دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۶۳

ایجاد فضای تکنولوژی‌ تولید عناصر خاص معدنی و سود برخی!/ دولت چهاردهم هوشمندانه عمل کند

ایجاد فضای تکنولوژی‌ تولید عناصر خاص معدنی و سود برخی!  دولت چهاردهم هوشمندانه عمل کند
نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: عده‌ای نه با هدف تأمین ماشین‌آلات داخلی که با هدف سود حداکثری سیستمی فراهم کرده‌اند که واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید در بخش معدن با محدودیت همراه باشد.
کد خبر : 926338

مهرداد اکبریان نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بخشی از مشکلات بخش معدن ناشی از نوع نگاه دولت‌ها به معدن و صنایع معدنی بوده است. قیمت‌گذاری دستوری و اعمال محدودیت‌هایی برای واحد‌های تولیدی در این بخش موجب شده است برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های معدنی در دستور کار نباشد.

انتقاد از ممنوعیت‌های صادراتی

اکبریان با انتقاد از ممنوعیت‌های صادراتی، عنوان کرد: بخشی از محصولات معدنی باید صادر شوند و تمامی محصولات معدنی بازار داخل ندارند و برخی مواد معدنی وجود دارند که حتماً باید صادر شوند. محدودیت‌ها و حتی ممنوعیت‌های صادراتی در کنار اعمال عوارض سنگین صادراتی از دیگر موانع توسعه‌ای در بخش معدن بوده است.

کاهش تولید معادن به واسطه الزام به بازگشت ارز صادراتی با نرخ مبادله‌ای

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: تفاوت ارز مبادله‌ای و نرخ ارز آزاد که تولیدکنندگان براساس آن تولید انجام می‌دهند ازجمله موضوعاتی است که موجب شده تا صادرات متناسب با ظرفیت‌های بخش معدن وجود نداشته باشد و بسیاری از معادن با ظرفیت‌های اسمی خود فعالیت نکرد‌ه‌اند.

اکبریان اظهار کرد: در این میان مشکلات معادن کوچک‌تر بیش از معادن بزرگ‌تر بوده است به این دلیل که هزینه‌های ان‌ها در مقایسه با درآمد کم آنها، بالا بوده است.

دولت چهاردهم به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادرات معدنی پایان دهد

معادن

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد:‌ دولت چهاردهم باید به صادرات محصولات معدنی بها دهد و قبول کند که بخشی از محصولات معدنی باید صادر شوند، بنابراین لازم است تا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی از بین برود.

عدم بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز معادن در ایران

وی اشاره‌ای هم به تکنولو‍ژی محصولات معدنی کرد و افزود: میزان کمی، استخراج و برداشت از معادن کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته است، اما واقعیت آن است که تکنولوژی‌هایی که اکنون درجهان مورد استفاده است، در ایران وجود ندارد.

ایجاد ارزش افزوده بالاتر از مواد معدنی در کشور‌های صاحب تکنولوژی

وی گفت: در کشور‌های صاحب تکنولو‌ژی‌های به‌روز تولید، کانی‌ها با روش‌های بهتری تبدیل می‌شوند، روی باطله‌ها کار کرده و ارزش افزوده بیشتر ایجاد می‌کنند و در مجموع هزینه تمام‌شده پائین‌تر و قیمت رقابتی‌تر دارند. واقعیت این است که بخش معدن نیاز به علم، دانش و تکنولوژی روز دارد.

ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید و فرآوری در معادن کشور

اکبریان عنوان کرد: تحریم و قطع ارتباط ایران با کشور‌های خارجی اجازه نداده است که ایران در بخش معدن صاحب تکنولوژی‌های به‌روز شود، اما انتظار این است که در اولین فرصتی که امکان مذاکره با شرکت‌های خارجی فراهم شود برای به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید و فراوری در معادن کشور به ویژه برای عناصر خاص که در ایران هم وجود دارند، اقدام شود.

توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن با مشارکت شرکت‌های خارجی توانمند

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از مشارکت شرکت‌های خارجی توانمند نیز اقدام مناسبی در جهت توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن است، چون هم علم، هم تکنولوژی و هم بازار را در اختیار دارند. این شیوه‌ها در سایر کشور‌های جهان نیز در حال تجربه است؛ روش‌هایی که در چند سال گذشته از آنها بی‌بهره بوده‌ایم و اگر سیاست دولت چهاردهم به گونه‌ای باشد که بتوان مشارکت شرکت‌های معدنی در ایران را فراهم کنیم گام مهمی در اقتصاد کشور برداشته خواهد شد.

ماشین‌آلات تولید داخل را به چند برابر نرخ‌های متعارف به معدنکاران می‌فروشند

اکبریان بیان کرد: تأمین تکنولوژی‌های تولید در کشور با استفاده از واردات، تولید داخل و مشارکت در تولید مطرح است، اما با وجود مباحث متعدد در این زمینه نه کمیت و نه کیفیت ماشین‌آلات معدنی تولیدداخلی مطابق با نیاز‌های این بخش نیست تا بتوان حداقل بهره وری ۵ تا ۱۰ ساله از آنها داشت. قیمت آنها نیز با درنظر گرفتن افزایش نرخ ارز و سایر هزینه‌های تمام شده بسیار گران است. این درحالی است که این تولیدات دربازارصادراتی توفیقی ندارند، اما به دلیل اعمال محدودیت‌های واردات تجهیزات و تکنولوژی‌های تولید در داخل به چند برابر نرخ‌های متعارف به فروش می‌رسند.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اینکه با هدف حمایت از تولید داخل مانع پیشرفت یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور شویم منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی در کشور قطعات را از شرکت‌های چینی با نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی خریداری و با مونتاژ در داخل به اسم تولیدات داخلی به فروش می‌رسانند.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: این قطعات در کارگاه‌هایی کوچک مونتاژ می‌شود که به طور قطع برکیفیت مونتاژ آنها تاثیرگذار است. قیمت این ماشی‌آلات نیز از انواع آماده و وارداتی آن از چین گران‌تر است.

ایجاد فضای گلخانه‌ای برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی

معدن

وی بیان کرد: متاسفانه عده‌ای نه با هدف تأمین ماشین‌آلات داخلی که با هدف سود حداکثری سیستمی فراهم کرده‌اند که واردات ماشین‌الات و تکنولوژی‌های تولید در بخش معدن با محدودیت همراه باشد و دولت نیز با هدف حمایت از تولیدات داخلی سیاست‌هایی اعمال کرده که نتیجه آن عدم دستیابی فعالان بخش‌های معدنی به تکنولوژی‌های روز تولید است به نوعی فضای گلخانه‌ای برای عده‌ای ایجاد شده تا سود حداکثری ببرند.

کارگاه‌های تولید ماشین‌آلات معدنی غیراستاندارد تعطیل شوند

وی تاکید کرد: تمامی کارگاه‌های تولیدکننده ماشین‌الات غیراستاندارد باید یا تعطیل شود یا ملزم شوند تحت شرایط استاندارد داخلی کشور تولید کرده و از قطعات و الیاژ‌های درست استفاده کنند. همچنین باید بر قیمت‌گذاری نظارت کامل صورت گیرد. وقتی قطعات دستگاهی با دلار ۴۰ هزار تومانی وارد شده چرا باید آن دستگاه با دلار ۶۰ هزار تومانی به مصرف‌کنندگان فروخته شود.

دولت چهاردهم در بخش معدن هوشمندانه عمل کند

اکبریان عنوان کرد: انتظار ما این است که دولت چهاردهم در تمامی موارد هوشمند عمل کند. به طور معمول سوءاستفاده کنندگان از بخش‌های معدنی نیستند و افراد یا گروه‌هایی هستند که خارج از حوزه معدن هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته