دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1403 - 15:54

گام دوگانه برای شناخت زن؛ از بررسی شرایط اجتماعی جامعه عرب تا راهکار قرآن برای بهبود آسیب حوزه زن

گام دوگانه برای شناخت زن؛ از بررسی شرایط اجتماعی جامعه عرب تا راهکار قرآن برای بهبود آسیب حوزه زن
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: زن را تنها در ترجمه نمی‌توان فهم کرد و برای بررسی دقیق نیاز به دو گام داریم؛ نخست بررسی شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه عرب و دوم ارزیابی راهکار قرآنی برای بهبود آسیب حوزه زن.
کد خبر : 926029

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روز نخست پنجمین نشست حضوری مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، کارگاه «زن در قرآن» با سخنرانی حجت‌الاسلام مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در این نشست اظهار کرد: زن را تنها در ترجمه نمی‌توان فهم کرد و برای بررسی دقیق نیاز به دو گام داریم؛ گام نخست مطالعه و بررسی دقیق شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه عرب که قرآن نازل شد و سیاست جنسیتی قرآن در جامعه عرب و در گام دوم اینکه در حال حاضر چه بهره‌ای از مباحث قرآنی در موضوع زن خواهیم برد و چگونه آسیب‌های این حوزه را بهبود می‌بخشد.

دهقان با توصیف زن و مرد در جامعه عرب افزود: اگرچه جامعه عرب قبیله‌محور بود و خانواده به‌معنای مستقل معنا نداشت و قرآن با ادبیات پدر مادر فرزند وارد و زن و مرد به معنای انسانی در قرآن بیان شد.

وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از واژه‌هایی که در آن زمان برای زنان استفاده می‌شد در قرآن منسوخ و واژه‌هایی که بار انسانی و کرامت گونه داشت برای زنان استفاده شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: قرآن نسبت به مسئله زنان حساس است نه نسبت به مادر یا همسر. در قرآن خود زن مهم است؛ در صورتی که در جامعه آن زمان اصل قبیله بود و بزرگان قبیله تصمیم‌گیران اصلی و ازدواج در جهت تولید نسل مهم به‌شمار می‌رفتند.

دهقان متذکر شد: سیاست جنسیتی قرآن ازطریق اصلاح مردانگی پیش رفته و مردان را مخاطب قرار داده، چراکه مشکل مردان بودند و قدرت و زور در دست آنان بود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن نگاه مردان به زنان را مبتنی بر میل رد و بر شاخص عدالت تأکید می‌کند، سیاست برابری جنسیتی دنیای غرب سیاست حذف مردانگی در خانواده را به همراه داشته و سبب شده شکست‌های زندگی آنان به فضای کاری کشانده شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تأکید کرد: نیاز به آموزش پسران و مردان داریم تا رویکرد محبت‌آمیز احترام‌گونه انسانی به زن در آنها نهادینه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته