دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 11:38
رنجبران:

باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد/ حوزه فرهنگی جامعه‌پردازی آینده کشور است

باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد  حوزه فرهنگی جامعه‌پردازی آینده کشور است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگی جامعه‌پردازی آینده کشور است، گفت: باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد.
کد خبر : 931922

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در پنجمین نشست راهبران فرهنگی، قرآنی و هنری دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان‌ها با حضور حجت‌الاسلام سید وحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیتی سازمان سما و جعفر پاشایی معاون امور مدارس استان آذربایجان‌‌شرقی که در باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش این استان برگزار شد، گفت: امروز با یک نسل متفاوتی سر و کار داریم و شناخت درک مسائل و آمادگی برخورد با چالش‌های این نسل قطعاً نیازمند یک سیاست‌گذاری جدی در این مورد است.

وی اضافه کرد: تحولات در دنیای امروز بسیار سریع رخ می‌دهد و اگر به این تحولات توجه شود می‌‌توان امیدوار بود که آینده روشن و قابل قبولی داریم و اگر توجه نشود فاصله‌ها آنقدر زیاد خواهد شد که جبران عقب‌افتادگی و شکافی که بین این نسل‌ها و نسل‌های امروز ایجاد می‌شود ممکن نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: نسل امروز با چیزی که ما در آن تربیت پیدا کردیم، تفاوت دارد، در نسلی که در آن تربیت شدیم عمدتاً تمرکز بر دانایی بود و دنبال این بودیم که علم‌مان را بیشتر کنیم و استادان با همین روش با ما برخورد کردند و قرار بود با علمی که به دست می‌آوریم توانایی‌هایی به دست آوریم و دنبال علم برویم و ارزش جامعه هم همین بود.

رنجبران تبیین کرد: مفاهیم حاکم بر آموزش و پرورش و حوزه دانشی هم همین بود و امروز فضا اینطور نیست، هرکس امروز به این روش فکر کند با نسلی که با آن سر و کار دارد فاصله‌اش بیشتر می‌شود، امروز چیزی که برای فرزندان ما دارای ارزش بوده، علم نیست، بیشتر توانایی است.

وی افزود: نسل جدید بسیار باهوش است که به نسل هوش مصنوعی معروف است، هوش مصنوعی با یک سری الگوریتم‌ها و دیتاها توسعه پیدا می‌کند؛ دیتا‌ها یعنی اطلاعات را می‌گیرند، با شبکه‌های عصبی و سیستم‌های مدرن پرورش می‌دهند و هرچه ورودی دیتا بیشتر باشد قدرت هوش مصنوعی بیشتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: پایه توسعه فکری انسان هم مشابه هوش مصنوعی است و نسل امروز دارای دیتاهای زیادی است و نسل امروز اطلاعات را با مراجعه به سایت‌ها مانند سایت ویکی‌پدیا به‌دست می‌آورد؛ بنابراین باید ادبیات خود را به سمت توانمندسازی ببریم، چراکه کسب و کار‌های امروز در دنیا متحول شده و امروز کسب و کار‌ها از کسب و کار‌های سنتی به کسب و کار‌های مدرن و پلتفرمی مهاجرت کرده‌اند.

رنجبران تأکید کرد: اگر سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم و با شرایط روز هماهنگ کنیم می‌توانیم با این نسل ارتباط خوبی داشته باشیم، چراکه نسل فعلی سرمایه آینده کشور است و در آینده نه‌چندان دور دانشگاه‌ها هم به سمت پلتفرمی شدن می‌روند و کسی با روال سنتی پیش برود از این گردونه خارج می‌شود، بنابراین توجه به رشته‌ها و توانمندسازی مهارتی در آینده برگ برنده خواهد بود.

وی یادآور شد: حوزه فرهنگی بسیار پیچیده است؛ رسالت ما تربیت بوده و مقام معظم رهبری فرمودند که تربیت مقدم بر تعلیم است و باید از ابزار‌های نوین استفاده و در روش‌ها بازنگری کرد، بنابراین حفظ اصول بسیار مهم است، منتها نحوه بیان آن قطعاً نیازمند خودسازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: حوزه بسیار تأثیرگذار‌تر فرهنگی در حقیقت جامعه‌پردازی آینده کشور بوده و کار فرهنگی در خط مقدم است و باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب