دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1403 - 13:46

۱۸۰ برگزیده مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد معرفی شدند

۱۸۰ برگزیده مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد معرفی شدند
اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت برگزار و ۱۸۰ از برگزیده این مسابقات معرفی شدند.
کد خبر : 926519

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با حضور حجت الاسلام مهدی فاطمی پور، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، فریده دوکانه‌ای فرد رئیس این واحد دانشگاهی، حجت الاسلام محمد معرفت مدیرکل تبلیغ و امور دینی دانشگاه آزاداسلامی و جمعی از مسئولان در واحد رودهن برگزار شد.

فریده دوکانه‌ای فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این مراسم اظهار کرد: در بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده در ۱۰ رشته حفظ پنج، ۱۰ و ۲۰جزء، حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تواشیح، هم‌خوانی، اذان، دعاخوانی و مداحی حضور داشتند. این واحد دانشگاهی برای تامین امکانات رفاهی شرکت‌کنندگان این مسابقات، همه تلاش خود را به کار گرفت.

مقبولیت و خوش‌نامی از مهم‌ترین نعمت‌های خداوند است

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خداوند، نعمت مقبولیت و خوش‌نامی است؛ سند اول این سخن در زیارت امین‌الله (فَاجْعَلْ نَفْسِی مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِکَ) بوده، سند دوم آن در دعای حضرت ابراهیم (ع) «وَاجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» که می‌فرماید: و ذکر جمیل مرا در ذهن آیندگان انداز و سند سوم آن در آیه «وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ» (و آوازه تو را بلند ساختیم. ۴/ انشراح) است.

حجت الاسلام محمد شریفانی با بیان اینکه نعمت محبوبیت سرآمد همه نعمت‌هاست، اضافه کرد: همه شعاعی از محبوبیت داریم، اما به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) تنها شخصیتی که علمدار محبوبیت است و هنوز جایگزینی پیدا نکرده امام حسین (ع) است. 

وی با اشاره به راز محبوبیت امام حسین (ع)، مطرح کرد: وجود همه ارزش‌های اخلاقی در شخصیت امام حسین (ع) و اخلاص تام ایشان در واقعه کربلا به طوری که همه دارایی خود را در پیشگاه خداوند بخشیدند (وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ) دو عامل محبوبیت این امام بزرگوار در طول تاریخ است.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هر کسی می‌خواهد در عالم محبوب شود؛ با قرآن انس بگیرد، افزود: همه رشته‌های بخش آوایی مسابقات قرآن عترت ضمن ارزشمند بودن در جایگاه خودش در واقع شکل و پوسته ظاهری قرآن است، باید تلاش کنیم با محتوا و مفاهیم عالی آیات قرآن انس بگیریم. در همین راستا «مدرسه قرآنی تفسیر» را تأسیس کردیم که به صورت مجازی در سه کلاس گلچین آیات، تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی به بیان و تشریح آیات مبارک قرآن می‌پردازد.

شریفانی بیان کرد: علاقمندان به مباحث تفسیری قرآن می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه‌های «مدرسه قرآنی تفسیر» در کانال ایتا این مدرسه مجازی، به نشانی https://eitaa.com/madreseghoranitafsir عضو شوند.

انس و بهره دانشگاهیان از قرآن بیشتر شود

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها نیز عنوان کرد: خداوند قرآن را به عنوان کتاب هدایت، بیان و نور برای انسان‌ها به عنوان هدیه معنوی بسیار ارزشمند فرستاده است. خداوند در برابر این لطف از ما انتظاراتی دارد. نباید قرآن را رها کنیم و مصداق آیه: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» قرار بگیریم. بسیاری از مردم حتی نحوه صحیح روخوانی قرآن را نمی‌دانند.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور با بیان اینکه اگر قرآن در زندگی جریان نداشته باشد از آن عبرت نمی‌گیریم، ادامه داد: برگزاری این رویداد‌های قرآنی به گسترش فرهنگ قرآنی کمک می‌کند. جامعه قرآنی در تبلیغ و گسترش قرآن و در ایجاد انس با قرآن موظف است. در قیامت از کسی که قرآنی است سوال می‌شود تو که در دنیا قرآنی بودی برای گسترش مفاهیم قرآن چه کردی؟ تکلیف یقینی برائت یقینی می‌خواهد. 

وی با اشاره به اینکه، باید در خلوت از خودمان بپرسیم آیا در برابر قرآن به تکلیف‌مان عمل کردیم، افزود: مشغول شدن به ظاهر قرآن و پناه نبردن به باطن آن، هدف نزول قرآن نیست. انس و بهره دانشگاهیان از قرآن بیشتر شود.

حضور ۹۰ هزار نفر در مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت

مدیرکل تبلیغ واموردینی دانشگاه آزاداسلامی نیز با بیان اینکه خداوند دلی را که حافظ قرآن است عذاب نمی‌کند، مطرح کرد: رونمایی از پوستر بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، در مهرماه ۱۴۰۲ برگزار و آیین‌نامه آن به واحد‌های دانشگاه ابلاغ شد.

حجت الاسلام محمد معرفت با اشاره به اینکه ۹۰ هزار نفر در بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری آموزشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردند، بیان کرد: این مسابقات در سه گروه استادان، دانشجویان و کارمندان و در دو رده خواهران و برادران در سه کارگاه آموزشی انس با قرآن کریم، وقف و ابتدا و صوت و لحن با حضور استادان برجسته برای ارتقای شرکت‌کنندگان برگزار شد.

وی با بیان تفاوت‌های این دوره از مسابقات با دوره‌های قبل، تبیین کرد: حضور رشته‌های اذان، مداحی و دعاخوانی برای اولین بار و صدور کارنامه بلافاصله پس از آزمون شرکت‌کنندگان، از تفاوت‌های این دوره از مسابقات با دوره‌های قبل بود.

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد کل شرکت‌کنندگان بخش آوایی در مرحله واحدی و استانی را ۱۳ هزار و ۱۶۹ نفر و بیشترین تعداد شرکت‌کننده در رشته قرائت ترتیل ۷ هزار و ۸۶۹ نفر برشمرد و ادامه داد: برگزیدگان مرحله کشوری وارد مرحله ملی می‌شوند و با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها رقابت می‌کنند بنابراین این مسابقات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم از ۱۸۰ نفر از برگزیدگان بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اهدای لوح و هدیه نقدی قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته