دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

رشد 10 برابری کشت حبوبات با دستگاهی فناور/ کشاورزان با دست‌چینی محصول خداحافظی می‌کنند + فیلم

رشد 10 برابری کشت حبوبات با دستگاهی فناور  کشاورزان با دست‌چینی محصول خداحافظی می‌کنند + فیلم
یک شرکت فناور موفق به ساخت دستگاهی شده که قادر است علاوه بر صرفه‌جویی در زمان موجب افزایش 10 برابری کشت حبوبات در دیم‌زارها شود و از رشد علف‌های هرز هم جلوگیری کند.
کد خبر : 922029

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت فناور در حوزه کشاورزی فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده و در زمینه کشت و برداشت محصولاتی مانند حبوبات و گیاهان دارویی فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از «دستگاه مینی کمباین امید» به تسهیل برداشت محصولات بوته‌ای و کم‌ارتفاع کمک کرده است.

از سویی نبود ادوات مناسب موجب شده تا ظرفیت لازم برای کاشت و برداشت محصولات حبوبات مانند نخود، عدس، ماش، برزک و تخم کتان وجود نداشته باشد. «دستگاه مینی‌کمباین امید» این شرایط را مهیا می‌کند که کشاورزانی که ارتفاع محصولاتشان 35 سانتی‌متر است و باید آن را با دست برداشت کنند با این دستگاه به‌راحتی به برداشت محصول اقدام کنند.

این دستگاه موجبات استفاده بهینه از دیم‌زارها، مزارع و تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

مشکلات برداشت حبوبات با محصول فناور مرتفع شد

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا برای بررسی بیشتر کاربرد «دستگاه مینی‌کمباین امید» گفت‌وگویی را با محمد امید مدیر شرکت فناور کشاورزی افق ارسباران مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر ترتیب داده است.

امید با بیان اینکه لیسانس مکانیک، طراح و سازنده مینی‌کمباین چندمنظوره با قابلیت برداشت محصولات کم‌ارتفاع مانند نخود، برزک، ماش، عدس، تخم کتان و ... هستیم، اظهار کرد: انگیزه‌ام از اختراع این دستگاه برحسب نیاز واقعی خود و کشاورزان منطقه بود که مشکلات برداشت محصولات حبوبات داشتند.

وی اضافه کرد: کشاورزان نمی‌توانستند در زمین‌های دیم‌زار به‌دلیل عدم وجود ادوات مناسب با استفاده از حداکثر ظرفیت زمین‌ها به صورت گسترده و وسیع محصولات حبوباتی مانند نخود، عدس، ماش، برزک، تخم کتان و ... بکارند.

مدیر این شرکت فناور کشاورزی عنوان کرد: همچنین مشکلاتی اعم از برداشت و وجین کردن (از بین بردن علف‌های هرز) مزارع حبوبات وجود داشت، به‌طوری که کشاورزان مجبور می‌شدند محصولات را با دست بچینند، چراکه مشکل پیدا کردن نیروی انسانی، بالارفتن هزینه تولید و پایین آمدن سودآوری که امکان کشت بیشتر را نمی‌داد.

امید درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را بر حسب نیاز واقعی آغاز و در سه سال پی در پی و فصل برداشت دستگاه ساخته شده مینی‌کمباین را آزمایش کردم.

وی افزود: سال نخست که دستگاه مینی‌کمباین دارای تک دیفرانسیل بود، معایبی داشت، سال دوم جفت دیفرانسیل ساخته و معایب دستگاه مرتفع شد و در سال سوم نقشه تمام قطعات دستگاه را کشیدم و بر حسب نقشه قطعات، دستگاه را ساختم تا از نظر خدمات پس از فروش مشکل نداشته باشیم.

مدیر شرکت فناور کشاورزی یادآور شد: همچنین در طول ساخت دستگاه ثبت شرکت و ثبت اختراع با موفقیت انجام شد.

امید در تکمیل زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات شرکت فناور کشاورزی چنین توضیح داد: زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و کشت محصولات حبوبات و گیاهان دارویی بوده و سهم ما در این حوزه، تسهیل برداشت محصولات بوته‌ای و کم ارتفاع است.

وی متذکر شد: در حال حاضر در ایران ادوات مناسب برای برداشت محصولات نامبرده موجود نیست، به همین دلیل شرکت به مدت سه سال با تلاش، همت و پشتکار خستگی‌ناپذیر موفق به ساخت این دستگاه شده است.

دستگاه «مینی‌کمباین امید» چگونه به کمک کشاورزان آمد؟

مدیر این شرکت فناور کشاورزی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر همکاری خوبی با ما برای ساخت دستگاه مینی‌کمباین داشته است، ادامه داد: درراستای تأمین محل کارگاه برای ساخت دستگاه مینی‌کمباین برحسب قرارداد میان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت فناور، همکاری و مشارکت خوبی را شاهد بودیم.

امید در پاسخ به سؤال دیگر که محصول فناور شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف می کند؟ گفت: دستگاه کشاورزی برحسب نیاز واقعی کشاورزان طراحی و ساخت شده است؛ چراکه ارتفاع محصول کشاورزان حبوبات‌کار ازجمله نخود، برزک، عدس، تخم کتان، ماش، زیره سبز و گشنیز بین ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر است و عمدتاً برداشت محصولات فوق با دست انجام می‌شود و دستگاه مناسب و با حداقل ریزش در بازار موجود نیست.

وی مطرح کرد: دستگاه مینی‌کمباین به کمک کشاورزان می‌آید تا با گسترش زیرکشت، محصولات حبوبات را از ۲ تا ۵ هکتار به ۳۰ تا ۵۰ هکتار برسانند و این امر مهم موجب درآمدزایی در سطح روستا‌ها، اشتغالزایی جوانان می‌شود و در نتیجه به جهش و استفاده بهینه از سطح مزارع دیم‌زار‌ها، تولید محصولات حبوبات و گیاهان دارویی در کشور قابل توجهی می‌کند و می‌تواند در حوزه صادرات و ارزآوری مفید واقع شود.

دستگاه مینی‌کمباین برحسب نیاز واقعی کشاورزان طراحی و ساخت شده، چراکه ارتفاع محصول کشاورزان حبوبات‌کار بین ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر است و عمدتاً برداشت محصولات فوق با دست انجام می‌شود و دستگاه مناسب و با حداقل ریزش در بازار موجود نیست.

مدیر شرکت فناور کشاورزی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: در حوزه کشاورزی و استفاده بهتر از زمین‌های دیم‌زار کشور به‌لحاظ ادوات کشاورزی کمبود داریم که با انبوه‌سازی دستگاه مینی‌کمباین کمک زیادی به کشاورزان می‌شود تا تولید بیشتر شود و در تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با تولید این دستگاه سهمی داشته باشیم.

امید تبیین کرد: در حال حاضر کمبود‌هایی ازجمله فضای مناسب برای انبوه‌سازی دستگاه و تسهیلات لازم درراستای ساخت دستگاه وجود دارد.

وی درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه، مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: حمایت لازم از سوی دانشگاه و مرکز رشد وجود داشته و فضای کارگاه با تجهیزات بالا در اختیار شرکت فناور قرار داده‌اند و با توجه به قرارداد ما با دانشگاه آزاد اسلامی، این موضوع کمک زیادی به رشد و تولید دستگاه مینی‌کمباین کرده است.

مدیر شرکت فناور خاطرنشان کرد: انتظار دارم محصول مینی‌کمباین با همکاری مرکز رشد و دانشگاه رشد کند و به تولید انبوه سالانه ۱۰۰ دستگاه برسد و در راستای تولید و درآمدزایی در سطح روستا‌ها خدمتی برای کشاورزان کشورمان انجام دهیم.

امید، برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در  دانشگاه‌ها چنین پیشنهاد داد: با توجه به تجربه‌ام در مدت دو سال استقرار در مرکز رشد دانشگاه پیشنهاد دارم که برای جوانان فعال و صاحبان ایده این فرصت و بها داده شود و امتیازات لازم در اختیار مخترعان بگذارند تا با فعالیت خود و به نتیجه رساندن محصول، خدمتی به جامعه ملت ایران شود.

وی عنوان کرد: این رشد و شکوفایی باید شامل مردم ایران و دانشگاه و فناور شود و در نهایت کشوری آباد و ثروتمند خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته