دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 13:37

زلنسکی در وضعیت قرمز!

زلنسکی در وضعیت قرمز!
حمله اوکراین به «کورسک» روسیه، آنگونه که دولت کی‌یف انتظار داشت، به عقب‌نشینی روس‌ها از شرق اوکراین منجر نشد و مسکو ترجیح داد با پیشروی در عمق خاک دشمن، بازپس‎گیری سرزمین مادری را به زمانی دیگر موکول کند.
کد خبر : 929548

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها برخلاف القای رسانه‌های غربی، رئیس‌جمهور اوکراین وضعیت خوبی ندارد؛ چراکه ورود نظامیان اوکراینی به منطقه کورسک در داخل خاک روسیه و تصرف بخشی از این منطقه، با پاسخ محکم و پیشروی سریع نظامیان روس در داخل خاک اوکراین و از سوی دیگر، تلاش برای دفع کامل حمله اخیر کی‌یف مواجه شده است.

به نظر می‌رسد پس از شکست زلنسکی در ضد حمله سال ۲۰۲۳ میلادی، این بار نیز محاسبات وی در میدان از سوی روس‌ها به چالش کشیده شده است.

سقوط پوکرووسک، که یکی از اصلی‌ترین سنگر‌های دفاعی اوکراین در منطقه است، روسیه را به هدف اعلام‌شده‌اش یعنی تصرف دونتسک شرقی نزدیک می‌کند

در چنین شرایطی، وی از شرکای آتلانتیکی خود خواسته تا به تعهداتشان در قبال کی‌یف عمل کنند. اگرچه سران ناتو بیانیه‌هایی را به‌مانند همیشه در حمایت کامل و مطلق از اوکراین منتشر کرده‌اند، اما بر همگان مسجل است که آتلانتیکی‌ها قدرت مدیریت صحنه جنگ را به‌گونه‌ای آشکار ازدست‌داده‌اند.

شکست عملیات ارتش اوکراین و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن گام‌هایی که ممکن است روس‌ها در آینده‌ای نزدیک در منطقه دونباس (شرق اوکراین) و حتی دیگر مناطق این کشور بردارند، قدرت مانور ناتو را بیش‌ازپیش محدود کرده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی با تأیید پیشروی روسیه در جبهه‌های جنگ بر اهمیت انجام تعهدات متحدان اوکراین درزمینهٔ تأمین مهمات تأکید کرد.

زلنسکی گفت: بسیار مهم است که شرکای ما واقعاً به تعهدات خود عمل کنند. چه در مورد هر بسته کمکی و چه در مورد تمامی توافقاتی که با هم داریم. این برای دفاع ما ضروری است.

زلنسکی از «ضرورت دفاع» سخن گفته، اما اشاره‌ای به ورود نیرو‌های اوکراینی به خاک روسیه نکرده است!

به عبارت بهتر، حضور نیرو‌های اوکراینی در کورسک، ادعای زلنسکی در خصوص ماهیت دفاعی اقدامات ارتش اوکراین (و متعاقباً ناتو) را زیر سؤال می‌برد.

زلنسکی در همین بحبوحه، از مقامات آمریکایی و اروپایی خواسته تا به وعده خود در خصوص تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری از محل دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین عمل کنند.

اوایل سال جاری ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند که از سود به‌دست‌آمده از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه برای کمک به اوکراین استفاده کنند، بااین‌حال هنوز بر سر نحوه برداشت این مبالغ توافق نهایی حاصل نشده است.

 قطعاً تصرف دونتسک شرقی، اوکراین را به بازنده‌ای مطلق در این آوردگاه تبدیل خواهد کرد

پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط نیرو‌های روسی، اکنون شهر مهم و راهبردی «پوکرووسک» تبدیل به نماد دیگری از شکست اوکراین در شرق این کشور شده است.

نیرو‌های اوکراینی در حال دفاع از این شهر در برابر نیرو‌های روسی هستند که به‌سرعت به سمت مرکز پیشروی می‌کنند.

سقوط پوکرووسک، که یکی از اصلی‌ترین سنگر‌های دفاعی اوکراین در منطقه است، روسیه را به هدف اعلام‌شده‌اش یعنی تصرف دونتسک شرقی نزدیک می‌کند و قطعاً تصرف دونتسک شرقی، اوکراین را به بازنده‌ای مطلق در این آوردگاه تبدیل خواهد کرد.

فراتر از آن، تصرف دونتسک شرقی می‌تواند در مذاکرات احتمالی آتش‌بس نیز تبدیل به برگ برنده روس‌ها در تحمیل خواسته‌هایشان به کی‌یف شود. یکی از تبعات این مسئله، می‌تواند اصرار روس‌ها مبنی بر الحاق دونتسک به خاک این کشور (به سبک و سیاق شبه‌جزیره کریمه) باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته