که از دستمان برمی‌آمد، انجام می‌دادیم.

وی یادآور شد: در گام بعدی به عرضه محصولات وگن فکر کردیم و در این راستا نخستین شاپ ایران را راه‌اندازی کردیم و در آینده که توسعه پیدا کرد به نخستین مارکت پلیس وگن ایران تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت فناور، دستاورد و موفقیت مهم شرکت فناور را بالابردن استاندارد محصولات غذایی در ایران عنوان و تأکید کرد: محصولات تولید شده فارغ از ایمن بودن باید کیفیت هم داشته و سالم باشند، یعنی محصول غذایی تولید شده باید از بیماری مردم جلوگیری کند.

شاهرخی مطرح کرد: اگر تمرکز بیشتری روی غذا داشته باشیم، می‌توانیم از بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت که ریشه اصلی‌شان مصرف غذا‌های فرآری شده و ناسالم است، جلوگیری کنیم؛ بنابراین باید عادت غذایی خود را تغییر دهیم تا در آینده دچار بیماری نشویم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با آنا به تأسیس انجمن وگن در ایران پرداخت و افزود: تأسیس این انجمن درراستای استانداردسازی گیاه‌خوار و مواد غذایی صورت گرفت و در این مسیر قصد داریم مردم را به حذف هرچه بیشتر گوشت از وعده غذایی تشویق کرده و نشاط را به جامعه برگردانیم.

مدیرعامل شرکت فناور که به‌عنوان نایب‌ئیس انجمن وگن ایران فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: موفق به اخذ استاندارد وگن از سازمان استاندارد شدیم و اکنون در حال انجام اخذ کد‌های آیسیک هستیم، چراکه پیش از این کد‌های آیسیک برای محصولات وگن تعریف نشده بود و به مرور تلاش می‌کنیم که این کدها را ثبت کنیم.

تجاری‌سازی محصولات فناور دارای نواقصی است

شاهرخی همچنین به سمینار سی و هفتمین اجلاس کاسی (CACCI) اشاره و مطرح کرد: نوامبر سال گذشته در سمینار سی و هفتمین اجلاس «کاسی» شرکت کردم و جزء پنج سخنرانی بودم که در ارتباط با کارآفرینی پایدار و سبز صحبت کردم و این موفقیت بزرگی برای من، کشورم و شرکتم بود که به‌عنوان کارآفرینان برتر در صحنه بین‌المللی دیده می‌شویم.

وی  کرد: کاسی جزء سازمان تجارت آسیا و اقیانوسیه و‌ «های‌گپ» مربوط به سازمان کارآفرینان جوان آسیا و اقیانوسیه است.

مدیرعامل شرکت فناور در بخش دیگری از گفت‌و گو با خبرنگار آنا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران سهمی از فعالیت ما نمی‌برد، گفت: این دانشگاه فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد، اما از فعالیت‌های ما سهمی در حال حاضر نمی‌برد و فقط در حد همکاری در نمایشگاه‌هاست که در حد تأمین محصول با آنها همکاری می‌کنیم و محصولات را برای معرفی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

شاهرخی توضیح داد: متأسفانه نواقصی در راه تجاری‌سازی محصولات وجود دارد و آن هم صندوق‌هایی است که البته مقرر شده تسهیلاتی در اختیار فناوران و کارآفرینان قرار دهند، درحالی که مسیر را به شدت سخت کردند و عملاً استفاده‌ای از این شرایط نبردیم و تاکنون هم با سرمایه شخصی جلو آمده‌ایم.

وی اضافه کرد: از مراکز رشد و مسئولان درخواست می‌کنیم حمایت بیشتری از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان داشته باشند؛ چراکه همه برای سلامت جامعه کار می‌کنیم، امیدوارم در زمینه صدور مجوز حمایت بیشتری از شرکت صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت فناور مطرح کرد: با نواقص در زمینه وگن و ارگانیک مواجه هستیم، به‌همین دلیل به ثبت کد‌های آیسیک اقدام می‌کنیم؛ بنابراین باید سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

شاهرخی از مسئولان خواست حمایت مالی بیشتری از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان داشته باشند و خاطرنشان کرد: قطعاً هر مجموعه برای دوام و بقا نیاز به حمایت مالی دارد، درحالی که تاکنون از جیب هزینه کرده‌ایم و با تزریق سرمایه بیشتر می‌توانیم رشد بیشتری در شرکت فنارو داشته و به سلامت جامعه کمک کنیم، از سویی محصولات فناور نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: قراردادی که مراکز رشد به شرکت‌‌ها ارسال می‌کنند برای مجموعه‌های کوچک‌تر است، درحالی که شرکت ما سطح متوسط محسوب می‌شود و دانشگاه ۱۰ درصد از فروش شرکت را دریافت می‌کند که اصلاً برای ما به‌صرفه نیست، چراکه هزینه تولید محصولات ما بسیار بالاست و ما حاشیه سود کم داریم.

مدیرعامل شرکت فناور تأکید کرد: حقیقتاً اگر ۱۰ درصد از سود دریافت می‌کردند، منطقی‌تر می‌شد و بزرگ‌ترین ضعف قراردادی است که مراکز رشد برای هسته‌های فناور می‌فرستند و در ازای استفاده از فضای دانشگاه برای ما به‌صرفه نیست.

شاهرخی با اشاره به فعالیت‌های تجاری انجمن وگن ایران گفت: جدا از کارهای تجاری، فعالیت‌های عام‌المنفعه هم انجام می‌دهیم که مخصوص تولیدکننده‌هاست و یکی از خدمات اصلی که در انجمن کمیسیون وگن ایران می‌دهیم، تسهیل اخذ مجوز‌ها و تجاری‌سازی ایده‌های خوب است.

وی اضافه کرد: با همکاری بهتر و نزدیک‌تر با دانشگاه‌ها و مراکز رشد می‌توانیم این ایده‌پردازی‌ها را توسعه دهیم، البته اگر اختیار قانونی از سوی دولت یا ارگان خاص به ما داده شود تا بتوانیم در قانون‌گذاری نقش ایفا کنیم.

مدیرعامل شرکت فناور تبیین کرد: برخی محصولات صادرشده کشاورزی ایران به‌دلیل سموم و ... برگشت می‌خورند، بنابراین برای ایمنی محصولات سالم‌تر در ایران نیازمند حمایت قانون هستیم و اگر قانون اختیاری به ما بدهد که این فعالیت‌ها را زیر چتر قانون انجام دهیم مسلماً موفق‌تر خواهیم بود و مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب