دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زائران اربعین چگونه ارز بگیرند؟

زائران اربعین چگونه ارز بگیرند؟
برای دریافت ارز اربعین بیش از ۳ هزار شعبه بانکی و سکو‌های خدمت‌رسانی آنلاین مهیا شده است. امسال نیز مانند گذشته هر زائر می‌تواند ۲۰۰ هزار دینار عراق را برای پوشش هزینه‌های این سفر با قیمت مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی دریافت کند.
کد خبر : 926748

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم وفناوری آنا، نخستین گام برای سفر زیارتی در اربعین ۱۴۰۳ ثبت نام در سامانه سماح است. لازم به ذکر است که برای ثبت نام در سامانه سیاح نیاز به سیم کارتی به نام خود شخص زائر و یا سر پرست خانوار است. شایان ذکر است که در سامانه سماح علاوه بر اطلاعات هویتی، اطلاعاتی دیگری از جمله وسیله مورد نظر برای رفت و برگشت و همچنین تاریخ شروع و پایان سفر و مرز مورد نظر برای عبور و مرور درخواست می‌شود.

پس از تکمیل ثبت نام در سامانه سماح و خرید بیمه نامه سفر، کد رهگیری ثبت نام در سامانه سماح صادر شده و برای دریافت دینار اربعین قابل استفاده است. شایان ذکر است که میزان ارز ارائه شده از سوی بانک مرکزی برای سفر اربعین سال جاری، ۲۰۰ هزار دینار عراق تعییین شده است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اما باید به نکته توجه داشت که برای دریافت آن که از هفتم مرداد ماه تا ۳ شهریور سال جاری فرصت دارید.

ثبت نام برای دریافت ارز به دو شیوه آنلاین و حضوری قابل انجام است. در شیوه حضوری متقاضی بایستی با حضور در شعب بانکی منتخب بانک مرکزی و یا صرافی‌های تعیین شده، مدارک مورد نیاز را ارائه نموده و ارز خود را با قیمت سامانه مبادله طلا و ارز دریافت نمایند. این در حالی است که ۱۰۰ دینار عراق در سامانه مبادله ۳۶۷۱۴ ریال قیمت دارد که با محاسبه ۲۰۰ هزار دینار، مبلغ کل پرداختی رقمی در حدود ۷ میلیون و سی صد و ۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

شایان ذکر است که دریافت ارز اربعین از مالیات و کارمزد معاف است و ۷ بانک از سوی بانک مرکزی به عنوان متولی این امر معرفی شده اند و این خدمات را جمعا در ۳۱۶۸ شعبه ارائه می‌دهند. همچنین اگر سرپرست خانواری قصد دریافت ارز برای خانواده همراه خود را نیز دارد، بایستی مدارک هویتی آنان را به همراه داشته باشد.

چگونه ارز اربعین بگیریم؟

دریافت ارز اربعین بدون مراجعه حضوری

برای دریافت ارز اربعین به صورت غیر حضوری نیز ۴ بانک خدمات آنلاین را بر بستر دو پیام رسان بومی و یک اپلیکیشن ارائه می‌دهند که بسته به بانک عامل مورد نظر متقاضی، می‌توان به هر کدام از انان مراجعه و با انتخاب گزینه مربوط به دریافت ارز اربعین، کلیه مراحل را به صورت آنلاین طی کند. شایان ذکر است که وجود سیم کارت به نام متقاضی اجباری بوده و مورد نیاز است.

شایان ذکر است که امسال بر خلاف گذشته تمامی زائران بالای پنج سال امکان دریافت ارز دارند؛ برای افراد ۵ الی ۱۵ سال نیز احتیاجی به ارائه کارت ملی نیست و شناسنامه به عنوان مدارک هویتی کفایت می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اربعین 1403
ارسال نظر
هلدینگ شایسته