دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استفاده از انرژی هسته‌ای در کشاورزی

استفاده از انرژی هسته‌ای در کشاورزی
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، استفاده از پرتودهی هسته‌ای در دفع آفات و انبارش خشکبار، سبزی، صیفی و میوه‌ها را مقرون به صرفه، کم‌خطر، حافظ محیط زیست و با اثرگذاری بالا عنوان کرد و از تاثیر مطلوب این روش در بازارپسندی محصولات صادراتی خبر داد.
کد خبر : 926819

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا ، ایوب فصاحت با اشاره به کاربرد انرژی هسته‌ای در کشاورزی افزود: در مسیر استفاده از فناوری‌های پیشرفته، پرتودهی هسته‌ای به عنوان روشی کم‌خطر با دوام ضدعفونی بالا و افزایش عمر انبارش خشکبار و میوه، در زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی کشور با کاربری کشاورزی ساخته شده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اظهار امیدواری در توسعه سایت‌های پرتودهی بومی‌سازی شده در مناطق مختلف کشور، اظهارداشت: روش رایج برای ضدعفونی و مقابله با آفات و بیماری‌های انباری و مرتب‌سازی خشکبار در بسته‌بندی محصولات بازار داخل و صادراتی، استفاده از سموم دفع آفات نباتی است که وجود باقیمانده سم در محصول و اثرگذاری کم از مشکلات بارز آن است.

فصاحت تصریح کرد: امروز توسعه انرژی هسته‌ای در کشاورزی به نحو چشمگیری از این مشکلات کاسته است و در کشورمان به همت دانشمندان صنعت هسته‌ای، طراحی و تولید تجاری سایت‌های پرتودهی برای ضدعفونی محصولات کشاورزی به ویژه انواع انباری و بسته‌بندی که در معرض فساد بیشتر است، در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۱۶ سایت پرتودهی در کشور گفت: موفقیت‌هایی در بهبود نگهداری بیشتر محصولات کشاورزی با این روش به دست آمده است و بنا داریم آن را در کشور بومی کنیم.

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، سلامت بالا نسبت به آفت‌کش‌های نباتی، عاری بودن از باقیمانده سم در محصول، و بازارپسندی صادراتی را از مزایای پرتودهی هسته‌ای برشمرد و گفت: برای مثال در دفع آفت آفلاتوکسین پسته، این روش بسیار موثر بوده و در سلامت و دوام ماندگاری حبوبات بسته‌بندی و سایر خشکبار نتیجه‌بخش عمل کرده است.

فصاحت، با اشاره به کاربرد عمده پرتودهی هسته‌ای در سبزیجات و میوه‌ها گفت: در روش‌های قبلی، بعد از برداشت این محصولات، معمولا از یک مرحله قارچ‌کش برای ضدعفونی استفاده می‌شد که با کاربرد روش پرتودهی، مصرف سموم متوقف و روش ضدعفونی هسته‌ای با دوام بیشتر، قیمت ارزان‌تر و سازگار با محیط زیست، جایگزین سموم می‌شود.

گفتنی است؛ امروزه انرژی هسته‌ای کاربرد فراوان در تامین انرژی پاک و درمان بیماری‌ها دارد و نوع پرکاربرد آن در کشاورزی جایگزین استفاده از سموم نباتی و بالا بردن ماندگاری محصول شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته