دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1403 - 00:03
در گفت‌وگوی مشروح با آنا؛

مبینا فلاح: ورودم به المپیک امیدی برای دیگر علاقه‌مندان به تیراندازی با کمان شد/ آرزویم بورسیه دکتری دانشگاه آزاد است

مبینا فلاح: ورودم به المپیک امیدی برای دیگر علاقه‌مندان به تیراندازی با کمان شد  آرزویم بورسیه دکتری دانشگاه آزاد است
مبینا فلاح گفت: کسب سهمیه المپیک پاریس و رتبه بیست و هشتم تیراندازی با کمان، امیدی برای کسانی شد که به صورت حرفه‌ای در این رشته تلاش می‌کنند.
کد خبر : 926340

خبرگزاری علم و فناوری آنا- روح‌الله انوری؛ مبینا فلاح متولد مرداد ۱۳۷۸ در شهرستان بافق و عضو تیم ملی تیراندازی با کمان و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد است.

فلاح تنها نماینده تیروکمان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود که توانست رتبه بیست و هشتم را در این دوره از رقابت‌ها به دست آورد.

وی در گفت‌وگویی به سوالات خبرنگار آنا درباره تجربه خود از کم و کیف المپیک فرانسه، قهرمانی جهان و بازی‌های قهرمانی آسیا، توصه به علاقه‌مندان به تیراندازی و ... پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانیم؛

آنا: تجربه شما از المپیک پاریس چگونه بود، مهم‌ترین فاکتور برای موفق در المپیک چیست؟

فلاح: مهمترین رویداد در زندگی هر ورزشکاری شرکت در بازی‌های المپیک است و رسیدن به المپیک مسیر آسانی نیست و به تلاش چندساله نیاز دارد. تلاش‌هایی که برای کسب سهمیه المپیک انجام شده، این تلاش‌ها باید مضاعف ادامه یابد و فقط معطوف به گرفتن سهمیه نباشد. تمرینات زیاد، نقش بسزایی در موفقیت دارد.

آنا: ارزیابی شما از حریفان از لحاظ آمادگی و روحی و روانی چگونه بود؟

فلاح: بسیار تمرین کرده بودند و کشور‌هایی مانند فرانسه، چین، کره و اندونزی قبل از المپیک شبیه‌ساز المپیک داشتند و یک فضایی را کاملاً مانند المپیک برگزار کرده بودند که ورزشکار با قرارگرفتن در آن محیط بتواند خیلی آماده‌تر و با ذهنی باز و موفق در المپیک شرکت کند و کمک بزرگی به آنها بود.

آنا: گفته بودید جو سنگینی در المپیک حاکم است آیا همراه تیم روانشناس بود؟

فلاح: در مسابقات المپیک متخصص تغذیه، فیزیوتراپ و کادر پزشکی و فاکتور‌هایی که بتواند ورزشکار را در حالت آماده نگه دارد، لازم است تا یک ورزشکار موفق شود. جو روانی المپیک از مسابقات آسیایی و قهرمانی جهان و بازی‌های قاره‌ای خیلی بیشتر است، لازمه آن وجود روانشناس در کنار ورزشکار برای مدیریت روانی است، متاسفانه همراه تیم، روانشناس نبود که امیدوارم در المپیک بعدی این اتفاق انجام گیرد.

آنا: نسبت به نتیجه‌ای که گرفتید چقدر احساس رضایت دارید؟ مسئولان چطور؟

فلاح: نتیجه‌ای که گرفتم، نتیجه نسبتا قابل قبولی بود؛ زیرا تیراندازی با کمان ایران در جهان در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارد و تنها موفقیت ما فقط حضور در المپیک بود. در ادوار گذشته همیشه ورزشکاران ما نتیجه را به حریف واگذار کرده و از گردونه مسابقات حذف می‌شدند؛ بنابراین این برد و جایگاه بیست و هشتمی که در المپیک به دست آوردم سبب شد، جزء حداقل ۳۰ کماندار برتر جهان قرار گیرم و روزنه امیدی است که ورزشکاران این رشته در صورت تلاش می‌توانند به مراحل بالاتر دست یابند.

بالاخره ذهنیت‌ها تا حد‌ودی عوض شده، ما می‌توانیم و نباید فقط به حضور در المپیک اکتفا کنیم.

آنا: از چه عاملی به عنوان رسیدن به موفقیت یاد می‌کنید؟

فلاح: عامل موفقیت یک ورزشکار فقط خودش نیست، فاکتور‌هایی مانند خانواده، کادر فنی، حامیان مالی و کادر پزشکی، همه دست به دست هم می‌دهند تا این اتفاق رقم خورد. در کشور ما این عوامل در کنار هم نیستند، حداقل خانواده و مربی خیلی باید حمایت کنند تا ورزشکار بتواند به آن سطح بالایی که خود انتظار دارد برسد.

آنا: اکنون به المپیک بعدی هم فکر می‌کنید؟

فلاح: به المپیک بعدی فکر می‌کنم و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا نتیجه خوبی بگیرم.

آنا: تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها به تشویق فرزندانشان در خصوص دنبال کردن ورزش قهرمانی، نگرانی از آتیه فرزندان و مسئله اشتغال است. آیا در این مورد فکری اندیشیده شده است؟ شما شامل آن می‌شوید؟

فلاح: برای قهرمانان ورزشی موضوع اشتغال و درآمدی که هزینه‌های زندگی را تأمین کند، مهم است. این نگرانی همیشه وجود داشته؛ بحث بیمه ورزشکار و اشتغال ورزشی یک مشکل بوده که از طرف ورزشکاران به مسئولان اعلام شده است.

در رابطه با قهرمانان جهان و بازی‌های قهرمانی آسیا، در صورت کسب مدال در دستگاه‌های دولتی می‌توانند مشغول به کار شوند. اکنون اطلاع دقیقی در مورد اشتغال کسانی که بتوانند به مسابقات المپیک بروند ندارم، اطلاعاتم فقط از قهرمانان جهان است.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود فرموده بودند، همه باید قلباً قدردان زنان ورزشکاری باشند که با حجاب و متانت در میدان‌های بین‌المللی ورزش حاضر می‌شوند، رعایت حجاب شما بر جو حاکم در مسابقات چگونه بود؟ درباره حجاب ورزشکاران زنان مسلمان، رعایت حجاب خیلی کار سختی نبود، معتقدم این حجاب ارزشمند است، جهانیان نیز به عقیده ورزشکاران با هر دین و آیینی احترام می‌گذارند و تا الان خدا را شکر برای حفظ حجاب در مسابقات هیچ مشکلی پیش نیامده است. بعضی از مواقع رعایت حجاب دست و پاگیر بوده ولی سخت نبوده است.

مبینا فلاح: ورودم به المپیک امیدی برای دیگر علاقه‌مندان به تیراندازی با کمان شد/ آرزویم بورسیه دکتری دانشگاه آزاد است

آنا: برای کسانی که علاقه‌مند به رشته تیراندازی هستند چه توصیه‌ای دارید؟

فلاح: به کسانی که علاقه‌مند به رشته تیراندازی با کمان هستند تاکید دارم که باید سختی‌های این رشته را تحمل کرده تا بتوانند به درجات بالاتر برسند. اگر کسی هدف ندارد با تلاش در این رشته ورزشی به جایی نمی‌رسد. نگاه بعضی از متقاضیان جنبه تفریحی است و فقط برای سرگرمی آمده اند که به هدف خود می‌رسند؛ اما کسی که به هدف المپیک می‌آید واقعا باید این قابلیت را داشته باشد که سختی‌ها را تحمل کرده و دست از جنگیدن و تلاش بر ندارد تا به هدف خود برسد.

آنا: چگونه توانستید دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد باشید، درس بخوانید و هم سهمیه مسابقات المپیک را به دست آورید؟

فلاح: برای تحصیل و شرکت در مسابقات از مجوزی که وزارت ورزش و جوانان به دانشگاه ارسال کرده بود این امکان به وجود آمد، بدون حضور در کلاس‌ها فقط در امتحانات پایان ترم شرکت کنم. خیلی سخت بود که سر کلاس‌ها شرکت نکنم و فقط برای امتحان سر جلسه حاضر شوم. خدا را شکر در موقع امتحانات فرصتی به وجود آمد بود تا امتحانات را با موفقیت بگذرانم، توصیه من به استادان و مسئولان دانشگاه همکاری بیشتر با ملی پوشانی است که درگیر مسابقات جهانی و المپیک هستند.

آنا: چه آرزویی دارید؟

 فلاح: آرزو دارم از بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی یزد برای مقطع دکتری استفاده کنم و این تنها کاری است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند برای کسانی که در المپیک موفق شده‌اند، انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته