دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1403 - 00:03

محصولی فناور که به کاهش ناترازی انرژی برق کمک می‌کند/ بومی‌سازی سامانه «دیسپچینگ» و «اسکادا»

محصولی فناور که به کاهش ناترازی انرژی برق کمک می‌کند  بومی‌سازی سامانه «دیسپچینگ» و «اسکادا»
یک شرکت فناور موفق به بومی‌سازی سامانه نرم‌افزاری «دیسپچینگ» و «اسکادا» شده که به کاهش ناترازی در حوزه انرژی برق کمک می‌کند.
کد خبر : 927632

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ فعالیت شرکت فناور پیشرو ضیاء با تلاش گروهی از دانش‌آموختگان رشته برق و پزشکی آغاز شد، هدف اصلی این شرکت فناور تولید تجهیزات بومی با فناوری‌های بالا تعریف شد.

این شرکت فناور موفق به تولید مودم بر بستر‌های مختلف مخابراتی برای صنایع و تجهیزات Splitter در شبکه ADSL شده که در بازار به فروش می‌رسد.

ساخت تجهیزات مخابراتی برای وزارت نیرو، طراحی و تولید تجهیزات شبکه، طراحی سامانه دیسپچینگ و سامانه‌های انرژی اقلیمی از دیگر دستاوردهای شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.

خبرنگار آنا درراستای بررسی جزئیات فعالیت‌های این شرکت فناور گفت‌و‌گویی را با سیدمحمد ضیازاده مدیر این شرکت ترتیب داده است.

ساخت تجهیزات مخابراتی برای وزارت نیرو

ضیازاده با بیان اینکه در مقطع کارشناسی رشته برق ـ مخابرات، کارشناسی‌ارشد برق - الکترونیک و دکتری مدلسازی سامانه‌های انرژی تحصیل کرده‌ام، اظهار کرد: با توجه به سابقه تحصیلی در ۲۰ سال گذشته در هلدینگ‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی و تدریس دانشگاهی مشغول به کار بودم و براساس تجربیات خود در حوزه‌های ICT و انرژی با ایجاد شرکت فناور تلاش در رفع برخی معضلات موجود در این بخش‌ها کرده‌ام.

وی با معرفی شرکت فناور و زمینه‌های کاری آن اینگونه توضیح داد: حوزه فعالیت اصلی این شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و انرژی است، این شرکت ابتدا فعالیت‌های خود را در بخش ICT و با تولید تجهیزات فناورانه و نوآورانه در بخش شبکه، مخابرات و تجهیزات پزشکی آغاز کرد.

مدیر شرکت فناور عنوان کرد: تولید مودم بر بستر‌های مختلف مخابراتی برای صنایع و تجهیزات Splitter در شبکه ADSL از تولیدات اولیه این شرکت بوده که از فروش مناسبی برخوردار است.

ضیازاده متذکر شد: پس از مدتی به‌منظور یکپارچه‌سازی، سامانه‌های نرم‌افزاری «دیسپچینگ» و «اسکادا» نیز به محصولات شرکت فناور اضافه شد تا چرخه سخت‌افزار و نرم‌افزار این سیستم‌ها به طور کامل بومی‌سازی شده باشد.

وی تأکید کرد: پس از پنج سال از فعالیت شرکت با دریافت مجوز خرید و فروش برق، این شرکت فناور فعالیت خود در حوزه انرژی آغاز و در ادامه با دریافت مجوز نیروگاه بادی ۱۴ مگاواتی بادی در استان گیلان تکمیل شد.

مدیر شرکت فناور در پاسخ به سؤال دیگر که از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ گفت: شروع فعالیت این شرکت سال ۸۵ و با جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های برق و مهندسی پزشکی بود و هدف اصلی شرکت ایحاد تیمی چابک به‌منظور ساخت و تولید تجهیزات با فناوری بالا و به صورت بومی تعریف شده بود.

ضیازاده تبیین کرد: در این راستا ساخت تجهیزات مخابراتی برای وزارت نیرو، طراحی و تولید تجهیزات شبکه، طراحی سامانه دیسپچینگ و در حال حاضر سامانه‌های انرژی اقلیمی از اولویت‌های این شرکت بوده است.

وی درباره اینکه آیا شرکت فناور، واحد فناور در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ تبیین کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت این شرکت فناور، مشاوره و ارائه طرح‌های پژوهشی و نوآورانه برای وزارتخانه‌های مختلف است.

مدیر شرکت فناور تشریح کرد: با توجه به سهامداران و کارکنان شرکت که بیشتر در حوزه صنعت و تدریس دانشگاهی توأمان فعالیت دارند، ارائه طرح‌های پزوهشی نوآورانه با وزارتخانه به صورت مشترک با دانشگاه صورت پذیرفته که در حال حاضر دو راهکار به صورت مشترک ارائه شده است.

تولید محصولاتی از قلب پژوهش‌ها

ضیازاده متذکر شد: این طرح‌های پژوهشی که از آخرین متد‌های فنی در بحث ناترازی انرژی و هوش مصنوعی در آنها استفاده شده هم در بخش طراحی و هم در بخش نمونه و پیاده‌سازی قابلیت درآمدزایی برای دانشگاه را خواهد داشت.

وی درباره اینکه محصول شرکت فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ اینگونه پاسخ داد: محصولات این شرکت در دو بُعد رفع نیاز‌های آینده در کوتاه‌مدت و بهینه‌سازی فرآیند‌ها در بلندمدت می‌تواند در خدمت مردم و کشور قرار گیرد.

مدیر شرکت فناور اضافه کرد: محصول شرکت فناور در حوزه نخست با مکانیزاسیون فرآیند‌ها و تسهیل ارتباطات و استفاده از سامانه‌های انرژی یا محصولات مصرفی در بخش مخابرات که با جلوگیری از خروج ارز به اقتصاد و در مرحله بلندمدت با کمک به ناترازی در بخش برق با استفاده از طرح‌ها و محصول فناورانه جدید کمک می‌کند.

ضیازاده، کاربرد محصول شرکت فناور را اینگونه برشمرد: در حوزه فناوری اطلاعات شامل مودم‌ها، سامانه‌های دیسپچینگ و در حوزه انرژی، کمک به کاهش ناترازی در حوزه انرژی برق با محصولات و راهکار‌های نوین.

محصولات این شرکت در دو بُعد رفع نیاز‌های آینده در کوتاه‌مدت و بهینه‌سازی فرآیند‌ها در بلندمدت می‌تواند در خدمت مردم و کشور قرار گیرد

وی در بخش دیگری از گفت‌‌وگو با خبرنگار آنا نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را چنین بیان کرد: با توجه به تجربیات اینجانب در حوزه‌های فناور مهم‌ترین عامل در عدم تجاری‌سازی محصولات تأمین مالی است.

مدیر شرکت فناور افزود: معمولاً طرح‌های فناورانه در خدمت عموم مردم مانند بخش انرژی است که با توجه به یارانه دولتی انرژی، مقبولیت زیادی برای جذب سرمایه تحقیق و توسعه و نمونه‌سازی اولیه ندارند و تأمین مالی این پروژه‌ها بدون حمایت دولت برای بخش خصوصی سنگین است.

ضیازاده در پاسخ به سوال دیگر که آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ گفت: همانگونه که عنوان کردم یکی از مشکلات اساسی در تولید محصولات عام‌المنفعه (مانند تأمین انرژی رقابتی با سوخت فسیلی) در مرحله تحقیق، توسعه و ساخت نمونه نیاز به تأمین مالی بخش غیردولتی دارد، چراکه با توجه به بازار‌های غیرمفید و جذاب در بخش مسکن و ... علاقه چندانی در بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی کمتر وجود دارد و در صورت عدم حمایت و سرمایه‌گذاری دولت از طرح‌های فناورانه در این بخش، مشکلات بلندمدت (مانند ناترازی انرژی که در حال حاضر به آن دچار شده‌ایم) ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته