دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1403 - 00:03
یک شرکت دانش‌بنیان محقق کرد؛

ثبت اطلاعات سازمانی در صفحات وب بدون نیاز به طراحی و برنامه‌نویسی

ثبت اطلاعات سازمانی در صفحات وب بدون نیاز به طراحی و برنامه‌نویسی
ثبت اطلاعات و درخواست‌ افراد در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف بدون نیاز به دانش طراحی و برنامه‌نویسی با طراحی نرم‌افزار «ساخت و مدیریت فرآیند الکترونیک» در یک شرکت دانش‌بنیان امکان‌پذیر شد.
کد خبر : 925616

خبرگزاری علم و فناوری آنا- حسین عقابی؛ تولید نرم‌افزار سفارشی برای کسب‌وکار‌ها، فرصتی بزرگ برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری است. این فرصت به کسب‌وکار‌ها این امکان را می‌دهد که نیازمندی‌ها و فرایند‌های خود را به‌دقت تأمین و نرم‌افزار را بر اساس اهداف خاص خود طراحی کنند.

طراحی نرم‌افزار اختصاصی به معنای ایجاد راه‌حل‌های تخصصی و اختصاصی برای مشکلات و فرصت‌های شرکت بوده و تولید سفارشی نرم‌افزار به معنای اجرای قابلیت‌هایی در بستر نرم‌افزار برای سازمان، ارگان و شرکت است.

در همین راستا شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل توانسته نرم‌افزار‌های را برای کسب‌وکارها، شرکت‌ها و مجموعه‌های یکپارچه کوچک تا طیف بزرگ طراحی و ساخته تا با بهره‌گیری از این خدمات سبب ارتقای سطح تعامل و البته دریافت بازخورد بهتر این کسب‌وکارها از جامعه مشتریان حقیقی و حقوقی شود.

برای اطلاع بیشتر از چگونگی فعالیت این شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی با امین مرادبیکی مدیرعامل این شرکت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: درباره شرکت دانش‌بنیان متبوع خود و زمینه کاری آن توضیحات کاملی را ارائه فرمایید. (معرفی دقیق، نحوه ایجاد و نوع فعالیت)

مرادبیکی: شرکت «آراد سیستم پارس کیان» با نام تجاری پارس کیان سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شد. زمینه کاری تخصصی شرکت حوزه طراحی نرم‌افزار است. اوایل راه‌اندازی شرکت با توجه به حضور شرکت‌های بسیار باتجربه در کشور در حوزه طراحی نرم‌افزار، تلاش کردیم برای نرم‌افزار‌هایی که طراحی می‌کنیم، خدمات نگهداری بهتری ارائه کرده و از این طریق برای خود در استان سیستان و بلوچستان مزیت رقابتی ایجاد کنیم. سال‌های بعد توانستیم به بازار سایر استان‌های کشور از قبیل فارس، یزد، خراسان رضوی و ... وارد شویم.

با جدی‌تر شدن جنبش دانش‌بنیان در کشور به‌منظور دریافت گواهی دانش‌بنیان برای یکی از محصولات خود اقدام کردیم. سال ۱۳۹۷ موفق شدیم از معاونت علمی ریاست جمهوری گواهی دانش‌بنیان را برای یکی از محصولات خود دریافت کنیم. بررسی وضعیت کنونی شرکت نشان می‌دهد که در این سال‌ها حدود ۳۰ محصول نرم‌افزاری مختلف در این شرکت تولید کرده‌ و با بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها مانند مخابرات، استانداری، دادگستری و ... همکاری داشته‌ایم.

اکنون فعالیت شرکت بسیار گسترش پیدا کرده و چهار نفر از طراحان شرکت دارای مدرک دکتری کامپیوتر در شاخه‌های مختلف مانند نرم‌افزار، امنیت، هوش مصنوعی و ... بوده که سه نفر از آنها عضو هیئت علمی هستند. از برنامه‌های آتی این شرکت تلاش برای ورود به زیست‌بوم جدید در حوزه نرم‌افزار و نیز راه‌یابی به بازار‌های خارج از ایران بوده که در این زمینه به کار پژوهشی و رایزنی‌های مختلف در حال انجام و اقدام است.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول شرکت دانش‌بنیان شما چیست؟

مرادبیکی: شرکت دارای محصولات مختلفی است. ایجاد سامانه‌های تحت وب برای مدیریت درخواست‌های مراجعان در راستای نظم، سرعت و پاسخ‌گویی دقیق‌تر به درخواست‌ها ازجمله محصولات این شرکت است. در این سامانه‌ها مدیران با بهره‌گیری از گزارش‌ها متنوع به شکل بهتری می‌توانند درخواست‌های رسیده به واحد‌های سازمانی خود را بررسی و برای آن برنامه‌ریزی کنند؛ اما طراحی این سامانه‌ها نیاز به هزینه دارد و از سویی زمان‌بر بوده و ممکن است سازمانی خود دانش لازم یا زمان مورد نیاز برای طراحی این سامانه‌ها را نداشته باشد.

برای حل این مشکل، نرم‌افزار «ساخت و مدیریت فرآیند الکترونیک» را پیشنهاد می‌کنیم که سازمان را قادر می‌سازد بدون نیاز به دانش طراحی سامانه‌های تحت وب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ساخت فرآیند کامل تحت وب اقدام کند. این نرم‌افزار نرم‌افزار تحت وب بوده و به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به دانش طراحی و برنامه‌نویسی، اقدام به ساخت فرم‌های تحت وب مختلف برای ثبت اطلاعات و درخواست‌های افراد از طریق صفحات وب کنند.

ثبت اطلاعات سازمان‌ها در صفحات وب بدون نیاز به دانش طراحی و برنامه‌نویسی

همچنین سازمان‌ها قادر به پاسخ‌گویی به درخواست‌ها، رد یا تأیید آنها هستند. در این سیستم قادر به ایجاد گزارش‌های بسیار متنوع بوده که با کمک فیلتر‌های مختلف می‌توان انواع گزارش‌ها را تهیه کرد. از دیدگاه مدیریتی هر سازمانی می‌تواند در این سیستم گروه‌های مختلف مدیریتی و کاربری ایجاد کرده و کاربران، فرم‌ها و مدیران را در گروه‌های مختلف قرار داده و مدیریت و کنترل کند. از دیگر امکانات این سیستم می‌توان سیستم رأی‌گیری الکترونیک، سیستم مدیریت محتوا و سیستم پیامک را ذکر کرد. در صورت نیاز به افزودن امکانات جدید به نرم‌افزار نیز موارد مورد نیاز را می‌توان از طریق واحد طراحی شرکت پیگیری کرد.

آنا: آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

مرادبیکی: به‌منظور کسب درآمد غیر شهریه‌ای سه طرح مختلف به دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان پیشنهاد داده شده و منتظر دریافت تأییدیه آن هستیم. این طرح‌ها به‌صورت رایگان در اختیار واحد دانشگاهی زابل قرار می‌گیرد و شرکت در درآمد آن با دانشگاه شریک خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به مصوبه هیئت مدیره شرکت، حاضریم این طرح‌ها را به‌صورت مشارکتی در اختیار سایر واحد‌های دانشگاهی در استان‌های دیگر نیز قرار دهیم.

آنا:  آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ و انتظارتان از مسئولان چیست؟

مرادبیکی: از طرف دانشگاه حمایت خوبی می‌شود؛ اما انتظار داریم دانشگاه فارغ از زمینه کاری شرکت‌ها به طرح چالش‌های خود به شرکت‌ها اقدام کرده و در مرحله بعد از شرکت‌های فناور برای حل مشکلات و چالش‌های خود استفاده کنند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

مرادبیکی: دانشگاه آزاد باید نیاز‌های خود را تا حد امکان از طریق شرکت‌های مستقر در مراکز رشد تأمین کند. این مهم موجب تکمیل فرآیند ارتباط صنعت و دانشگاه آن هر در کنار یکدیگر خواهد شد و فرآیند آموزش را تکمیل می‌کند. دستیابی به این هدف موجب هدفمند شدن دانشجویان و افزایش میزان امیدواری آنها به آینده خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته