دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عیارسنجی دقیق و شناسایی ناخالصی با «آنالیزور زعفران» ایران‌ساخت

عیارسنجی دقیق و شناسایی ناخالصی با «آنالیزور زعفران» ایران‌ساخت
یک شرکت دانش‌بنیان با هدف تعیین دقیق عیار زعفران و بررسی موارد تقلب و ناخالصی‌های زعفران به تولید آنالیزور زعفران اقدام کرده که یکی از دقیق‌ترین و سریع‌ترین دستگاه‌های تعیین عیار زعفران است.
کد خبر : 926735

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک شرکت دانش بنیان با هدف طراحی و تولید دستگاه‌های پیشرفته اپتیکی، اسپکتروسکوپی و الکترواپتیک در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد.

این مجموعه در سه بخش مشاوره و انجام پروژه‌های اپتیک و الکترواپتیک صنعتی و دانشجویی، طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های حوزه اپتیک و اپتوالکترونیک و خدمات اپتیک و طیف‌سنجی فعالیت می‌کند. 

از جمله محصـولات این شرکـت انواع دستگاه‌های اسپکترومتر نوری با بازه‌های طول موجی مختلف، انواع اسپکتروفوتومتر صنعتی و تحقیقاتی، لامپ دوتریم هالوژن، انواع درایور‌های CCD و. است.

این شرکت که به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته محصولات خود را در داخل و خارج از کشور به مراکز مختلف علمی، تحقیقاتی و صنعتی ارائه می‌کند در حال حاضر موفق به تولید هفت محصول دانش بنیان و چندین کیت آزمایشگاهی شیمی و ایجاد ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم شده است. این محصولات در بسیاری از آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی کشور، نظیر آزمایشگاه آب و فاضلاب، محیط زیست، نفت و گاز پتروشیمی و. استفاده می‌شود.

نخستین و تنها آنالیزور تمام خودکار زعفران در ایران

 زعفران، گیاهی بسیار پرکاربرد در تغذیه و طب ایرانی است؛ در نتیجه بررسی کیفیت و اصالت آن بسیار با اهمیت است همچنین باتوجه به شباهت نمونه‌های زعفران تقلبی و اصل از یکدیگر بر حسب مشخصات ظاهری مانند بو، طعم و رنگ، تشخیص آنها را برای مصرف کنندگان غیر ممکن است.

در همین راستا این شرکت اقدام به ساخت اولین و تنها آنالیزور زعفران تمام خودکار در ایران کرده است.

محمد جواد کارگر شورکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تجارت زعفران را نیازمند روش‌ها و ابزار‌های آنالیزور زعفران برای تعیین دقیق عیار و بررسی موارد تقلب و ناخالصی‌های زعفران به روشی سریع و مقرون به صرفه خواند و اظهار کرد: کیفیت زعفران را می‌توان با استفاده از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های تحلیلی و دستگاه‌های آنالیزور زعفران ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: امروزه، صنایع غذایی برای تعیین کیفیت زعفران و تشخیص تقلب، به طور فزاینده‌ای به روش اسپکتروفتومتری روی آورده‌اند. سازمان بین المللی استاندارد و سازمان استاندارد ملی ایران روش اسپکتروفتومتری را برای ارزیابی کیفیت زعفران و تشخیص تقلب و مجموعه‌ای طبقه بندی شده از حداقل الزامات برای هر کیفیت ایجاد کرده اند.

وی، منبع نور، نگهدارنده نمونه، عنصر پراکننده نور (جهت تفکیک نور به اجزای طیفی) و آشکارساز را از بخش­‌های اساسی این دستگاه اسپکتروفتومتر (آنالیزور زعفران مبتنی بر CMOS) برشمرد و گفت: دستگاه آنالیزور زعفران، نور الکترومغناطیسی منبع را به نمونه زعفران از پیش آماده شده می‌تاباند و پس از جذب بخشی از تابش، مابقی نور از ماده عبور می­ کند و پس از آن، توسط یک توری پراش تجزیه شده و به آشکارساز CMOS می‌رسد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، عنوان کرد: از سال گذشته که محصول به بازار عرضه شد تا به امروز، ۵۰ دستگاه به فروش رسیده است، این درصورتی است که ما ماهانه ظرفیت تولید ۵۰ عدد دستگاه را داریم.

به گفته این کارشناس فناور، قیمت نمونه خارجی این محصول، سه برابر قیمت این محصول دانش بنیان است.

سرعت اسکن و خوانش بالا

به گفته کارگر، با توجه به کیفیت بالای المان‌های اپتیکی و آشکارساز حساس به نور که از نوع CMOS است، این دستگاه آنالیزور زعفران قدرت خوانش بسیار بالایی دارد. (شدت نور با دقت­ و رزولوشنی تا ۰.۰۱ nm خوانش می­ شود)

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، نوع آشکارساز مورد استفاده در این دستگاه اسپکتروفتومتر را حسگر CMOS خواند که آرایه ­ای از هزاران آشکارساز منفرد است و سرعت اسکن بسیار بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت، جهت تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال، داده‌های مربوطه به سیستم رایانه‌ای ارسال می‌شود و در خروجی، مشخصاتی مانند طیف جذب، عدد جذب، غلظت و ... را خواهیم داشت.

کارگر شورکی، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه آنالیزور زعفران را سامانه رایانه‌ای و مانیتور همراه تاچ اسکرین متصل به دستگاه دانست و افزود: این رایانه کوچک متصل به آنالیزور، نتایج خروجی را نمایش می­ دهد و کاربر با انتخاب مد کاری مختلف، نتایج مختلفی را می­ تواند گزارش کند.

پیکربندی اسپکتروفتومتر آنالیزور زعفران

این کارشناس فناور عنوان کرد: اسپکتروفتومتر دابل بیم یا دو پرتویی تمام خودکار OPAL که مجهز به آشکارساز‌های CMOS است، ابزاری تشخیصی است که برخی از مشخصات مولکولی مواد را آنالیز می‌کند؛ این دستگاه دابل بیم، کاربرد‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاه‌های علمی و تحقیقاتی دارد.

وی اسپکتروفتومتر آنالیزور زعفران را بسیار مشابه با اسپکتروفتومتر مدل OPAL خواند و افزود: اسپکتروفتومتر آنالیزور زعفران، به طور اختصاصی برای آنالیز زعفران طراحی شده و نوع سیستم اپتیکی این آنالیزور از نوع دو پرتویی است، به طوری که ماده شاهد، می‌تواند همراه با هفت نمونه زعفران در دستگاه قرار گرفته و آنالیز شود.

کارگر شورکی، تاکید کرد: از آن جا که معمولاً حجم آنالیز زعفران در آزمایشگاه ها، بسیار بالاست؛ ویژگی دوپرتویی بودن و مجهز بودن دستگاه به هشت سل و آشکارساز CMOS، بسیار کاربردی و مفید است.

وی ضمن اشاره به اینکه دو پرتوی بودن، دقت آنالایزور زعفران را افزایش داده است؛ گفت: اسکن سریع CMOS و تعداد بالای سل‌های نمونه، سرعت آنالیز را به طور قابل توجهی بالا برده، این امر برای آنالیز در حجم بالا و در زمان واقعی، بسیار تأثیرگذار است همچنین در طراحی دو پرتویی به علت اینکه نور دو مسیر مجزا را در دستگاه آنالیزور طی می‌کند، اطمینان بیشتری در اندازه ­گیری میزان جذب نور توسط نمونه‌های زعفران حاصل می ­شود و نتایج تکرارپذیرتر و پایدارتری ارائه می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، درخصوص کمیت­‌های قابل بررسی توسط آنالیزور زعفران مبتنی بر CMOS خاطرنشان کرد: با توجه به روش استاندارد اسپکتروفتومتری، کیفیت زعفران با استفاده از سه ترکیب اصلی کروسین، پیکروکروسین و سفرانال تعیین می‌شود.

به گفته وی، کروسین‌ها ترکیبات رنگی محلول در آب، در کلاله زعفران هستند و به طور طبیعی به شکل آزاد وجود ندارد. پیکروکروسین مسئول طعم تلخ زعفران است و سفرانال که مسئول بوی کلاله زعفران است، یک ماده فرار و آبگریز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته