دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1403 - 15:29
در میانه جنگ فناوری با آمریکا؛

پکن صادرات یک شبه‌فلز راهبردی را محدود کرد

پکن صادرات یک شبه‌فلز راهبردی را محدود کرد
همزمان با اقدام آمریکا مبنی بر تشدید محدودیت‌ صادرات نیمه‌هادی‌ها به چین، پکن نیز از اعمال محدودیت بر صادرات آنتیموان خبر داد.
کد خبر : 928162

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از «ان.اچ.کی» ژاپن، پکن که به‌تازگی هدف تشدید محدودیت‌های صادراتی آمریکا قرار گرفته است، اعلام کرد که در راستای حفظ منافع و امنیت ملی و نیز انجام تعهدات بین‌المللی خود، محدودیت‌های جدیدی را بر صادرات «آنتیموان» و محصولات مرتبط اعمال خواهد کرد.

وزارت بازرگانی چین در حالی محدودیت صادرات اقلام مربوط به این ماده معدنی حیاتی را اعلام کرد که این کشور ۴۸ درصد از تولید جهانی آنتیموان را تامین می‌کند. این شبه‌فلز که در نیمه‌هادی‌ها و ضدحریق‌ها استفاده می‌شود، به دلیل کاربردهای نظامی مانند مهمات، موشک‌های مادون قرمز، سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات دید در شب، همچنین باتری‌ها و تجهیزات فتوولتائیک از اهمیت راهبردی برخوردار است.

بنابر اعلام این وزارتخانه، مقررات جدید با هدف حفظ امنیت و منافع ملی و انجام تعهدات بین‌المللی مانند منع گسترش سلاح‌ها از ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) اجرا خواهد شد.

وزارت بازرگانی چین همچنین تاکید کرد: این اقدامات متوجه کشور یا منطقه خاصی نیست.

دولت چین می‌گوید که صادرکنندگان را ملزم می‌کند تا با اعلام مصرف‌کنندگان نهایی، موارد استفاده و سایر اطلاعات، مجوز دولتی صادرات دریافت کنند و متخلفان نیر با مجازات مواجه خواهند شد.

این اعلامیه همزمان با تشدید محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده در مورد نیمه‌هادی‌ها و محصولات مرتبط به چین صورت می‌گیرد.

این اقدام چین پس از یک سری محدودیت‌های صادراتی مشابه صورت می‌گیرد که از سال گذشته اعمال شده‌ است. به عنوان مثال، در دسامبر (آذر/دی)، چین صادرات فناوری ساخت آهنرباهای خاکی کمیاب را ممنوع و محدودیت‌هایی را بر صادرات برخی محصولات مبتنی بر گرافیت، گالیوم و ژرمانیوم که در صنعت نیمه‌هادی استفاده می‌شوند، اعمال کرد.

اعلام این محدودیت از روز پنجشنبه هفته گذشته بر قیمت‌ آنتیموان تأثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها و سهام تولیدکنندگان چینی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته