دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1403 - 00:03

تب مالت در دام افتاد؛ فناوری نانو از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند

تب مالت در دام افتاد؛ فناوری نانو از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند
یک هسته فناور موفق به ثبت ایده‌ای شده که علاوه بر کاهش آلودگی از انتقال بیماری «بروسلوز» (تب مالت) جلوگیری می‌کند و کارهای تبدیل این ایده به محصول در حال انجام است.
کد خبر : 923300

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ تردد وسایل نقلیه در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها عامل انتقال بسیاری از آلودگی، بیماری‌ها و عفونت‌هاست. بروسلوز (تب مالت) بیماری مشترک میان انسان و دام است که می‌تواند به سایر دام‌ها و انسان‌ها هم سرایت کند.

یک هسته فناور در حال ساخت «کفپوش گندزدا» است که علاوه بر ضدعفونی لاستیک وسایل نقلیه از انتقال بیماری به کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها هم جلوگیری می‌کند، این محصول با فناوری نانو ویژگی تمیزکنندگی دارد.

ساخت محصول نانوفناوری با ویژگی‌های گندزدایی این امکان را میسر می‌کند تا دام‌ها و انسان‌ها از بیماری‌های مشترکی که تهدیدشان می‌کند، محفوظ بمانند.

خبرنگار آنا برای بررسی جزئیات تولید محصول «کفپوش گندزدای بروسلوز» و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن گفت‌وگویی را با زهره کریمیان ترتیب داده است.

ویژگی‌های «کفپوش گندزدای بروسلوز»

کریمیان که دکتری آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، استادیار گروه بهداشت و معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد را یدک می‌کشد، اظهار کرد: هسته فناور با عنوان «کفپوش گندزدای بروسلوز» یک محصول از جنس نانوفناوری است، همانطور که می‌دانید بروسلوز (تب مالت) بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است که در استان چهارمحال و بختیاری هم شیوع دارد.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری بروسلوز (تب مالت) ازطریق تردد وسایل نقلیه در کشتارگاه‌ها و دامداری‌هاست و تولید و بهره‌برداری از کفپوش گندزدا می‌تواند در ضدعفونی لاستیک وسایل نقلیه و پیشگیری از انتقال بیماری به بیرون از دامداری و کشتارگاه‌ها مؤثر باشد.

مسئول هسته فناور مستقر در مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: این کفپوش چندلایه علاوه بر ویژگی گندزدایی با کمک فناوری نانو امکان خود تمیزشوندگی نیز خواهد داشت.

تب مالت در دام افتاد؛ فناوری نانو از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند

کریمیان درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: ایده محصول «کفپوش چندلایه گندزدای بروسلوز» ابتدا در استارت‌آپ دام‌تاپ واحد شهرکرد برگزیده شد و سپس تیم تحقیقاتی آن شکل گرفت، مراحل اولیه طراحی پروپوزال اولیه محصول و بررسی‌های آزمایشگاهی صورت گرفته و در آینده نزدیک به تولید محصول منجر می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا هسته فناور شما می‌تواند در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه تأثیرگذار باشد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد سهمی از فعالیت شما خواهد داشت؟ بیان کرد: قطعاً در آینده نزدیک با حمایت سرمایه‌گذاران برای تولید محصول به شکل انبوه و ورود به بازار هدف درآمدزا خواهد بود.

یکی از راه‌های انتقال بیماری بروسلوز (تب مالت) ازطریق تردد وسایل نقلیه در کشتارگاه‌ها و دامداری‌هاست و تولید و بهره‌برداری از کفپوش گندزدا می‌تواند در ضدعفونی لاستیک وسایل نقلیه و پیشگیری از انتقال بیماری به بیرون از دامداری و کشتارگاه‌ها مؤثر باشد

مسئول هسته فناور درباره اینکه محصول مورد نظر چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف خواهد کرد؟ مطرح کرد: با توجه به زنجیره عفونت یکی از ارکان ابتلا به بیماری، راه انتقال بوده و قطع راه انتقال در جلوگیری از سیر بیماری نقش قابل‌توجهی دارد.

کریمیان افزود: بیماری بروسلوز تهدیدی برای دام و انسان محسوب می‌شود و کفپوش گندزدا در ضدعفونی کردن مسیر تردد وسایل نقلیه در دامداری و کشتارگاه‌ها مؤثر بوده و به‌گونه‌ای راه انتقال بیماری را تا حدی کنترل می‌کند.

وی توضیح داد: در صورتی که «کفپوش گندزدای بروسلوز» به‌عنوان ملزومات در دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، قطعاً در کاهش آلودگی و عفونت مؤثر خواهد بود.

لزوم تأمین اعتبار هسته‌های فناور برای تجاری‌سازی محصول

مسئول هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: کمبود اعتبارات کافی از نواقص در راه تجاری‌سازی محصولات فناور است و در صورتی که به‌لحاظ مالی و اخذ تسهیلات بتوانیم شرایط مناسبی داشته باشیم موفقیت‌ها افزایش خواهد یافت.

کریمیان درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ عنوان کرد: ازجمله حمایت‌های دانشگاه و مسئولان، حمایت معنوی، تأمین فضای لازم، امکانات و خدمات رایگان آزمایشگاهی و استفاده از تجهیزات و مشاوره‌های تخصصی در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات از مسئولان بهبود وضعیت محصولات فناور، تأمین اعتبارات مالی و ارائه وام‌های کم‌بهره برای پیشبرد تجاری‌سازی محصولان فناور است.

مسئول هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که باید کارگاه‌های آشنایی با مرکز رشد و هسته‌های فناور، دوره‌های آموزشی برای تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، شناخت بازار هدف، کسب درآمد از محصول، تبلیغ و بازاریابی برگزار شده و به اعضای هسته‌ها و واحدهای فناور برای ارتباط با شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران کمک‌ شود.

کریمیان، تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده خود را اینگونه برشمرد: تیم تحقیقاتی حاضر همزمان در حال پیشبرد هسته‌های فنار دیگری است؛ ازجمله هسته طراحی شیلد دافع مگس که به‌زودی ثبت اختراع آن صورت خواهد گرفت و هسته طراحی بازی رایانه‌ای ویژه خردسالان در زمینه بهداشت محیط‌زیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته