دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 00:03

بهینه‌سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی با کودهای ارگانیک

بهینه‌سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی با کودهای ارگانیک
محققان یک شرکت فناور با استفاده از راهکار‌های نوین و پیشرفته موفق به تولید کودهای ارگانیک در راستای بهینه‌سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی شده‌اند.
کد خبر : 922612

خبرگزاری علم و فناوری آنا- علی امینی؛ کشاورزی سبز الگوی کشاورزی پایدار و مؤثری بوده که به حفظ محیط زیست، بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها و توسعه اقتصادی مناطق کمک می‌کند. کشاورزی سبز با راهبرد‌های تشدید اکولوژیکی، حفاظت مولد و توسعه پایدار همراه است.

این استراتژی‌ها منعکس کننده همسویی منافع بین‌المللی کشاورزان کوچک محیطی و محلی در ارتقای سیستم‌های تولیدی است که درآمد بیشتری را در واحد سطح زمین ایجاد می‌کنند. شیوه‌های کشاورزی سبز به عنوان بخشی از طرح‌هایی مانند مناظر حفاظتی، کاهش انتشارات ناشی از جنگل زدایی و تخریب جنگل منتشر می‌شوند.

 شرکت «سبزگستران مزارع گیتی» مسقتر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با استفاده از راهکار‌های نوین و پیشرفته در زمینه کشاورزی سبز موفق به تولید محصولات و ارائه خدمات در این زمینه شده است. در گفت‌وگو با سیدعرفان حسینی‌بهشتی مدیرعامل این شرکت چگونگی ساخت این محصولات و کاربرد آنها را جویا شدیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را خواهیم خواند.

آنا: درباره شرکت متبوع خود و زمینه کاری آن توضیحات کاملی را ارائه فرمایید.

حسینی‌بهشتی: شرکت سال ۱۳۹۲ با تشکیل کارگروه کشاورزی نوین سالم و پایدار، فعالیت خود را در حوزه کشاورزی آغاز کرد و هدف اصلی آن ارتقای کشاورزی سبز و پایدار است که به دنیایی بهتر و سالم‌تر برای آینده بشر کمک کند. سال‌های گذشته با تمرکز بر تحقیقات و توسعه فناوری‌های نوین، موفق به راه‌اندازی پروژه‌های متعددی در حوزه کشاورزی شدیم. محصولات و خدمات این شرکت بهبودی قابل توجه در بهره‌برداری از اراضی و عملکرد کشاورزان را باعث شده است.

فلسفه کاری این شرکت بر اساس سه اصل اساسی است؛ نخست کشاورزی نوین که به دنبال ارائه راهکار‌های نوین و پیشرفته در زمینه کشاورزی هستیم و با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرو، محصولات و خدمات به کشاورزان کمک می‌کند تا با هزینه کمتر و عملکرد بیشتر، محصولات باکیفیت و سالم تولید کنند. اصل دوم  پایداری بوده که به‌عنوان یک شرکت مسئول به حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی اهمیت می‌دهیم و در همه فعالیت‌ها همواره در تلاش هستیم تا بهینه‌سازی منابع، حفظ تنوع زیستی و کاهش تأثیرات منفی بر محیط‌زیست را در نظر بگیریم.

اصل سوم ارائه بهترین خدمات بوده؛ چراکه سرمایه اصلی این شرکت مشتریان است که با تمرکز بر نیاز‌ها و انتظارات آنان ارائه خدمات باکیفیت و رضایتمندی کامل مشتریان را وظیفهٔ اصلی خود می‌دانیم. تیم این شرکت از متخصصان صنعت و کشاورزی با تجربه تشکیل شده که با همکاری و همراهی، می‌توانیم بهترین راهکار‌ها را ارائه دهیم.

کشاورزی نه تنها فعالیت اقتصادی است؛ بلکه چرخه بسیار گسترده‌ای بوده که همه جامعه برای تهیه غذا وابسته به این چرخه هستند. این شرکت برای تولید محصولات خود از مواد اولیه ارگانیک و مکمل‌های طبیعی استفاده می‌کند که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و منحصربه‌فرد به‌صورت کود‌های آلی غنی‌شده مبتنی بر علم بیوتکنولوژی تولید می‌شوند، این روش تولید امکان می‌دهد تا محصولاتی باکیفیت بالا و خواص بهینه را به بازار عرضه کنیم.

استفاده از مواد ارگانیک و مکمل‌های طبیعی در تولید محصولات، نشان از توجه این شرکت به محیط‌زیست و احیای زیست‌بوم خاک و سلامتی مصرف‌کنندگان دارد و از طرف دیگر روش‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی باعث شده؛ حیات موجودات زنده و مفید در خاک که در سال‌های گذشته به علت مصرف بی‌رویه ماده‌های شیمیایی تا حد نابودی کامل پیش‌رفته و دوباره احیا و فعال شود.

با توجه به تغییرات شدید آب و هوایی و گرمایش کره زمین، این شرکت می‌تواند با فرموله کردن تولیدات خود و با درنظرگرفتن شرایط پیچیده محیطی، نوع خاک و محصول مورد نظر و استاندارد‌های غذای سالم برای تغذیه سالم جامعه ارائه کند. این شرکت در زمینه تولید محصولات کشاورزی با استفاده از روش‌های پیشرفته و دانش فنی تخصص قوی دارد. تحقیقات عمیقی در زمینه شرایط محیطی، تغییرات آب و هوایی و نوع خاک صورت گرفته تا فرمولاسیون‌های مناسبی برای محصولات ایجاد کند.

هدف این شرکت تأمین تولیدات باکیفیت بالا و مطابق با استاندارد‌های غذای سالم است. از روش‌های مدیریت منابع طبیعی، بهره‌برداری پایدار و استفاده از فناوری‌های نوین برای کشاورزان استفاده کرده و در همه فرآیند تولید از تجهیزات و مواد اولیه باکیفیت و مطابق با استاندارد‌های صنعت غذای سالم استفاده می‌کنیم.

آنا: محصول و نوع خدمت شرکت شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند.

حسینی‌بهشتی: محصول این شرکت در راستای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی، بیابان‌زدایی و حفظ محیط‌زیست کاربرد دارد.

آنا: وجه تمایز محصول شما با محصولات مشابه داخلی و خارجی چیست؟

حسینی‌بهشتی: محصول تولیدی این شرکت مبتنی بر دانش بیوتکنولوژی بوده و کاملاً ارگانیک است که این باعث می‌شود محصولی که از کود‌های شرکت تغذیه کرده محصولی کاملاً ارگانیک و باکیفیت داشته باشد. وجه تمایز دیگر این محصول نسبت به نمونه‌های شیمیایی این است که درمان را از خاک و سپس از گیاه آغاز می‌کند به این صورت که بعد از یک دوره استفاده تا زمانی که خاک همچنان از عناصر غنی باشد احتیاجی به استفادهٔ مجدد نیست.

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای شرکت شده و چشم‌اندازی که برای آن تعریف شده شرکت مشکلی در زمینه تجاری‌سازی ندارد.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟

حسینی‌بهشتی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد همچنان پیشرو در زمینه حمایت از شرکت‌های فناور داخلی بوده و همیشه از شرکت‌های تحت پوشش خود حمایت‌های لازم را داشته؛ اما مسئله‌ای که اکثر شرکت‌های مستقر در پارک با آن روبه‌رو هستند بحث حمایت‌های مالی است که اگر دانشگاه بتواند برای شرکت‌های مستقر در پارک این امکان را فراهم کند تا از بانک‌ها و مؤسسات مالی وام‌هایی با شرایط ویژه دریافت کنند موجب پیشرفت این شرکت‌ها خواهد شد.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

حسینی‌بهشتی: برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع برای شرکت‌های فناور، ایجاد تعامل شرکت‌های رشد با دانشجویان و استفاده از دانشجویانی که جزء دانشجویان برتر هستند در رشته تحصیلی خودشان باعث کمک به شرکت‌ها و دانشجو می‌شود.

آنا: تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده شرکت را تشریح کنید.

حسینی‌بهشتی: تولید محصولات جدید با توجه به نیاز کشاورزی، افزایش کیفیت محصولات قبلی و ورود به بازار‌های خارجی ازجمله برنامه‌های شرکت در آینده پیش رو خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته