دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1403 - 09:20

ادعای بلینکن: مستقیماً به ایران و اسرائیل پیام کاهش تنش دادیم

ادعای بلینکن: مستقیماً به ایران و اسرائیل پیام کاهش تنش دادیم
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشینگتن در یک روند دیپلماتیک فشرده با شرکا و متحدان خود در تعامل بوده و به‌طور مستقیم پیامی مبنی بر لزوم کاهش تنش را به هر دو طرف مناقشه منطقه منتقل کرده است.
کد خبر : 926311

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشینگتن به ایران و اسرائیل این پیام را منتقل کرده که درگیری در خاورمیانه نباید رو به تشدید برود.

به دنبال تعرض رژیم صهیونیستی به لبنان و ایران که در پی آن یک فرمانده حزب‌الله در بیروت و رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به شهادت رسیدند، محور مقاومت عزم خود را برای خون‌خواهی جزم کرده است.

درحالی‌که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در جریان نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی تحولات اخیر منطقه، از محکوم کردن اقدام‌های تحریک‌آمیز اسرائیل خودداری کرد، اکنون، بلینکن مدعی است که نتیجه رایزنی با متحدان واشینگتن و شرکای منطقه‌ای «حصول اجماع‌نظر» درباره پرهیز از تشدید تنش است.

وزیر خارجه آمریکا دراین‌باره گفت: ما در یک روند دیپلماتیک فشرده با شرکا و متحدان خود در تعامل بوده‌ایم و این پیام (کاهش تنش) را مستقیم به ایران منتقل کردیم. همان پیام را مستقیماً به اسرائیل هم منتقل کرده‌ایم.

بلینکن در ادامه اظهارات خود گفت: آمریکا به دفاع از اسرائیل در برابر حملات ادامه می‌دهد، اما همه در منطقه باید مخاطرات تشدید تنش و سوءمحاسبه را درک کنند.

وی در تلاش دقیقه ۹۰ برای در امان نگه داشتن اسرائیل از آتش خشم ایران و محور مقاومت، مدعی شد: حملات بیشتر فقط احتمال بروز نتیجه‌ای خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی را که هیچ‌کس توان کنترل کامل آن را ندارد، افزایش می‌دهد.

برخلاف عملیات «وعده صادق» که ماه میلادی آوریل، در واکنش به تعدی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت، این بار ایران در قبال آنچه قرار است برای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام دهد، سیاست ابهام را در پیش گرفته است. بااین‌حال، تهران همیشه بر این نکته تأکید داشته که دنبال ثبات منطقه‌ای است و به هرگونه کج‌رفتاری واکنش «متناسب» می‌دهد.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز روز گذشته، تأکید کرد که حزب‌الله تنها یا در همراهی با جبهه مقاومت، به ترور «فؤاد شکر» که هفته گذشته در بیروت به شهادت رسید، واکنش نشان می‌دهد.

وی همچنین با تأکید ویژه بر اینکه «انتظار دادن دشمن بخشی از نبرد است» گفته بود: پس از ترور شهید هنیه، ایران خود را ملزم به واکنش می‌بیند و دشمن نیز در حال انتظار به سر می‌برد.

با این اوصاف، به نظر می‌آید که آمریکا و متحدانش باید در انتظار پاسخ متناسب ایران و سایر نیرو‌های جبهه مقاومت، آزمون صبر و انتظار را پشت سر بگذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته