دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پیشرفت با هوش مصنوعی: دو گام به جلو، یک گام به عقب

پیشرفت با هوش مصنوعی: دو گام به جلو، یک گام به عقب
هوش مصنوعی ادعای حل مشکلات بزرگ زیست محیطی در زمین را دارد، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا دفن زباله؛ اما این، همۀ ماجرا نیست!
کد خبر : 926251

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی زندگی ما را به روش‌های بی‌شماری متحول کرده است، از شخصی‌سازی بخش‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی گرفته تا رانندگی و نظارت بر سلامت و مراقبت پزشکی. سال‌های اخیر، امید‌ها افزایش یافته است که هوش مصنوعی می‌تواند برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی جهانی مانند تغییرات آب و هوا به بشریت کمک کند.

هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از رایانه تفکری شبیه انسان داشته باشد. مشکلات پیچیده را حل کند و حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش کند؛ اما این فناوری هزینه‌های زیست محیطی زیادی را به همراه دارد.

۴ روش برای بهبود جهان طبیعی به کمک هوش مصنوعی 

- بهره‌وری انرژی

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مصرف انرژی را کنترل و بهینه کنند. برای مثال، «شبکه‌های هوشمند» مبتنی بر هوش مصنوعی، تولید برق را برای پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کنندگان نظارت و مدیریت می‌کنند، که هم می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد و هم امکان استفاده کارآمدتر از انرژی را فراهم کند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به ساده‌سازی انرژی مورد استفاده در سیستم‌های تجاری و صنعتی بزرگ کمک کند. به عنوان مثال، غول فناوری گوگل، از هوش مصنوعی برای کاهش ۴۰ درصدی انرژی مورد نیاز برای خنک کردن مراکز داده خود استفاده کرد.

- زیرساخت‌های شهری

سیستم‌های مدیریت زباله که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند ممکن است به افزایش نرخ بازیافت کمک کنند. به عنوان مثال، در بریتانیا، شرکت ریسایکل (Recycleye) از هوش مصنوعی برای شناسایی و دسته‌بندی مواد، کاهش میزان آلودگی و افزایش حجم بازیافت و به همین ترتیب، کاهش فشار بر روی محل دفن زباله استفاده می‌کند.

فناوری‌های «شهر‌های هوشمند» مبتنی بر هوش مصنوعی به عملکرد روان‌تر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کنند، که می‌تواند ازدحام را کاهش دهد و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خودرو را به حداقل برساند.

همچنین می‌توان از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت هوا در شهر‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، آی بی ام (IBM) از این فناوری برای تجزیه و تحلیل داده‌های آب و هوا و آلودگی هوا استفاده میکند. این میتواند به مقامات کمک کند تا منابع آلودگی را مشخص کنند، کیفیت هوا را پیش بینی کنند و هشدار‌های بهداشتی را صادر کنند. هوش مصنوعی همچنین میتواند به مدیریت آلودگی هوا و جریان ترافیک کمک کند.

 - کشاورزی پایدار

ماشین‌های هوشمند، ربات‌ها و حسگر‌های مجهز به هوش مصنوعی در حال حاضر در کشاورزی استفاده می‌شوند. آنها می‌توانند در لحظه بر آب و هوا، شرایط خاک و نیاز‌های محصول نظارت داشته باشند که منجر به استفاده بهتر از آب و اطمینان از برداشت محصولات می‌شود. این فناوری همچنین می‌تواند آفات را شناسایی کند و نیاز به سم پاشی شیمیایی محصولات را کاهش دهد. با بدتر شدن تغییرات آب و هوایی، این امید وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند به کشاورزان کمک کند تا از کاهش بازده محصولات جلوگیری کنند و انعطاف‌پذیرتر شوند.

- پایش محیط زیست

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند سیل، آتش‌سوزی و سایر خطرات طبیعی را به سرعت و با دقت پیش‌بینی کنند. این می‌تواند اثرات مخاطرات طبیعی را هم بر محیط زیست و هم بر جوامع به حداقل برساند. هوش مصنوعی می‌تواند برای ردیابی تغییرات محیطی استفاده شود. به عنوان مثال، گزارش شده است که می‌تواند تغییرات در کوه‌های یخ را ۱۰ هزار برابر سریعتر از یک انسان اندازه‌گیری کند. در همین حال، گروه محیط زیستی نیچر کانزرونسی (The Nature Conservancy) از هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی انرژی آبی در سراسر آمازون استفاده می‌کند.

اثرات منفی در محیط زیست

- مصرف انرژی

هوش مصنوعی مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند. ابتدا باید مدل‌های کامپیوتری «آموزش داده شوند» یا مجموعه‌ای از داده‌ها را تغذیه کنند. این تغذیه می‌تواند نسبتاً سریع باشد یا چند ماه طول بکشد که در این مدت پردازشگر‌های کلان داده هفت روز هفته و تمام ساعات شبانه‌روز کار می‌کنند.

هنگامی که از هوش مصنوعی می‌خواهیم مشکلی را حل کند، نیازمند قدرت پردازشی و مصرف انرژی است. طبق یک تخمین، مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند چت جی پی تی ۱۰ برابر بیشتر از یک جست وجوی معمولی گوگل انرژی مصرف می‌کنند. فقط بخش کوچکی از این تقاضا توسط منابع انرژی تجدید‌پذیر تأمین می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که مصرف برق از مراکز داده، هوش مصنوعی و بخش ارز‌های دیجیتال می‌تواند در چهار سال تا سال ۲۰۲۶ دو برابر شود و از ۴۶۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰۰۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۶ برسد. در مقایسه، کل تولید برق در استرالیا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۳ تراوات ساعت بود؛ بنابراین دسترسی به سیستم‌های هوش مصنوعی سبزتر فوریت زیادی پیدا کرده‌اند.

- تاثیرات آب

نیاز‌های آبی هوش مصنوعی قابل توجه است. مراکز داده‌ای که سرور‌های قدرتمند هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند، گرمای زیادی تولید می‌کنند. برای حفظ دمای عملیاتی سرور‌ها و سرمایش آنها از آب استفاده می‌شود. هوش مصنوعی همچنین از طریق مصرف انرژی خود آب را به طور غیرمستقیم مصرف می‌کند. نیروگاه‌های زغال سنگ از آب برای خنک کردن استفاده می‌کنند و آب نیز از طریق تبخیر از طرح‌های برق آبی از دست می‌رود.

- آسیب زیست محیطی گسترده‌تر

تاثیر زیست محیطی هوش مصنوعی فراتر از مصرف انرژی آن است. به عنوان مثال، مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ برای استقرار هوش مصنوعی در استخراج نفت شریک شد و تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات آنلاین هدفمند در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک تقاضا برای کالا‌های مادی ایجاد می‌کند. این روند، به مصرف بیشتر اقلام تولید انبوه می‌شود که انتشار کربن و استفاده از منابع طبیعی زمین را افزایش می‌دهد.

مسیر آینده

هرچه هوش مصنوعی با زندگی مدرن بیشتر ادغام می‌شود، ردّ پای محیطی آن افزایش می‌یابد. بشریت باید در این خصوص به تعادل مناسبی برسد تا مطمئن شود هوش مصنوعی به جای آسیب رساندن به زمین کمک می‌کند. برای دستیابی بهتر به این هدف، باید معیار‌های استانداردی برای اندازه‌گیری دقیق اثرات هوش مصنوعی بر محیط زیست ایجاد شود.

همچنین برخی از بخش‌ها برای مقررات زیست‌محیطی بیشتر هوش مصنوعی و شفافیت بیشتر شرکت‌ها در مورد انتشارات مرتبط با هوش مصنوعی تلاش می‌کنند. اما اگر اثربخشی سیستم‌های هوش مصنوعی قربانی شود، تلاش‌ها برای سازگاری بیشتر با محیط‌زیست هوش مصنوعی برای پذیرش عموم و صنعت با مشکل مواجه خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، همکاری قوی‌تری بین محققان و صنعت هوش مصنوعی مورد نیاز است.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیسشن به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته