دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 11:23

رفع تنش آبی تهران با استفاده از توسعه فناوری ذخیره و انتقال آب

رفع تنش آبی تهران با استفاده از توسعه فناوری ذخیره و انتقال آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هم‌زمان با هفته دولت بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ و افزایش ظرفیت مخازن ۷، ۹ و ۲۱ باهدف رفع تنش آبی شرق تهران انجام می‌شود.
کد خبر : 929703

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تنش آبی در کشور با بروز تغییرات اقلیمی راه خود را به شهر هایی که تا پیش از این به دلیل وجود منابع آبی مستقیم در نزدیکی آن ها دچار تنش نبوده اند نیز باز کرده است و این تنش امروز به پایتخت نیز راه یافته است. حالا به نظر می رسد که تنها راه مقابله با این تنش و افزایش تاب آوری کشور در مقابل بحران کم آبی ، استفاده از فناوری های موجود و ابداع تکنولوژی نوین برای مدیریت منابع آبی باشد. 

کنترل و مدیریت منابع آبی نیاز به برنامه ای جامع در حوزه مدیریت منابع آبی و همچنین ذخیره سازی و انتقال صحیح آب تا محل مصرف دارد. در همین راستا و با توجه به تاثیر شدید تنش های آبی بر تامین آب شرب شرق کلانشهر تهران طرح بهره برداری از ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ و افزایش ظرفیت مخازن ۷، ۹ و ۲۱ باهدف رفع تنش آبی شرق تهران به مرحله پایانی رسیده است.

محسن اردکانی مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه خشکسالی‌های پی‌درپی چند سال اخیر بیشترین تأثیر را در سامانه تأمین آب شرق تهران داشته است، ادامه داد: این طرح باهدف رفع تنش آبی، افزایش تاب‌آوری و قابلیت اطمینان تأسیسات تأمین آب شهروندان شرق و شمال شرق تهران به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح تأمین پیوسته و پایدار آب شرب و انتقال ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه آب از مخزن ۳۱ به مخازن بالادست برای حفظ ذخایر سد‌های لار و لتیان در حجم مناسب محقق خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: این طرح با تلاش شبانه‌روزی و همت جهادی مجموعه آبفای استان تهران و با اعتباری افزون بر ۳۳۵۰ میلیارد ریال با موفقیت اجرا شده و در آستانه بهره‌برداری در هفته دولت است.

امروزسخنگوی صنعت آب کشور گفت: در مناطقی از کشور ذخایر سد‌ها نسبت به دوره بلندمدت مشابه و سال گذشته، آب کمتری در اختیار دارد و از هم‌وطنان خواستار قناعت و مدیریت مصرف هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب مخزن آب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته