دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم /۶۱

بهبود فضای کسب‌وکار با نقشه راه دانش‌بنیان‌ها

بهبود فضای کسب‌وکار با نقشه راه دانش‌بنیان‌ها
نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اگر عزم دولت چهاردهم بهبود فضای کسب و کار به ویژه برای دانش‌بنیان‌هاست؛ همان ۱۰ آیتمی که بانک جهانی یا ۶۴ موردی که اتاق بازرگانی توصیه کرده، می‌تواند نقشه راهی برای بهبود شاخص‌ها باشد.
کد خبر : 925484

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال‌های اخیر، راه‌اندازی کسب‌وکار جدید و به خصوص استارت‌آپ‌های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری به دلایل مختلف امری دشوار شده است. به جز موانع متعدد در مسیر قانونی و ثبتی برای این مجموعه‌ها، بسیاری از شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها با مشکلات دریافت مجوز و استاندارد، استقرار، بیمه تکمیلی، مالیات و… مواجه هستند که به طور جدی سد راه توسعه آنها می‌شوند.

در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تلاش کرده است تا علاوه بر تسهیل فرایند عملکردی این شرکت‌ها در حوزه‌های ذکرشده، بخشی از خدماتی را که برای توسعه به موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود برای مجموعه‌های خلاق فراهم کند.

نتیجه این تلاش به ارائه خدماتی مانند استقرار دفتر در منازل مسکونی، تسهیلات نظام وظیفه، استقرار در پارک‌های علم و فناوری و مشاوره به منظور عارضه یابی و توسعه کار منجر شده است که شاید از نظر کمی یک پله پایین‌تر از همتایان دانش بنیان خود قرار داشته باشند، اما حضور آنها می‌تواند به شدت در حمایت از کسب و کار‌های نوپا و کوچکتر موثر باشد.

تسهیلات طرح خلاق و گواهی دانش‌بنیان با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند

خدمات تسهیل فضای کسب و کار خلاق دومین شاخه از تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌های خلاق است که از نظر تعداد کمتر از خدمات توسعه بازار و بیشتر از خدمات پشتیبانی، تأمین مالی و جذب سرمایه است. ۱۹ خدمت در این زمینه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان مسئول اصلی حوزه‌های دانش بنیان و خلاق ارائه می‌شود. این سری از خدمات جایی است که تسهیلات طرح خلاق و گواهی دانش‌بنیان با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند و بسیاری از موارد مطرح شده در این قسمت در میان دو گواهی مشترک است.

در همین رابطه رضا وثوقی ایرانی نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارآنا، در پاسخ به این پرسش که رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه خدمات فنی و مهندسی باید چه مسیری را دولت چهاردهم طی کند تا بتواند سهم خود را در اقتصاد کشور ایفا کند، اظهار کرد‌: اگر کشور را به سه بخش مهم کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم کنیم در همه جای بیشترین ثروت‌آفرینی و ارزش افزوده در بخش خدمات وجود دارد. اکنون حوزه‌ای مانند صنعت و کشاورزی به دلیل مشکلاتی از جمله مشکلات زیست‌محیطی در بسیاری از کشور‌ها معیشتی شده است.

وی افزود: در اقتصاد‌های جهانی در حوزه خدمات، اهمیت زیادی به بخش خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی و احداث داده شده است. خدمات احداث نیز در ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله بیمارستان، راه، بندر، فرودگاه، نیروگاه، پالایشگاه و جاده امکان فعالیت دارد و در جهان بهای زیادی به آنها داده می‌شود.

دانش‌بنیان‌ها

آزادی اقتصادی زمینه‌ساز رشد دانش‌بنیان‌ها هم می‌شود

وثوقی ایرانی با بیان اینکه با اعتقادی که به اقتصاد آزاد دارم باور چندانی به دخالت‌های دولتی برای رشد برخی از بخش‌ها ازجمله دانش‌بنیان‌های فعال در حوزه خدمات فنی مهندسی و احداث ندارم، خاطرنشان کرد: اگر آزادی در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد همه بخش‌های اقتصادی ازجمله دانش‌بنیان‌ها نیز رشد خواهند کرد. دانش‌بنیان‌ها متکی به اینترنت و برخی زیرساخت‌ها هستند؛ اگر دولت چهاردهم تمرکز خود را به بهبود زیرساخت‌ها دهد و از دخالت مستقیم پرهیز کند، طبیعی است که شاهد رشد این بخش‌ها نیز خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دانش‌بنیان‌ها با سرمایه‌گذاری کمتر ارزش افزوده بیشتر و مدیریت بهتر در منابع هستند.

بهبود فضای کسب و کار موجب بهبود شرایط فعالیت دانش‌بنیان‌ها می‌شود

وی خاطرنشان کرد:‌ پارادایم در حوزه فلسفه و نگاه مدیران است. باید فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد. یکی از سیاست‌های کلی دولت‌ها انطباق با سیاست‌هایی است که در حوزه فضای کسب و کار در کشور تدوین شده و در خارج از کشورنیز نهاد‌های اقتصادی توصیه‌های خوبی انجام می‌شود.

عزم دولت چهاردهم در بهبود فضای کسب و کار نقشه راه کار برای دانش‌بنیان‌هاست

وی تاکید کرد:‌ اگر عزم دولت چهاردهم بهبود فضای کسب و کار به ویژه برای دانش‌بنیان‌هاست؛ همان ۱۰ آیتمی که بانک جهانی یا ۶۴ موردی که اتاق بازرگانی توصیه کرده می تواند نقشه راهی برای بهبود شاخص‌ها باشد.

وثوقی ایرانی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات، ایجاد رویکرد‌های بین‌المللی برای تعامل با دنیا و تسهیل روابط مالی با کشور‌ها از جمله موادری است که موجب می‌شود فضای بهتری پیش‌روی دانش‌بنیان‌ها باشد و باید گفت بخش خصوصی که سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده است آنقدر عقل معاش دارد که بداند در فضای مناسب سرمایه‌گذاری بیشتر کرده و ارزش افزوده بیشتر ایجاد کند.

این مسئول تاکید کرد:‌ انتظار ما از دولت چهاردهم خروج از تصدی‌گری، عدم دخالت در بازار و رفع اقتصاد دستوری، فراهم کردن زیرساخت‌های کشور، بهبود قوانین و تعامل با دنیاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته