دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1403 - 00:03
از سوی یک شرکت فناور؛

محصول «استپر موتور» خودرو سواری بومی‌سازی شد

محصول «استپر موتور» خودرو سواری بومی‌سازی شد
یک شرکت فناور موفق شد محصول «استپرموتور» خودروی سواری را بومی‌سازی کند.
کد خبر : 929121

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب برای کمک به خودکفایی صنعت کشور به طراحی، مهندسی معکوس، تولید و تعمیرات انواع برد‌های الکترونیکی و تجهیزات الکترومکانیکی اقدام کرده که علاوه بر جلوگیری از واردات تجهیزات صنعتی، کشور را از برد‌های الکترونیکی و تجهیزات الکترومکانیکی بی‌نیاز می‌کند.

این شرکت فناور موفق شده ۱۵ پروژه مختلف کشور طراحی کرده و ۴۵ پروژه مهندسی معکوس انجام دهد، بازطراحی و برنامه‌نویسی دستگاه‌های بیهوشی، ونتیلاتور، لیزر دایود و انواع برد‌ها و تجهیزات الکترومکانیکی برای کارفرمایان از پروژه‌هایی است که این شرکت فناور انجام داده است.

این شرکت فناور موفق به بومی‌سازی برد‌های الکترونیکی و تجهیزات الکترومکانیکی شده و در این مسیر از وجود متخصصان این حوزه بهره برده و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی به موفقیت‌های زیادی دست یافته که تولید محصول استپر موتور خودروی سواری از آن جمله است.

از حقوق خصوصی تا صنعت الکترومکانیک با تولید محصول فناور

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت‌های شرکت فناور «راشا مکاترونیک» و معرفی دقیق محصول استپر موتور خودروی سواری گفت‌وگویی را با مجتبی غلامی اول کاخکی مدیر این شرکت ترتیب داده است.

غلامی اول با بیان اینکه با بیان اینکه تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی‌ارشد رشته حقوق خصوصی دنبال کردم، اما به دلیل اشتغال در صنعت الکترونیک و الکترومکانیک از سال ۸۹ کم‌کم به این حوزه علاقه‌مند شدم، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به همراه سه نفر از دوستان باتجربه خودم، شرکت راشا مکاترونیک پارت را با محور مهندسی و تولید برد‌های الکترونیکی، قطعات و تجهیزات الکترومکانیکی تأسیس کردیم.

وی با معرفی دقیق شرکت فناور، نحوه ایجاد و نوع فعالیت آن بیان کرد: این شرکت سال ۱۴۰۰ تأسیس شد و با هدف کمک به خودکفایی صنعت کشور، رفع مشکلات و اعتلای صنایع مختلف کشور در حوزه‌های طراحی، مهندسی معکوس، تولید، تأمین و تعمیرات انواع تجهیزات الکترونیکی و الکترومکانیکی پیشرفته شروع به کار کرد.

مدیر شرکت فناور یادآور شد: این شرکت با انجام پروژه‌های کلیدی در صنایع مختلف ازجمله نفت و گاز، خودروسازی، مخابراتی، پزشکی، نظامی، نیروگاهی، هوافضا و سایر صنایع راهبردی کشور درحال خدمت‌رسانی است.

غلامی اول درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: فعالیت هسته مرکزی شرکت فناور از سال‌ها قبل از تأسیس شرکت آغاز شده بود که با ثبت رسمی شرکت در سال ۱۴۰۰ متمرکز و جهت گرفت.

محصول «استپر موتور» خودرو سواری بومی‌سازی شد

وی متذکر شد: در این مدت کوتاه شرکت فناور افتخار همکاری با ۹۰ مجموعه در صنایع مختلف را داشته و موفق به انجام بالغ بر ۱۵ پروژه طراحی، ۴۵ پروژه مهندسی معکوس و ۲۶۰ پروژه تعمیرات انواع تجهیزات الکترونیکی و الکترومکانیکی ازجمله بازطراحی و برنامه‌نویسی دستگاه‌های بیهوشی، ونتیلاتور، لیزر دایود و انواع برد‌ها و تجهیزات الکترومکانیکی برای کارفرمایان و دو محصول خود تحت عناوین دستگاه اپکس فایندر دندانپزشکی و استپرموتور خودروی سواری شده است.

مدیر شرکت فناور، زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات شرکت فناور را اینگونه برشمرد: زمینه فعالیت این شرکت طراحی، مهندسی معکوس، تولید و تعمیرات انواع برد‌های الکترونیکی و تجهیزات الکترومکانیکی مورد استفاده در صنایع مختلف است.

خط تولید محصولات فناور هزینه بالایی دارد!

غلامی اول در پاسخ به سؤال دیگر که شرکت فناور در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقش داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ بیان کرد: تاکنون خیر، اما مذاکراتی در این باره در حال انجام است تا فعالیت‌های این شرکت در زمینه کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای پررنگ‌تر شود.

وی درباره اینکه محصول شرکت فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ پاسخ داد: خدمات طراحی، مهندسی معکوس و تعمیرات تجهیزات الکترومکانیکی به‌عنوان هسته مرکزی فعالیت این شرکت درمسیر خودکفایی و بومی‌سازی انواع تجهیزات کمک حال بسیاری از صنایع راهبردی شرکت بوده و محصول استپر موتور خودروی سواری این شرکت هم مورد استفاده در برخی از خودرو‌های سواری داخلی است.

مدیر شرکت فناور درباره کاربرد محصول استپر موتور خودروی سواری هم گفت: استپر موتور یکی از قطعات الکترومکانیکی مهم در موتور خودرو بوده که وظایفی ازجمله کنترل میزان هوای ورودی موتور در حالت درجا یا دور پایین را برعهده دارد و این قطعه روی دریچه گاز خودرو نصب می‌شود و خرابی آن روی عملکرد موتور تأثیر مستقیم دارد.

غلامی اول در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را چنین برشمرد: هزینه بالای راه‌اندازی خط تولید، نیاز به سرمایه گردش بالا و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به طرح‌های تولید داخل، بی‌اعتمادی بازاریان به محصولات دانش‌بنیان داخلی برای فروش این محصولات در کنار برند‌های خارجی و سختی رقابت هزینه‌ای با محصولات چینی موجود در بازار مهم‌ترین مشکلات در این مسیر هستند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با کمک‌هایی از قبیل امکان استفاده از ظرفیت‌های مراکز رشد و حضور در نمایشگاه‌ها، معرفی به صندوق‌ها برای دریافت تسهیلات و طرح‌های مشارکتی با شرکت‌ها کمک‌های قابل تقدیری به این مجموعه‌ها می‌کند، اما انتظار می‌رود این همکاری‌ها تا جای ممکن افزایش یابد.

مدیر شرکت فناور برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه پیشنهاد کرد: هر میزان امکانات و حمایت‌های مراکز رشد افزایش داشته باشد شاهد رشد و شکوفایی مراکز رشد هستیم، این حمایت‌ها و امتیازات به ارتقای سطح شرکت‌ها منجر و همین موضوع سایر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها را ترغیب به حضور در این مراکز می‌کند و محیط مراکز رشد را سکوی پرتابی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا به جامعه خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب