دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 00:03

کاهش تلفات انسانی زلزله با محصول فناور «تختخواب ضدآوار»

کاهش تلفات انسانی زلزله با محصول فناور «تختخواب ضدآوار»
محققان کشورمان در یک شرکت فناور موفق به طراحی و تولید «تختخواب ضدزلزله و ضدآوار» شده‌اند که استفاده از این محصول باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی می‌شود.
کد خبر : 926870

ابوالفضل فرامرزی صاحب ایده و مدیرعامل یک شرکت فناور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ایده و محصول فناور «تختخواب ضدزلزله و ضدآوار» به صاحب امتیازی مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر اظهار کرد: فعالیتم را از سال ۱۳۹۸ یعنی از بیست‌سالگی در زمینه جوشکاری آغاز کردم و حین انجام جوشکاری ایده‌های مختلفی به ذهنم خطور کرد که یکی از این ایده‌ها، طراحی و تولید تختخواب ضدزلزله و ضد آوار بود.

وی اضافه کرد: بعد از رؤیت اطلاعیه جذب ایده در فضای مجازی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به مرکز رشد واحدهای دانشگاه مراجعه و بعد از مصاحبه اولیه با مدیر مرکز رشد، فرم پرسشنامه استقرار را تکمیل و بعد از طی مراحل داوری و ارائه در شورای مرکز رشد به صورت هسته فناور با نام «هوشیار تخت» در مرکز رشد واحدهای فناور واحد آزادشهر مستقر شدم.

در تختخواب ضدزلزله و ضدآوار، هدف ایجاد یک پناهگاه مستحکم هنگام وقوع زلزله است. لرزش از طریق حسگر‌هایی که به دیوار متصل می‌شود به سیستم پمپ هیدرولیک منتقل شده و در عرض سه ثانیه جک‌ها آزاد و ایجاد یک پناهگاه می‌کنند. در این تختخواب مکانی برای ذخیره آذوقه نیز پیش‌بینی شده است

فرامرزی ادامه داد: حدود یک سال طراحی تختخواب را به پایان رسانده و نمونه اولیه را برمبنای آن تولید کردم. در همین حین نیز شرکت را ثبت و بعد از طی مراحل اداری به صورت واحد فناور مستقر و شروع به ساخت نمونه تجاری کردم و پایان سال ۱۴۰۲، نخستین نمونه تجاری تختخواب ضدزلزله و ضدآوار تولید شد. 

مدیرعامل شرکت «هوشیار تخت» زمینه فعالیت شرکت را تشریح و بیان کرد: نوع محصول شرکت تختخواب ضدزلزله و ضدآواراست؛ البته تختخواب‌های ضدزلزله قبلاً هم در کشور‌های مختلف تولید شده است، ولی از لحاظ نوع عملکرد و طراحی متفاوت است. تختخواب‌های موجود در بازار کشور‌های خارجی محیطی بسیار بسته و تاریک بعد از وقوع زلزله ایجاد می‌کنند که در صورت ماندن فرد به مدت طولانی، خود باعث بروز مشکلات خواهد شد.

وی افزود: در این نوع تختخواب(تختخواب ضدزلزله و ضدآوار) هدف ایجاد یک پناهگاه مستحکم هنگام وقوع زلزله است. لرزش از طریق حسگر‌هایی که به دیوار متصل می‌شود به سیستم پمپ هیدرولیک منتقل شده و در عرض سه ثانیه جک‌ها آزاد و ایجاد یک پناهگاه می‌کنند. در این تختخواب مکانی برای ذخیره آذوقه نیز پیش‌بینی شده است. 

این فعال حوزه فناوری یادآور شد: با توجه به اینکه در ایران و نقاط دیگر جهان وقوع زلزله سالانه موجب تلفات انسانی زیادی می‌شود، استفاده از این محصول باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی خواهد شد. 

فرامرزی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه ساخت نمونه تجاری به تازگی به پایان رسیده است، در تلاش هستیم تا با تبلیغات در رسانه‌ها و فضای مجازی محصول خود را معرفی کنیم. در صورت فروش محصول با توجه به نوع قرارداد و سرمایه‌گذاری مرکز رشد دانشگاه، درصدی از سود به دانشگاه تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت فناور، نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات را معرفی محصول به مردم و مشکل مالی برای تجهیز کارگاه برشمرد و درباره حمایت لازم از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر تا حد امکان همکاری زیادی با شرکت داشته است.

وی مهم‌ترین مشکل در مراکز رشد را طولانی بودن روند اداری برای تخصیص بودجه عنوان و پیشنهاد کرد که مراکز رشد دانشگاه در هر سال بودجه مشخصی داشته باشند و روندی اتخاذ شود که در کوتاهترین زمان ممکن، هسته‌ها و واحد‌های فناور بتوانند برای تولید محصول از لحاظ مالی تأمین شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته