دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1403 - 00:03
یک پژوهشگر در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تلاش محققان برای ساخت بتن‌های پرمقاومت با هزینه‌ کمتر و مصالح دقیق‌تر

تلاش محققان برای ساخت بتن‌های پرمقاومت با هزینه‌ کمتر و مصالح دقیق‌تر
یک پژوهشگر عنوان کرد: در آینده نزدیک به تکنولوژی‌هایی جدید در بتن‌های پرمقاومت و کامپوزیت دست پیدا می‌کنیم که با هزینه‌های کمتر و مصالح دقیق‌تر به برندسازی برسند.
کد خبر : 922770

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ دومین اجلاس سراسری یکصد برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد به نمایندگی از یکی از شرکت‌های برتر در این راستا مورد تجلیل قرار گرفت.

خبرنگار آنا به همین بهانه گفت‌و‌گویی را با «کمال خرم‌دل» محقق، پژوهشگر، مخترع و عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ترتیب داده است که با شرکت «عمران بازرگانی آوا بنیان راوین» همکاری دارد تا اطلاعاتی را درباره این شرکت تحقیقاتی و فناور و موفقیت به دست آمده در اجلاس سراسری یکصد برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار دهد.

خرم‌دل درباره اینکه شرکت چه هدفی را دنبال می‌کند و درراستای فعالیت فناوری و دانش‌بنیانی چه وظایفی دارید؟ چنین پاسخ داد: این شرکت سهامی خاص بوده و فعالیت‌های تحقیقاتی در آن انجام می‌دهیم، در شرکت دارای بخش وزارتی هستیم که از طریق فعالیت‌های تحقیقاتی به فناوری دست یافته و در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌های خاص قرار دهیم تا بتوانند خدمات ارائه دهند.

وی اضافه کرد: آزمایش‌های انجام شده هزینه‌بر بود که شرکت تقبل کرد، چراکه مقرر شده بود فناوری‌ها مورد استفاده عموم باشد، بر این اساس هزینه‌ها را تقبل کردیم و من هم که سال‌های قبل در بتن‌های پرمقاومت، بتن‌های سبک و بتن‌های خمشی کار کرده بودم با شرکت همکاری کردم و این بخشی از هزینه را پرداخت کرد.

این پژوهشگر و محقق بیان کرد: در نهایت طرح را در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌هایی قرار دادیم تا بتوانند استفاده کافی از آن ببرند و تکنولوژی را در اختیار وزارت دفاع هم قرار دادیم تا در مسائل امنیتی از آن استفاده کند.

مأموریت‌ شرکت فناور مرتبط با بتن

خرم‌دل با بیان اینکه ابتدا به‌صورت پژوهشی کار کردیم و سپس این تحقیقات به محصول تبدیل شد، ادامه داد: زمانی که پژوهشی انجام می‌شود اغلب انتظار این است که بهره اقتصادی ببریم. ما از بهره اقتصادی صرف نظر کردیم و کار را انجام دادیم و در نهایت آن را در اختیار نهادی قرار دادیم تا منفعت آن به جامعه برسد.

وی درباره اینکه مأموریت‌هایی که شرکت به شما محول کرده، چیست؟ چنین پاسخ داد: اگر امکانپذیر باشد می‌خواهیم در آینده نزدیک به تکنولوژی‌هایی جدید در بتن‌های پرمقاومت و بتن‌های کامپوزیت دست پیدا کنیم که با هزینه‌های کمتر و مصالح دقیق‌تر برندسازی و عمومی‌سازی کنیم و آزمایش‌های اولیه هم موفقیت‌آمیز بود.

این پژوهشگر و محقق در پاسخ به سوال دیگر که آیا طرح جدیدی دارید که در مرحله نتیجه‌گیری باشد؟ بیان کرد: بله؛ اما در مرحله و پیشنهاد اولیه است. برای بتن مخازن آب کار می‌کنیم، مخازن آبی که روباز باشند و بتوانند نفوذ آب را به صفر برسانند.

خرم‌دل درباره اینکه طرح شما چه زمانی تکمیل می‌شود؟ مطرح کرد: در حال مطالعات و آزمایش‌های اولیه است و در هر موضوع بتن کار کنیم و شاید ده‌ها ماده و نمونه ساخته می‌شود تا بتوانیم یکی از آن موضوعات را نهایی و آن را پخته کنیم.

این محقق و پژوهشگر تبیین کرد: اکنون برای یک نمونه بتن پرمقاومت باید ۱۰ ایده را کنار هم بگذاریم و به نتیجه برسانیم و یکی از موضوعاتی که به نتیجه نزدیک‌تر بودیم در حال کار تخصصی‌تر هستیم، امیدوارم این طرح را سال آینده به نتیجه برسانیم و از آن رونمایی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر که طرح اولیه بتن چه کاربرد‌ها و دستاورد‌هایی برای کشور دارد؟ گفت: به‌طور کلی بتن جسمی بوده که دارای انقباض و افت است؛ یعنی تَرَک در بتن جزء ذات آن است؛ بنابراین ذخایر بتنی دچار تَرَک خواهند شد.

مواد بتن‌های ساخته شده اکثراً وارداتی است

خرم‌دل تشریح کرد: برای ساخت بتن از یک سری مواد که اکثراً وارداتی است، استفاده می‌شود که پرهزینه است یا اینکه از عایق‌های متعارفی که نانو یا پیش ساخته بوده، استفاده می‌کنند.

وی افزود: در مخازن آب شرب، اصلی‌ترین مسئله تداخل این مواد با مصارف بهداشتی است و اگر بتوانیم این را به ثمر برسانیم از واردات این مواد که یک ماده خارجی است و از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم، از سوی دیگر از این مواد در لایه‌های داخلی مخازن آب استفاده نمی‌شود و یون‌های مضر برای مصارف آشامیدنی را حذف می‌کنیم.

این پژوهشگر و محقق متذکر شد: همچنین با توجه به اینکه آب‌های داخل مخازن دارای کلر هستند و یون کلر می‌تواند برای بتن و آرماتور‌ها خورنده باشد، عدم نفوذ آب می‌تواند از خورندگی بتن و میلگرد‌ها جلوگیری کند.

خرم‌دل در واکنش به این سوال که شما به‌عنوان یکی از یکصد برند با مسئولیت اجتماعی انتخاب شدید. چه عاملی موجب شد به این موفقیت دست پیدا کنید؟ بیان کرد: اصلی‌ترین عامل عشق به تحقیقات و دانشگاه است و اینکه بتوانم را آنطور که هست (نمی‌توانم جسارت به خرج بدهم که موجب اعتلای دانشگاه شوم) دانشگاه را معرفی کنم.

وی درباره اینکه اختراع یا محصولی دارید؟ پاسخ داد: یک ثبت اختراع داریم، اما هنوز به نتیجه نرسیده و چند سال قبل کار کردیم، اما به‌دلیل پاره‌ای از موضوعات هنوز به نتیجه نرسیده است، مراحل اولیه را طی کردم و در سامانه گذاشته‌ام. یک زمانی به موضوع کرونا و یک زمانی به ثبت هزینه‌ها خورد و پیگیری نکردم و دستگاه تزریق بتن را برای بهسازی خاک در آن زمان ثبت کردیم، اما متأسفانه به نتیجه نهایی نرسیدیم.

این پژوهشگر و محقق متذکر شد: دستگاه ساخته شده و در آینده نزدیک برای ثبت اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته